مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آلايندگى موتورسيكلت بيشتر از خودروى سوارى است

به گزارش موتورسيكلت نيوز، با افزايش آلودگى هوا مجدد انگشت اتهام به سوى موتورسيكلت ها نشانه رفت. در اين خصوص محسن هاشمی رفسنجانى با اشاره آخرین بررسی منابع آلودگی هوا گفت: خودروهای سواری با 37 درصد آلایندگی و موتورسیکلت با 21 و تاکسی و وانت با حدود 10 درصد، نیروگاه با 5 درصد، پالایشگاه با 4 درصد، کامیون با 3 درصد منابع اصلی آلاینده‌های گازی هستند در بخش تولید ذرات معلق، سهم خودروهای شخصی در تولید ذرات معلق کمتر از 14 درصد و سهم کامیونها بیش از 15 درصد و موتورسیکلت بیشتر از 10 درصد است. یعنی سهم کامیون و موتورسیكلت در آلایندگی دو برابر خودروهای شخصی است و هیچ برنامه‌ای برای این دو وسیله نداريم و همه توجه مسئولان به خودرو شخصی است. در صورتی که آلودگی اتوبوس ادارات و کارخانه‌ها بیش از 7 درصد و یک چهارم بیشتر از کل اتوبوسهای شرکت واحد است.

هاشمی گفت: همچنین نیروگاه‌های حاشیه تهران 12 درصد و صنایع آلاینده حدود 18 درصد آلودگی را تولید می‌کنند. بنابراین اگر یک برنامه علمی برای کاهش آلاینده‌ها داشته باشیم باید اقداماتی نظیر نوسازی موتورسیکلت‌ها، تاکسی‌ها و وانت‌ها کاهش سرویس ادارات و استفاده کارمندان از سیستم حمل و نقل عمومی، بهبود خروجی‌های نیروگاه‌ها و صنایع حاشیه تهران را در اولویت قرار دهیم ضمن آنکه اصولی‌ترین اقدام تقویت سیستم حمل ونقل عمومی است که متاسفانه همچنان منابع مالی آن تامین نشده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه توجه رسانه‌ها و مسئولان در مواجهه با آلودگی هوا به طرح ترافیک و خودروهاست در حالی که عوامل تاثیرگذارتر دیگری وجود دارد بر همین اساس از رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی می‌خواهم که با ورود کارشناسی و ادامه‌دار به موضوع آلودگی هوا، فضا و شرایط مناسب را برای ایجاد یک عزم ملی، حل این موضوع فراهم کنند.

محسن هاشمی در حاشیه برگزاری یکصد و هشتادچهارمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه هم‌اندیشی امروز اعضای شورای شهر تهران که با پیروز حناچی شهردار تهران برگزار شد که چند مسئله در دستور کار قرار داشت که از آن جمله می‌توان به موضوع آلودگی هوای تهران و همچنین بوی نامطبوع در پایتخت در هفته‌های گذشته اشاره کرد.

در این جلسه همچنین رئیس اداره کل محیط زیست شهردرای تهران با حناچی در جلسه‌ حاضر بود و در واقع آقای شهردار در این جلسه گزارشی را در ارتباط با موضوعات اشاره شده به شورا دادند.

هاشمی ادامه داد:‌ در این جلسه گزارشی از سوی شهرداری مطرح شد که در آن نموداری در 23 آذرماه مشخص شد که سطح گوگرد در آن زمان به مراتب بالاتر بوده است و در ادامه نیز مباحث تخصصی در ارتباط با موضوع مطرح شد.

وی افزود: در ادامه جلسه امروز نیز به مسئله آلودگی هوا در هفته‌های اخیر اشاره شد و در واقع سهم هر دستگاه در رابطه با آلودگی هوا نیز اعلام شد که در این جلسه اداره کل محیط زیست شهرداری تهران و کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران توضیحات مفصلی را مطرح کردند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین در این جلسه در ارتباط با ذرت معلق و آلاینده‌ها توضیحاتی ارائه شد همچنین در اردیبهشت‌ماه امسال گزارشی از سوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مسئله آلودگی هوا و سهم 9 دستگاه منتشر شده است که این گزارش نیز مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: در جلسه امروز منشاء بوی نامطبوع تهران مشخص نشد و قرار بر این شد که در آینده گزارش‌های دیگر مطرح و علل آن اعلام شود.

هاشمی همچنین در ارتباط با متروی شهرکهای اقماری اطراف شهر تهران نیز گفت: در سال 86 و برمبنای طرح جامع ریلی تهران توجه به تردد مردم در شهرکهای اقماری و جابه‌جایی آنها به شهر تهران پیش‌بینی شد و در واقع در کشورهای توسعه یافته قطارهای حومه، مردم را از این اماکن به شهرها منتقل می‌کنند که البته بنده نیز در هفته‌های گذشته بازدیدی از شهرکهای اقماری انجام دادم و امیدواریم به این موضوع توجه شود.

محسن هاشمی همچنین در آغاز صد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران پیرامون آلودگی هوا و دلایل تاثیرگذار و ایجاد این معضل سخنرانی کرد که از همه مسئولان و بویژه رسانه‌ها خواست تا در ایجاد وفاق ملی برای کمک مردم و مسئولان در مبارزه و کاهش این معضل گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه دوران فعلی سخت‌ترین شرایط اقتصادی و معیشتی برای بخشی از جامعه است گفت: امیدواریم این دوران هر چه زودتر بگذرد.

وی ادامه داد:‌ ابتدای زمستان با دوران اوج آلودگی هوا در تهران همراه بوده است، معضل آلودگی هوا متاسفانه همانگونه که بارها اشاره شده در کشور تبدیل به یک موضوع مناسبتی شده است و رسانه‌ها در روزهای اوج آلودگی هوا و پدیده وارونگی به آن می‌پردازند و پس از آن تا سال آینده فراموش می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: امسال به دلیل آنکه این دوره با تشدید شرایط سخت اقتصادی جامعه و تحریمها همزمان شده است و جامعه در شرایط عصبی و افزایش نارضایتی عمومی قرار دارد متاسفانه برخی از رسانه‌ها بخصوص بعضی شبکه‌های صدا و سیما به دنبال این بودند که با استفاده از موضوع آلودگی هوا به تحریک احساست و افکار عمومی دست بزنند اقدامی که مشابه آن را در موضوع بنزین شاهد بودیم که با اظهار نظر رهبر معظم انقلاب جلو این سوءاستفاده گرفته شد.

وی با بیان اینکه باید بدانیم که آلودگی هوا تنها چالش امروز جامعه ما نیست و تهران نیز تنها کلانشهری در جهان نیست که با این معضل مواجه است تصریح کرد: بنابراین باید برای مواجهه صحیح با این مسئله عقلانیت را بر هیجان، تجربه جهانی را بر دیدگاه فردی، نگاه کارشناسی بر سلیقه شخصی و مصالح عمومی را برمنافع جناحی ترجیح دهیم که بتوانیم که با آلودگی هوا و سایر پیش رو مواجهه موثری داشته باشیم.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا