مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آمار توليد موتورسیکلت‌های برقى را نداريم / آخرين وضعيت توليدكنندگان موتورسيكلت ايران

به گزارش موتورسيكلت نيوز، بهمن ضیا‌مقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران درباره آخرین وضعیت تولید کارخانجات اظهار کرد: صنعت موتورسیکلت و وضعیت تولید در چند سال اخیر از بدترین دوران این صنعت بوده و تعداد تولید موتورسیکلت در سه سال گذشته با افت و کاهش شدی ۷۰ درصدی مواجه شده است. یکی از دلالیل مربوط به کاهش تقاضا به خاطر افزایش قیمت موتورسیکلت می‌شود زیرا نوسانات ارزی باعث شد قیمت‌ها بالا رود. از طرف دیگر خرید و فروش موتورسیکلت‌های دست دوم کاربراتوری روى بازار تقاضا تاثیر گذاشته است. سال گذشته ۷۰ الی ۸۰ درصد کاهش تولید داشتیم و از دلایل مهم دیگری که کاهش تولید را به وجود آورده تصویب و اجرای قوانینی بوده که بدون کارشناسی و توان سنجی داخلی و نظرخواهی از انجمن صورت گرفته است که از مهمترین آن میتوان به قانون هوای پاک مصوبه طرح اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده اشاره کرد.

ضیا مقدم ادامه داد: به طور کلی از ۳۶ ماه گذشته تقریبا ۲۱ ماه شرکت‌های تولیدی تعطیل بودند. در حال حاضر نیز تا آخر مهر امسال حدود ۵۲ هزار موتورسیکلت تولید شده است. سال گذشته ۱۶۴ هزار موتورسیکلت تولید شد که امسال اگر به صورت خوش‌بینانه تصور کنیم تا پایان سال آمار تولید به ۹۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

نرخ باتری، در حدود نصف قیمت یک موتورسیکلت برقی است!

وی درباره میزان تولید موتورسیکلت‌های برقی گفت: آمار تفیکیک شده از میزان تولید موتورسیکلت‌های برقی و بنزینی در دست نداریم. موتورسیکلت‌های برقی بیش از ۵ درصد بازار را تشکیل نمی‌دهند که البته آمار آن را پلیس راهور دارد. این نوع موتورسیکلت‌ها فروش بالایی ندارند چرا که مشکلات قیمت و باتری برای آن‌‌ها مطرح است. ایستگاه‌های شارژی برای موتورسیکلت‌های برقی تعبیه نشده است و باتری‌ها بعد از۲ الی ۳ سال باید تعویض شوند. قیمت این باتری‌ها متفاوت است و می‌توان گفت نرخ آن‌ها تقریبا نصف مبلغ پرداختی برای یک موتورسیکلت است. به عنوان مثال اگر متوسط ۱۰ الی ۱۵ میلیون قیمت یک نمونه برقی باشد قیمت باتری آن ۵ الی ۶ میلیون تومان خواهد بود.

پیشنهادی برای افزایش استقبال از برقی‌ها

ضیا مقدم در خصوص یک پیشنهاد برای استقبال بیشتر از موتورسیکلت‌های برقی اظهار کرد: پیشنهادات زیادی درباره موتورسیکلت‌های برقی داده شده که یکی از آن‌ها مربوط به این است که مالکیت باتری‌ها بر عهده دولت باشد. این کار به این شکل انجام می‌شود که یک سری ایستگاه‌ها به وجود می‌آید که باتری‌ها را تحویل می‌گیرند و نمونه‌های نو می‌دهند. در نتیجه تامین باتری بر عهده دولت خواهد بود و اگر این اتفاق بیفتد قیمت موتورسیکلت‌های برقی را پایین می‌آورد و این کار بستگی به کمک دولت دارد. همه با این قضیه موافق هستند اما باید تامین مالی آن انجام می‌شود ضمن این که باید به تولیدکنندگان اعلام کنیم که باتری‌ها از لحاظ اندازه و ابعاد به یک شکل باشد.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در پایان به بحث داشتن گواهینامه و پلاک برای نمونه‌های برقی اشاره کرد و گفت: تمام موتورسیکلت‌های برقی نیاز به پلاک و بیمه دارند. البته این پیشنهاد را داده بودیم که موتورسیکلت‌های کمتر از هزار وات نیاز به گواهینامه و پلاک نداشته باشد و پلیس نیز همراهی را کرده بود. ما در حال صحبت هستیم که این کار انجام شود زیرا بر میزان استقبال و فروش نیز تاثیر می‌گذارد.

پايان پيام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا