تا سال 1402 موتورسیکلتهای برقی در ایران فراگیر میشود

به گزارش موتورسيكلت نيوز؛ در «میز فناوری» برنامهی دوشنبه 11 مهر، محمود حاجزمان بهعنوان مجری-کارشناس «چرخ»، میزبان دکتر ایمان شریفی، استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود.
در بخش اول این گفتوگو، دکتر شریفی دربارهی تعریف خودروهای الکتریکی توضیح داد: «خودروی برقی بهطور کلی به یک پلتفرم کلی از سیستمهای حرکتی گفته میشود که شامل موتورسیکلت و ماشین الکتریکی است و خود این سیستم به چند دسته، مثل هیبریدی تقسیم میشود. در سیستم هیبریدی هم از بنزین استفاده میشود، هم از انرژی الکتریکی که توسط باتری تامین میشود. یکسری خودروی الکتریکی هم وجود دارد که فقط توسط باتری انرژی آنها تامین میشود. یکسری خودروی هیبریدی هم داریم که انرژی آنها توسط برق شهری تامین میشود.»
باتریها، عامل موثر خودروهای الکتریکی
دکتر شریفی در ادامهی صحبتهایش دربارهی باتریهای خودروهای الکتریکی گفت: «تکنولوژی باتری یکی از محدودکنندههای فرآیند استفاده از خودروهای الکتریکی است. با پیشرفت این باتریها میتوان خودروهای الکتریکی و سیستمهای قابل جابجایی الکتریکی را بهبود داد. یکی از نکتههای مهم این است که وزن این باتریها برای ما محدودکننده است. یکی از مشکلات دیگر میزان انرژیای است که میتوانند ذخیره کنند و بازگشت بدهند. زمان لازم برای شارژ شدن یکی دیگر از عوامل موثر در استفاده از باتریها در خودروهای الکتریکی است. گاهی برای شارژ یک خودروی الکتریکی برخلاف خودروی بنزینی، یک شب تا صبح زمان لازم است. یکی از قابلیتهایی که برای خودروهای الکتریکی پیشبینی شده، این است که باتریهای قابل حمل و قابل تعویض داشته باشد. یعنی کیوسکهایی در سطح شهر وجود داشته باشد که باتریها در آن جاسازی شود و باتریها در آن جابهجا شود. باتریهای لیتیم-یونی توانستهاند تحولی را در این زمینه ایجاد کنند.»
مزایای موتورسیکلتهای الکتریکی
این استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بخش دیگری از صحبتهایش به گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی اشاره کرد: «پیشبینی میشود تا سال 1402 حداقل 25 درصد خانوارهای کشور و 70درصد خانوارهای ساکن در شهرهای بزرگ ایران حداقل یک دستگاه موتور برقی در پارکینگ خواهند داشت. یکی از علتهای فراگیری موتورسیکلت الکتریکی این است که نسبت به موتورسیکلتهای بنزینی محاسن زیادی دارند. اول اینکه قطعات مکانیکیای که در نمونههای الکتریکی به کار میرود، خیلی کمتر از نمونههای بنزینی است. صدای موتورهای الکتریکی خیلی کمتر است. یکی دیگر از ویژگیهایش این است که سرعت آن را میتوان به صورت رگلاتوری محدود کرد که به طور مثال بیش از 60 کیلومتر در ساعت حرکت نکند. با این موتورها میتوان در سربالاییها هم بهراحتی حرکت کرد.»
موتورسیکلتهای الکتریکی در پایتخت
بخش پایانی صحبتهای دکتر شریفی به قیمت خودروهای الکتریکی و آیندهی استفاده از این خودروها در ایران اختصاص داشت: «اگر یک موتورسیکلت رایج در کشور با قیمت 12 میلیون فروخته میشود، معادل آن موتورسیکلت الکتریکی حدود 22 میلیون تومان قیمت دارد. ما رایزنیهایی با معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران داشتهایم که نصف هزینهی آن را تامین کنند. خط تولید، تکنولوژی و تجهیزات لازم برای تولید موتورسیکلت الکتریکی به مراتب سادهتر از موتورسیکلت بنزینی است و ما علم این کار را داریم اما تولید انبوه نداریم. ما همین الان چندین شرکت داخلی داریم که موتورسیکلتهای الکتریکی تولید میکنند اما بنابر سیاستهایشان، حتی این موتورها را صادر میکنند. دربارهی خودروی الکترونیکی هم باید بگویم که شاید فعلا تولید آنها بهصرفه نیست.» در بخش روایت خبری «چرخ» هم مائده گیوهچین، کارشناس دیجیتال برنامه، مهمترین اخبار این روزهای دنیای دیجیتال را بررسی کرد. در بخش دیگری از برنامه گزارش مستند محمدحسین جهانپناه از آزمایشگاه آزمون و ارزیابی تجهیزات شبکه و امنیت دانشگاه صنعتی شریف روی آنتن رفت.
«چرخ» به تهیه کنندگی الهه بهبودی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سهشنبه، از ساعت 19 بهصورت زنده از شبکه چهار پخش میشود.
انتهای پیام/