مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسیکلت‌های فرسوده ۲۰ برابر خودروهای استاندارد آلودگی ایجاد می کنند

به گزارش موتورسيكلت نيوز، «داریوش گل علیزاده» در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه خودروها و موتور سیکلت های فرسوده باید با تامین منابع مالی از چرخه خارج شوند، افزود: برای کاهش آلودگی هوا به ابزارهایی نیاز است.

وی با بیان اینکه از نظر ابزارهای قانونی مشکلی در کشور وجود ندارد، اظهارداشت: اما اجرای برنامه ها منوط به تامین تمامی مولفه های موثر بوده و متاسفانه اجرای برخی از برنامه ها منوط به تامین مالی است.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تا زمانی که تمامی برنامه های کاهش آلودگی هوا به موازات یکدیگر پیش نرود نمی توان توفیقی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به دست آورد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات بسیار خوبی در حوزه آلودگی هوا انجام شده است، گفت: حدود ۱۰ سال گذشته شاخص آلودگی هوا COبوده اما هم ‌اکنون شاخص مد نظر ذرات معلق است.

گلعلیزاده با اشاره به اینکه به دلیل شرایط کشور اجرای برنامه ها ناتمام مانده است، افزود: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل عمومی، نوسازی صنایع و تولید خودروهای کم مصرف از جمله این برنامه‌ها است.

وی ضمن اشاره به این مطلب که برای کاهش آلودگی هوا به زیرساخت هایی نیاز است، اظهارداشت: روان سازی ترافیک در شهرها و کلانشهرها از مهمترین زیرساخت‌های مزبور است.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خودروهایی که در ترافیک قرار دارند حتی اگر استاندارد هم باشند پنج برابر یک خودروی در حال حرکت آلودگی ایجاد می کنند.

وی با اعلام این خبر که خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده ۲۰ برابر خودروهای استاندارد آلودگی ایجاد می کنند بر ضرورت بهره گیری از خودروهای هیبریدی تاکید کرد.

گلعلیزاده افزود: با انجام برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در کلانشهری مانند تهران در روزهایی که هوا پایدار است انباشت آلاینده ها وجود دارد چرا که در تهران بارگذاری فعالیت و صنعت بیش از ظرفیت تهویه هواست.

وی با بیان اینکه ارزش اقتصادی یک متر مکعب هوای پاک و زیان آلاینده هایی که این میزان هوای پاک را آلوده می کند باید محاسبه شود تا بتوان برنامه ها را از نظر هزینه و فایده اجرایی کرد، اظهارداشت: طبق مطالعات بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ زیان های مستقیم آلودگی هوا از بعد سلامت حدود ۲,۶دهم میلیارد دلار است.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هنگام تعطیلی در شرایطی که هوا آلوده است به کسب و کارها و آموزش خسارت وارد می شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع پروازهای هواپیمایی به دلیل آلودگی هوا مختل می شود، گفت: چنین مسائلی به طور مستقیم به اقتصاد کشور خسارت وارد خواهد کرد.

گلعلیزاده ضمن اشاره به اینکه اگر هزینه و فایده ناشی از آلودگی هوا درست ارزیابی شود ۵ تا ۱۰ سال آینده می ‌توان به اهداف کاهش آلودگی هوا دست یافت، افزود: اقتصاد کشورهای پیشرفته در زمان آلودگی هوا توسعه پیدا کرده چنین کشورهایی فناوری لازم را در اختیار داشتند تا به جنگ آلودگی هوا بروند.

وی با اعلام این مطلب که در کشور با وجود آلودگی هوا رشد اقتصادی تحقق نیافته است، اظهارداشت: فناوری بسیاری از کارخانه ها که آلودگی ایجاد می‌ کنند بسیار قدیمی بوده و مصرف انرژی آنها بسیار بالاست، کارخانه های مزبور در جهت نوسازی خطوط خود گام برنمی ‌دارند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به رادیو اقتصاد یادآور شد:بدون شک با کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد و حضور پررنگ بخش خصوصی و تعاونی ها در بسیاری از مواقع سازمان مزبور می تواند نظارت دقیق ‌تری در حوزه کاهش آلودگی هوا اعمال کند.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «سید وحید موسوی و مطهره مهرابی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند. 

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا