رونمایی از موتورسیکلتهای جدید در نمایشگاه گوانگجو 2019

به گزارش موتورسیکلت نیوز، علی علیپوریان گفت: نمایشگاه امسال نیز همانند سالیان گذشته از 15اکتبر (23مهرماه) آغاز و در 19اکتبر (27مهرماه) به پایان رسید.

وی در خصوص نمایشگاه 2019 گوانگجو چین بیان کرد: امسال موتورسیکلت و پیشرانه مدل سیجی (به اصطلاح طرح هوندا) بسیار کم و موتورسیکلتهای با حجم بالای 250سیسی و همچنین اسکوترهای بنزینی 150سیسی بیشتر به چشم میخورد. البته تعداد موتورسیکلتهای برقی و هیبریدی نسبت به سال گذشته بیشتر نبود.

ایشان افزود: امسال هزینه مسافرت به نمایشگاه گوانگجو چین برای هر نفر تقریبا در حدود 15 تا 20میلیون تومان بوده است.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر با این رویداد سالانه، تاریخچهای کوتاه از نمایشگاه موتورسیکلت گوانگجو به نقل از «مجله صنعت موتورسیکلت» ذکر شده است:
تاریخچه نمایشگاه گوانگجو چین

با توجه به اینکه هر سال بسیاری از فعالان صنعت موتورسیکلت ایران به نمایشگاه گوانگجو سفر میکنند، ازاینرو تاریخچه، آمار و اطلاعات این نمایشگاه نیز به شرح ذیل ایفاد میشود:

“نمایشگاه گوانگجو[1] کار خود را در سال 1957 در شهر گوانجو[2]، (با نام سابق کانتون[3]) در مرکز استان گوآنگدونگ[4] آغاز کرد. نمایشگاه گوانجو در آن زمان تنها مکانی بود که خریداران خارجی میتوانستند به فروشندگان چینی دسترسی پیدا کنند. این نمایشگاه بهصورت مشترک توسط وزارت تجارت و فرمانداری استانی گوآنگدونگ ایجاد شد. مدیریت و سازماندهی این نمایشگاه توسط مرکز تجارت خارجی چین انجام میشود. نمایشگاه گوانجو با هدف شکستن ممنوعیتها و تحریمهای دولتهای کاپیتالیستی و پیدا کردن منابع جدید برای گسترش تجارت خارجی در دهه 1950 راهاندازی شد؛ دههای که در آن دولت چین تنها با 20 کشور روابط معمولی دیپلماتیک داشت و 80 درصد تجارت خارجی چین با کشورهای سابقا سوسیالیستی انجام میشد. چین در آن زمان به گام برداشتن در جادهای به سمت تجارت جهانی نیاز داشت. گوانجو برای موقعیت جغرافیایی ایدهآلش در نزدیکی به ماکائو و هنگکنگ و رابطه تاریخی و فرهنگی خوبش با کشورهای دیگر برای به راهاندازی این نمایشگاه انتخاب شد. گوانجو محلی است که صنایع تولیدی چین در این بخش از کشور متمرکز شدهاند؛ همین موضوع تاثیر به سزایی در جذابیت این رویداد تجاری داشته است.

از زمان گشایش تاکنون، نمایشگاه به صورت مداوم دو بار در سال برگزار شده است. نمایشگاه گوانجو حتی در اوایل دهه 1960 در سالهای تحول اجتماعی سیاست یک گام بزرگ به جلو[5]، انقلاب فرهنگی در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 و حتی شیوع سارس در 2003 بدون توقف برگزار شد. تخمین زده میشود تا دوره 119ام، کل حجم صادرات این نمایشگاه به عدد 1.2 تریلیون دلار و تعداد شرکتکنندگان خارجی به 7.64 میلیون نفر رسیده است. محوطه نمایشگاه در مجموع 1.18 میلیون متر مربع مساحت داشته و تعداد غرفهداران داخلی و خارجی نمایشگاه از عدد 24 هزار گذشته است. با داشتن 356 هزار متر مربع فضای سربسته نمایشگاهی، این نمایشگاه هم اکنون در مقام سوم جهان قرار دارد. در هر دوره از نمایشگاه گوانجو حدود 200 هزار خریدار از 210 کشور از سرتاسر دنیا خود را به این رویداد تجاری مهم میرسانند.
نمایشگاه واردات و صادرات چین (نمایشگاه گوانجو) تا پیش از این با نام نمایشگاه کالاهای صادراتی چین شناخته میشد. نمایشگاه گوانجو که عنوان بهترین و اولین نمایشگاه چین را با خود یدک میکشد، هر سال دو بار در فصلهای بهار و پاییز در مرکز بینالمللی گردهمایی و نمایشگاهی گوانجو مجموعه پاجو[6] برگزار میشود. این نمایشگاه در هر یک از دورههایش در 3 فاز و هر فاز به مدت 5 روز برگزار میشود.
تحولات ساختاری در نمایشگاه گوانجو
مدیریت و ساختار نمایشگاه گوانجو در طول سالها تکامل یافته تا بازتابدهنده محبوبیت روز افزونش و نقشش در تجارت چین باشد. اولین نمایشگاه گوانجو در سالن نمایشگاهی اجناس صادراتی چین برگزار شد. در طول سالها نام نمایشگاه و محل برگزاریش تغییرات زیادی کردند. در سال 2008 نمایشگاه گوانجو دستخوش تغییرات قابل توجهی شد. این اصلاحات شامل تغییر به سه فاز در هر برگزاری بود؛ فازهایی که هر کدام 5 روز به طول میانجامند. پیش از این نمایشگاه در دو فاز و در دورههای 6 روزه برای هر فاز برگزار میشد. فازهای نمایشگاه در زمان حاضر با فرجههای 3 روزه نسبت به هم برگزار میشوند. تغییرات زیادی نیز در دستهبندی محصولات (36 به 50 دستهبندی) و بخشهای نمایشگاهی صورت گرفت. همراه با این تغییرات، مجتمع جدید نمایشگاه گوانگجو در سال 2008 افتتاح شد و با اسم مرکز بینالمللی نمایشگاهی و کنفرانسی گوانگجو نامگذاری شد. بزرگترین مرکز نمایشگاهی آسیا در جزیره پاجو در شهر گوانگجو قرار گرفته است. زیرساختهای جدید اجازه به روز رسانیهای قابل توجه در اندازه و مدت زمان برگزاری نمایشگاه را داد و کمک کرد موقعیت نمایشگاه به عنوان بزرگترین نمایشگاه تجاری چین و یکی از بزرگترین نمایشگاههای دنیا تثبیت شود. در اوایل کارش، این نمایشگاه بیشتر نشاندهنده ارتباط قوی بین چین و شوروی سابق بود؛ ولی به گونهای فزاینده، مناطق و کشورهای دیگر در نمایشگاه شرکت کردند. اوایل بیشتر از آسیا بودند و بعدها و نه خیلی دیرتر از باقی جهان در این نمایشگاه شرکت کردند. آماری که نمایشگاه در سال 2012 منتشر کرد نشان میدهد که حدود 54 درصد بازدیدکنندگان از آسیا، 21 درصد از اروپا، 15 درصد از آمریکا، 7 درصد از آفریقا و 3 درصد از اقیانوسیه هستند.
محصولات فاز یک:
- الکترونیک، تجهیزات نورپردازی و روشنایی، انواع ماشینآلات، سختافزار، ساختمان، منابع انرژی
- وسایل نقلیه و قطعات یدکی: دوچرخه، موتور سیکلت، قطعات خودرو، وسایل نقلیه غیر ساخت و ساز
محصولات فاز دو:
- تجهیزات نورپردازی و روشنایی، محصولات تبلیغاتی و هدایا، دکوراسیون خانگی،
محصولات فاز سه:
- پوشاک و منسوجات و کفش، محصولات اداری، کیف، تفریح و سرگرمی، دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات بهداشتی، مواد و محصولات غذایی“
تاریخ برگزاری نمایشگاه صادرات و واردات گوانجو چین 2019
نمایشگاه بهاره گوانجو چین
- تاریخ برگزاری فاز 1: 15 الی 19 آوریل 2019.
- تاریخ برگزاری فاز 2: 23 الی 27 آوریل 2019.
- تاریخ برگزاری فاز 3: 1 الی 5 می 2019.
نمایشگاه پاییزه گوانجو چین
- تاریخ برگزاری فاز 1: 15 الی 19 اکتبر 2019 (23 الی 27 مهر 97).
- تاریخ برگزاری فاز 2: 23 الی 27 اکتبر 2019.
- تاریخ برگزاری فاز 3: 31 اکتبر الی 4 نوامبر 2019.
[1] Guangzhou
[2] شهر گوانگجو، مرکز استان گوانگ دونگ، در جنوب کشور چین قرار گرفته است. شهرهای شنزن (Shenzhen)، فوشان (Foshan) ، مناطق خود مختار ماکائو (Macau) و هنگ کنگ (Hong Kong) از مناطق و شهرهای شناخته شده چین هستند که همگی در جنوب شهر گوانگجو قرار گرفتهاند. این شهر شناخته شده چین، در ایران با نامهای مختلفی خوانده میشود: گوانگجو، گوانجو، گوانژو و گوانگژو. گوانجو و گوانگجو مصطلحترین این نامها هستند. برای ما ایرانیها نام شهر گوانگجو چین یادآور نام نمایشگاه Canton Fair (نمایشگاه گوانجو) یا نمایشگاه صادرات و واردات چین (China Import and Export Fair) است. ر.ک:
[3] Canton
[4] Guangdong
[5] Great Leap Forward
[6] Pazhou