مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلت ها وسیله معیشت مردم اند / زورمان به خودروسازها نمى رسد

به گزارش موتورسيكلت نيوز، برنامه “صبح و گفتگو” ویژه آلودگی هوا و در ارتباط تلفنی با دکتر عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار کرد: تهران و خیلی از شهرهای بزرگ جهان امروز گرفتار هوای ساکن و سرد هستند.

وی با بیان اینکه مصرف سوخت های فسیلی در ایران بسیار بالاست گفت: ماشین آلاتی که این سوختها را می سوزانند قدیمی و از کار افتاده اند، به عنوان مثال دو میلیون و ۷۰۰ هزار موتور سیکلت کاربراتوری در سطح شهر تهران داریم که هر کدام به اندازه هشت خودروی بنزین سوز آلاینده تولید می کند ضمن اینکه اکثر این موتورسیکلت ها اسقاطی و از رده خارج نیز هستند.

کلانتری با تأکید بر لزوم نوسازی و تولید موتورسیکلت های برقی و یا حداقل انژکتوری گفت: بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلت ها وسیله معیشت مردم اند اما متاسفانه کارخانجات موتورسازی اقدامات لازم را انجام ندادند.

وی افزود: ۷۰ هزار کامیون شبها وارد تهران می شدند و گازوئیل می سوزاندند این کار در کنار زباله سوزی ها آلاینده های اصلی شهر را تولید می کنند. ما بیش از حد ظرفیت کلانشهرها سوخت فسیلی مصرف می کنیم بطوریکه سرانه مصرف سوخت فسیلی در ایران شش برابر کشور ترکیه است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن ابراز تشکر و قدردانی صمیمانه از وزارت نفت گفت: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد بنزین تولیدی کشور استاندارد یورو ۴ و یورو۵ است درصورتیکه قبلا حتی زیر یورو۲ بود.

این مقام مسئول مشکل اصلی را استاندارد نبودن قوای محرکه کشور (صنعت خودرو و موتورسیکلت) دانست و افزود: تمام ذرات آلاینده در شرایط هوای سرد در سطح پایین شهر می مانند و جابجا نمی شوند و از طرفی با ساخت و سازها و برج سازی ها هوا رد و بدل نمی شود و بنابراین بادهای کم سرعت هم اثری ندارند.

کلانتری عنوان کرد: ما زورمان به خودروسازها نمی رسد، اگر قرار باشد موتورسیکلت و خودروها طبق استاندارد تولید شوند باید خیلی از کارخانجات را تعطیل کنیم و در این صورت هم که میلیون ها نفر بیکار می شوند. جالب است خودروسازان تقاضا کرده بودند که فیلترهای دوده را به دلیل تحریم ها از کامیون ها بردارند درحالیکه ۱۰ سال قبل که تحریم نبودیم آقایان فیلتر نمی گذاشتند و الان به بهانه سال رونق تولید همه جوره سوء استفاده می کنند.

وی با اذعان به سیستم فشل اتوبوسرانی گفت: بیش از نیمی از اتوبوس های شهر تهران اسقاطی اند و نباید وارد شهر شوند و از طرفی می گویند مردم در خیابان می مانند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شهرداری تهران توان نوسازی شهر و مردم هم توان نوسازی کامیون ها را ندارند افزود: اقتصاد کشور به قدری قوی نیست که خواسته های اجتماعی مردم برآورده شود.

کلانتری در پایان اظهار داشت: خوشبختانه فرهنگ و انتظارات جامعه در سطح بسیار بالایی است اما ثروت بالفعلی نداریم. برای از رده خارج کردن ۱۰ میلیون خودروی فرسوده ۱۰۰ میلیارد دلار لازم است و متاسفانه کشور چنین توان اقتصادی ندارد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا