مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

چرا استخراج مواد مورد نیاز ساخت باتری خودروهای برقی، مشکل است؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز، وقتی خودروهای الکتریکی وارد بازار شدند، در ابتدا صرفا خودروهایی آزمایشی با مصرف سوخت بسیار کم محسوب می‌شدند که بردشان کم و احتمال خرابی‌شان زیاد بود. بااین‌حال، امروزه این خودروها به خودروهایی تبدیل شده‌اند که هر خانواده‌ای یکی از آن‌ها را می‌خواهد. گفتنی است وقتی محصولی در‌حال‌توسعه است، نکات منفی بسیاری هم در آن دیده می‌شود. درباره‌ی خودروهای الکتریکی این نکات منفی حادتر هستند. این نقص‌ها بیشتر به مواد اولیه‌ی استفاده‌شده در آن‌ها مربوط می‌شوند.

مواد اولیه

در پک باتری‌های  خودروهای الکتریکی، مواد اولیه کمیاب دیده استفاده می‌شود. فلزاتی نظیر کبالت و لیتیم و نیکل برخی از این مواد اولیه هستند. به‌گفته‌ی یکی از مسئولان شرکت شورولت، از این مواد برای ساخت باتری‌های لیتیم‌یون در خودروهای سدان این شرکت استفاده می‌کنند. مشکل این است که با افزایش تقاضای خریداران، برخی از این مواد کمیاب شده‌اند. به‌عنوان مثال، بسیاری از این مواد از کشور‌های درحال‌توسعه به‌دست می‌آیند. استخراج این مواد و استفاده از آن‌ها، باعث آلودگی زیادی می‌شود. بیایید نگاهی به مسیر به‌دست‌آوردن کبالت بیندازیم.

تهیه‌ی کبالت

کبالت فلزی است که در پوسته‌ی زمین یافت می‌شود و یکی از ماده‌های اساسی برای ساخت باتری‌های لیتیم‌یون است. کبالت در سراسر دنیا استخراج می‌شود؛ اما بیشترین منابع آن در جمهوری کنگو قرار دارد. به‌گفته‌ی یونیسف، ۲۴۰هزار کارگر در معادن کبالت کار می‌کنند که حقوق آن‌ها با میزان سختی کارشان متناسب نیست. خوشبختانه افراد و نهادهای بسیاری تلاش می‌کنند شرایط کاری و حقوق این کارگران را بهبود بخشند.

ایجاد تغییر

نیاز به کبالت نه‌تنها در صنعت خودروسازی، بلکه در صنایع دیگر مانند صنعت تولید موبایل، به‌شدت حس می‌شود؛ ازاین‌رو، شرکت‌ها به‌دنبال راه‌های به‌صرفه‌تری برای تأمین این فلز می‌گردند.

نظارت همگانی

خوشبختانه برخی شرکت‌ها شروع موفقی داشته‌اند. چند سال پیش، شرکت‌های بزرگی نظیر سامسونگ و سونی سازمان نظارت بر استخراج و تهیه‌ی کبالت را تأسیس کردند. شایان ذکر است اعضای این گروه مسئولیت نظارت بر فرایند تهیه‌ی کبالت را برعهده دارند.

دیگر مواد اولیه

در این مقاله، تمرکز ما بر کبالت بود؛ اما مواد اولیه‌ی دیگری همچون لیتیم و نیکل نیز همین مشکلات را دارند. خوشبختانه روش‌های استخراج و تهیه‌ی این فلزات بهبود یافته‌اند و شرکت‌های خودروسازی دیگر در این زمینه مشکلی ندارند.

نویسنده: سپهر صمدی

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا