مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سوءاستفاده از موتورسیکلت‌های فاقد اوراق مالکیت / شهروندان ساماندهی شرایط فعلی را از کارخانه‌های تولیدکننده موتورسیکلت و دیگر نهادها مطالبه کنند

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرگزاری پلیس، سردار علیرضا لطفی در یادداشتی نوشت: موتورسیکلت در دنیای امروز وسیله‌ای است چابک و کم‌هزینه و اقتصادی برای جابه‌جایی سریع و بدون ترافیک که قطعا استفاده درست و منطقی از آن در حل مشکلات حمل و نقل شهری اثرگذار است ولی اقدامات نادرست برخی موتورسواران شرایطی را در تهران به‌وجود آورده که هر گاه صحبت از موتورسیکلت به میان می‌آید در ذهن هر شنونده‌ای انبوهی از آسیب‌ها و مشکلات و معضلات نقش می‌بندد. وسائط نقلیه‌ای که مدت‌هاست راکبان برخی از آن‌ها به یکی از معضلات و مشکلات مهم کلان شهری مانند تهران تبدیل شده‌اند و بار بخشی از مشکلات ترافیکی، انتظامی و امنیتی و جانی را بر دوش پایتخت‌نشینان نهاده‌اند و با گذر زمان نیز هر روز بر پیچیدگی این کلاف سردرگم می‌افزایند. البته در این میان نباید از یاد برد، موتورسوارانی هستند که با رعایت قوانین و مقررات از این وسیله‌نقلیه استفاده بهینه کرده و به کسب روزی حلال مشغول هستند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ عنوان کرد: این روزها اگر از هر کدام از ساکنان پایتخت بخواهید تا تعریفی از کاربردهای خیابان یک طرفه یا چراغ قرمز و از همه مهم‌تر پیاده‌رو به شما ارائه بدهند، بی‌شک قادر به این کار نخواهند بود. زیرا، عملکرد و نحوه رفت و آمد موتورسیکلت‌ها، مرزهای شناختی ما از پیاده‌روها به‌عنوان محل گذر عابران پیاده، چراغ قرمز به‌عنوان علامت توقف صد در صدی خودروها و امنیت برای عبور عابران و خیابان یک طرفه به‌عنوان اطمینان از عبور وسائط نقلیه تنها از یک سوی خیابان را جابه‌جا کرده‌اند.

وی گفت: از این موارد که بگذریم نوبت به عبور موتور سیکلت‌ها از مسیرهای خط ویژه اتوبوس‌های شهری می‌رسد. مجوزی که ظاهرا خود این موتورسواران در اقدامی نابجا دست به چنین تخلفی می‌زنند و تا کنون نیز برخورد صورت گرفته پاسخ‌گو نبوده و همین امر موجب استمرار این عمل خطا شده، به‌ گونه‌ای که بسیاری از این افراد تذکر و برخورد پلیس با حضورشان در خطوط ویژه را نوعی تضییع حق برای خود برشمرده و دست به مقاومت نیز می‌زنند. این در حالی است که حتی خودروهای پلیس و امدادی نیز با شرایط خاص مجاز به ورود به خطوط ویژه اتوبوس‌ها می‌باشند.

سردار لطفی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از موارد تعجب برانگیز در خصوص موتورسیکلت‌ها همدردی برخی شهروندان با راکبان متخلف این موتورها در زمان اقدام قانونی پلیس در جمع‌آوری موتورهای فاقد مدارک و یا دارای پلاک مخدوش است. موتورهایی که با برخورداری از این شرایط یعنی پلاک مخدوش و مدارک هویتی ناقص در بسیاری از موارد خبر از احتمال ارتکاب بسیاری از جرایم از جمله کیف قاپی، موبایل قاپی، گردن‌بند قاپی و زورگیری توسط راکبان خود می‌دهند . اثر سوء و تلخ عدم برخورد با اینگونه موتورسواران زمانی برای شهروندان قابل لمس و درک می‌شود که توسط یکی از این افراد مورد حمله قرار گرفته و مال باخته و یا مصدوم می‌شوند و هیچ سرنخی برای شناسایی سارقان به‌دلیل مخدوش بودن پلاک و یا اوراق مالکیت و هویتی صاحبان موتورها وجود ندارد .

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: یکی دیگر از آسیب‌هایی که موتورسیکلت‌ها متوجه ساکنان پایتخت می سازند آمار بالای تصادفات است که فضای ناامنی را برای عبور و مرور عابران و حتی خود راکبان این موتورها ایجاد می‌کنند. عدم تبعیت از قوانین راهنمایی و رانندگی، ورود به کلیه فضاهای شهری تعریف شده برای عابران پیاده و عدم استفاده از کلاه ایمنی؛ حرکات نمایشی آسیب‌زا و آلودگی صوتی برای شهروندان، از جمله مواردی هستند که صدمات روحی، جسمی و حتی جانی جبران‌ناپذیری را برای پایتخت‌نشینان به ارمغان می‌آورند.

وی اظهار کرد: بد نیست بدانید انجام تخلفات ذیل توسط مالکان موتورسیکلت موجب توقیف موتورسیکلت آنها از سوی پلیس­ می‌شود.

۱- حرکت در پیاده‌رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز

۲ – ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف

۳- حرکات نمایشی

۴- عدم استفاده از کلاه ایمنی

۵- تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت

سردار لطفی گفت: متاسفانه با وجود اینکه پلیس بارها با طرح‌های متعدد نسبت به توقیف موتورسیکلت‌های متخلف اقدام کرده ولی به‌دلیل عدم وجود فرهنگ استفاده صحیح از این وسیله و قضاوت احساسی شهروندان در برخورد پلیس با این قانون‌شکنان تا کنون تغییر محسوسی در عملکرد مالکان و راکبان موتورسیکلت‌ها ایجاد نشده است. این در حالی است که در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای راکبان این موتورها اولین قربانیان آن خواهند بود.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه رانندگی بدون گواهینامه بیشترین جرم ارتکابی از سوی نوجوانان است و از سوی دیگر بخشی از افرادی که مرتکب کیف قاپی و موبایل قاپی می‌شوند نیز در همین دامنه سنی قرار دارند، به والدین توصیه می‌شود نسبت به خواسته‌های نامعقول فرزندانشان در تهیه موتورسیکلت کوتاه نیامده و با رفتارهای آسیب‌زا و خطرآفرین فرزندانشان پس از خرید آن با احساس مسئولیت و تعهد مقابله کنند تا از وارد آمدن هرگونه آسیبی به فرزند خود و سایر افراد جامعه جلوگیری به‌عمل آورند. شاید زمان آن رسیده که نحوه استفاده از موتورسیکلت‌ها نیز به اندازه خودروها جدی گرفته شود و در قانون‌مندسازی و ضابطه‌مند نمودن عبور و مرور آن‌ها در خیابان‌های پایتخت گام‌های محکم و پایداری برداشته شود. گام‌هایی که دامنه وسیعی از اصلاحات از جمله اوراق مالکیت موتورها، برخورد قاطع با موتورهای دارای پلاک مخدوش یا فاقد پلاک و یا الزام صاحبان آن‌ها به نصب پلاک در عقب و جلوی موتور، اخذ جریمه از زیر پا گذارندگان قوانین مربوط به چراغ قرمز، خیابان‌های یک طرفه و متجاوزان به حریم پیاده‌روها و گواهی‌نامه راکبان موتورها و الزام به معاینه فنی را در بر بگیرد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: نگاهی به آمار تصادفات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد در بخشی مهمی از این حوادث موتورسیکلت‌ها نقش داشته و بی احتیاطی آن‌ها منجر به آسیب و یا فوت راکب یا یکی از شهروندان شده است. در بسیاری از پرونده‌های تصادفات منجر به فوت متشکله در کلانتری‌ها یا ارجاع شده به پلیس آگاهی به‌دلیل فرار موتورسوار و عدم وجود اطلاعات قابل استناد و بهره‌برداری در خصوص مالکان موتورسیکلت پروسه شناسایی و دستگیری ضارب یا قاتل با دشواری همراه می‌شود. وجود موتورسیکلت‌های فاقد اوراق مالکیت شرایطی را به‌وجود می‌آورد که مجرمان به راحتی از موتورسیکلت به‌عنوان وسیله‌ای مناسب برای ارتکاب جرم و گریختن از صحنه وقوع جرم بهره برده و در صورت روبه‌رو شدن با شهروندان یا پلیس با به جا گذاشتن موتورسیکلت متواری می‌شوند و با توجه به نواقص موجود، امکان شناسایی مالک موتور نیز برای پلیس میسر نیست.

در نهایت سردار لطفی تاکید کرد: متضرر اصلی عدم توجه به تخلفات موتورسیکلت‌ها، شهروندان و سپس خود راکبان و مالکان آن‌ها می‌باشد و انتظار می‌رود با توجه به حوادث و اتفاقات رخ داده ناشی از این قانون شکنی‌ها، شهروندان ساماندهی شرایط فعلی را از کلیه نهادهای مرتبط از جمله شهرداری، کارخانجات تولید موتورسیکلت و… مطالبه کرده و یاری‌گر، حامی و مشوق پلیس در اصلاح شرایط فعلی باشند. بی‌شک با ساماندهی موتورسیکلت‌ها و استمرار اعمال قانون به سرعت شاهد کاهش آمار تصادفات، فوت و معلولیت‌های ناشی از تصادفات خواهیم بود و وقوع جرایمی چون زورگیری، کیف قاپی و موبایل قاپی و سایر جرایمی که به وسیله موتورسیکلت صورت می‌گیرند به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت .

نویسنده: سردار علیرضا لطفی – رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا