مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

صنعت موتورسیکلت ایران دانشگاهی شد

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب گروه فرهنگی پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز، کتاب تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران برای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، توسط محمدعلی نژادیان تالیف و راهی بازار نشر شد.
مولف در این کتاب در خصوص اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه نوشته است: معمولا جامعه مدیریتی و صنعتی ایران با چند گروه از افراد مواجه است. گروه اول مدیرانی که دانش‌آموخته‌ی رشته‌های مختلف از دانشگاه‌ها هستند. این گروه به‌دلیل ساختار آموزشی تئوریک مراکز علمی، فقط با کوله‌باری از نظریه‌های شعارگرایانه راهی بازار کار می‌شوند و درک عملی از معنا و مفهوم کارآفرینی، اشتغال و مدیریت ندارند. گروه دوم مدیران تجربی هستند که کسب‌وکار خود را به شیوه سنتی، مدیریت‌ می‌کنند و مهم‌ترین ابزار مدیریتی آن‌ها، تجربه صحیح و غلط و آزمون و خطاست و البته عده‌ای نیز از مدیران و کارآفرینان موفق، تحصیل‌کرده واقعی هستند. در این فضا، خلاء بسیار بزرگی بین علم مدیریت و عمل مدیریت احساس می‌شود. حال آن‌چه که این خلاء را می‌تواند پر کند، ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه است و از این طریق می‌توان، مدیریت کسب و کار را به (علم، تجربه، هنر و مهارت) مجهز کرد. در واقع این کتاب در پی آن است که بتواند، تبیین کند که نیاز داریم (تجربه را علمی و علم را عملی) کنیم.
نژادیان بیان داشت: در سال 1378 که وارد صنعت موتورسیکلت شدم به‌دلیل علاقه‌مند شدن به کار خود، خیلی زود شروع به آسیب‌شناسی این صنعت کردم تا اینکه در سال 1385 برای اولین‌بار، تصمیم گرفتم درباره صنعت موتورسیکلت بنویسم و مقاله‌ای با عنوان «گذشته، حال و آینده صنعت موتورسیکلت در ایران» را نوشتم و بعد از آن نیز تاریخچه صنعت موتورسیکلت را چندین دفعه با ویرایش جدید در نشریات مختلف و از جمله در یک کتاب نیز منتشر کردم تا اینکه در سال 1398 با توجه به شرایط بحرانی حاکم بر این صنعت و دلایل ذیل، طی یک نیازسنجی به این نتیجه رسیدم که این کتاب را تالیف کنم. وی افزود از مهم‌ترین دلایل تالیف این کتاب، عبارتند:
1) تاریخچه مکتوب هر صنعت، می‌تواند به‌عنوان یک منبع و مرجع برای آیندگان مورد استفاده قرار گیرد.
2) برقراری ارتباط و ایجاد تعامل، بین دانشگاه و صنعت که در اسناد بالادستی (سند نقشه جامع علمی کشور) نیز دیده شده است. (قابل ذکر است که اسناد بالادستی، مسیر حرکت علمی و تعلیم و تربیت را مشخص می‌کند ولی در عمل توجه کافی به آن نمی‌شود که باید نسبت به اجرا و اولویت‌های آن نیز توجه ویژه شود و موانع اجرایی آن را بر طرف کرد).
3) آگاه‌سازی دانشگاهیان و پژوهشگران از موضوعات مورد نیاز این صنعت و به‌طور کلی نیازسنجی صنعت و دانشگاه نسبت به یکدیگر.
4) یکی از اساسی‌ترین مشکلات برون صنعتی تولیدکنندگان، اجرای طرح‌های ضربتی در خصوص صنایع تولیدی است. این موضوع در صورتی است که معمولا دولت‌ها با شعار کارآفرینی و اشتغال‌زایی وارد شده ولی وقتی شروع به کار می‌کنند، به‌دلیل وجود بعضی ساختارهای غلط، خواسته و ناخواسته تصمیم‌گیری‌های آ‌ن‌ها طوری می‌شود که در عمل، بعضی اوقات برای تولید و تولیدکنندگان مانع ایجاد می‌کنند و برای حل یک معضل، مشکلات دیگری را به‌وجود می‌آورند! از طرفی ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که در ایران هر سال تعداد زیادی جشنواره و سمینار برای کارآفرینی و کارآفرینان برگذار می‌شود و حتی چند سالی است که رشته دانشگاهی با عنوان «کارآفرینی»، در دانشگاه‌ها اضافه شده و «مراکز کارآفرینی» نیز در تعدادی از دانشگاه‌های خوب کشور ایجاد گردیده است. اما همچنان بدون توجه به شعارهایی که هر سال توسط رهبر انقلاب اسلامی نام‌گذاری می‌شود و همچنین عدم توجه به سیاست‌های کلی نظام در خصوص اقتصاد، اشتغال و تولید، همچنان با اجرای طرح‌های درست مطالعه نشده مواجه هستیم. حال این کتاب شاید بتواند با بازتاب دادن شرایط واقعی یکی از صنایع مهم کشور، در حد خود به تصمیم‌گیری‌های مسئولان کمک کند. در واقع نیاز است اداره‌های جمهوری اسلامی ایران به‌طور مداوم بررسی شود تا هر جا از ریل انقلاب اسلامی خارج می‌شوند، به آن‌ها تذکر یا پیشنهاد داده شود و این موضوع باید توسط جامعه دانشگاهی با تفکر هدایت قدرت دنبال شود.
5) برقراری شرایط مناسب برای توسعه آموخته‌ها، تبادل تجربیات، دانش و دستاوردهای علمی- پژوهشی بین اساتید، دانشجویان و متخصصان صنعت موتورسیکلت و همچنین اشاعه و گسترش دانش¬ مربوط به تولید موتورسیکلت و قطعات آن.
6) کمک به مدیران اجرایی و مسئولان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها برای تصمیم‌گیری بهتر درباره صنعت موتورسیکلت.
7) انعکاس طرح‌ها و پژوهش‌های (کاربردی، بنیادی و توسعه‌ای) برای تقویت پایه‌های علمی کشور.
8) ارتقای سطح کیفی آموزش و پژوهش، ارتقاء مستمر دانش فنی و کیفیت تولیدات و خدمات و فراهم ساختن فضای نوآوری و خلاقیت در صنعت موتورسیکلت.
9) فراهم کردن فضای تحقیق و پژوهش در حوزه علوم مربوط به صنعت موتورسیکلت که این کتاب خود فرصتی را ایجاد خواهد کرد تا با مشارکت محققان و اندیشمندان ضمن ارتقاء کیفی‌، به تعالی دانش در جامعه بپردازد و بدینوسیله در رویکرد کمال انسانی نقش موثری را ایفا نماید و در نهایت به اندازه توان خود باعث تامین نیاز تحقیقاتی کشور شده و باعث تولید ایده‌های نو در صنعت موتورسیکلت شود.
10) فرآهم آوردن زمینه تبادل و تضارب آرا در مسائل مربوط به صنعت موتورسیکلت و تبیین و پیگیری مشکلات صنفی (عوامل درونی و بیرونی) و تلاش در ارائه راه‌حل برای آن‌ها.
11) کمک به نزدیک شدن بین پژوهش‌های علمی و نیازهای جامعه و همچنین کاربردی کردن مباحث نظری و پژوهش‌های به‌ عمل آمده در حوزه صنعت موتورسیکلت.
12) معرفی ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری موجود در صنعت موتورسیکلت.
13) همیت و نیاز به بررسی صنایع در دانشگاه‌ها. زیرا تلفیق (علم و تجربه) باعث تسریع در پیشرفت خواهد شد. (در حال حاضر يك نكته مهم در خصوص موضوع کارآفرینی، نبود يك نقشه‌راه جامع و کامل در کشور است. ما برنامه‌هاى تلويزيونى، سخنرانى و حتى كتاب‌هاى ارزشمند بسيارى براى كارافرينى داريم كه در جاى خود هر كدام قابل تقدير است ولى يا به فرض كلى بحث مى‌شود، يا صرفا انگيزشى هستند، يا مواردى مطرح مى‌شود كه استثناء هستند و يا منابع كاملا علمى و نظرى است. ازاین‌رو، يكى از اهداف این کتاب نزدیک کردن محیط علمی و عملی به یکدیگر است).
14) در گذشته به‌دلیل شرایط و طرز تفکر حاکم بر فضای تولید ایران، برخی تولیدکنندگان بیشتر با دید بازرگانی به تولید نگاه می‌کردند ولی امروز با توجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی و ارتقای سطح استانداردها، شاهد تغییر و تحول‌های جدیدی در صنایع گوناگون و از جمله صنعت موتورسیکلت هستیم که بر همین اساس نیاز است برای پیشرفت همه جانبه، فعالیت‌های علمی و فرهنگی خاصی در هر صنعت صورت پذیرد تا به خودکفایی برسیم و در همین راستا نیز این کتاب نوشته شد! البته همان‌طور كه مستحضر هستيد، فعالیت‌های علمی و فرهنگى وقت بسيارى برای تفكر، تحليل و اقدام لازم دارد و امروزه به دليل مقرون به صرفه نبودن اقتصاد فرهنگى، معمولا چنین فعالیت‌هایی نيز كمتر مورد توجه ویژه قرار مى‌گيرد.
15) با توجه به شعار سال 1398، (رونق تولید) این کتاب سعی دارد با بررسی و تحلیل در نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در صنعت موتورسیکلت تا حدی به رونق تولید در صنعت موتورسیکلت کمک کند. در نهایت، خداوند متعال را شاکرم که توفیق تالیف کتاب دیگری را به این حقیر، عطا نمود و بر خود وظیفه می‌دانم، از شما خواننده محترم نیز که این اثر را برای مطالعه انتخاب کردید، تشکر ‌کنم. همچنین از تمامی افرادی که در تهیه، چاپ و نشر این اثر یاری رسانده‌اند، قدردانی می‌نمایم و امیداورم به اهداف مدنظر از تدوین کتاب، دست یافته باشم. اما از آنجا که همیشه، هر اثر با تمامی دقتی که در تهیه آن صورت می‌گیرد، خالی از کاستی و کمبود نیست و از طرفی این تاریخچه بیشتر تجربه، برداشت و تحلیل اینجانب از این صنعت است. ازاین‌رو، از فعالان و همکاران در صنعت موتورسیکلت دعوت به‌ عمل می‌آورم تا برای ویرایش بعدی، تجربیات و نقطه نظرهای ارزشمند خود را برای اینجانب ارسال نمایند تا بتوانیم این تاریخچه را به مرور زمان تکمیل‌تر کنیم و اگر نیاز به اصلاح داشت، لحاظ نماییم تا برای نسل‌های جدید و آینده، یک منبع و مرجع کامل به یادگار بماند. پیشاپیش از رهنمودها و یاری فعالان صنعت موتورسیکلت و جامعه دانشگاهی و نخبه کشور سپاسگزارم.

نژادیان بیان داشت: طی دهه‌های گذشته صنعت خودرو جهان از جمله صنعت موتورسیکلت به‌‌دلیل ارتباطات گسترده خود با سایر صنایع، نقش بسیار موثری در توسعه صنعتی کشورها داشته‌ است. کشورهایی که توسعه صنعت خودرو را در توسعه صنعتی خود محور استراتژیک قرار داده‌اند، به خوبی دریافته‌اند که تحقیقات و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه، بخش‌های عمده صنعتی و اقتصادی کشور را به حرکت درآورده و باروری در مدیریت صنعتی را به ارمغان می‌آورد. تا سه چهار دهه پیش در بازارهای رقابتی جهان، سهم بیشتر از آن تولیدکنندگانی بود که می‌توانستند کالاهای خود را با قیمتی ارازن‌تر انبوه‌سازی کنند. در صورتی که امروز با رشد شگفت‌آور دانش فنی بشر و افزایش تعداد تولیدکنندگان مناطق مختلف جهان، سهم بیشتر بازارهای جهانی برای شرکت‌هایی است که در خصوص کیفیت، نوآوری، تنوع محصول و… حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارند. اکنون تولیدکنندگانی در جهان ظهور پیدا کرده‌اند که می‌توانند با نیمی از نیروی کار، سرمایه، مکان و زمان… که برای تولیدکنندگان قدیمی لازم بود، محصولاتی را به جهان عرضه کنند که از نظر کیفیت و جنبه‌های نوآورانه برتر باشد. بنابراین، نیاز است که بررسی کنیم تا ببینیم تولیدکنندگان محصولات برتر، چگونه توانسته‌اند در مقابل تولیدکنندگان قدیمی، در تولید و تجارت اینگونه قد علم کنند و موفق شوند؟! پس از نظر دید علمی- اقتصادی باید صنایعی را تقویت کرد که از یک سو دارای تکنولوژی برتر هستند و از سوی دیگر بازار گسترده داخلی برای آن وجود دارد. با این ویژگی‌ها صنعت موتورسیکلت قطعا عمیق و قابل توجه است و باید برای تقویت و توسعه آن برنامه‌ریزی کرد و نقاط قوت، فرصت‌ها، نقاط ضعف و تهدیدهای آن را مورد بررسی قرارداد تا بتواند راه پیشرفت و توسعه را در یک بازه زمانی مناسب طی کند تا به خودکفایی برسد.

نژادیان افزود: همچنین صنعت موتورسیکلت‌سازی را به دو گروه بزرگ صنایع «قطعه‌سازی» و «مونتاژ» می‌توان تقسیم کرد. صنایع قطعه‌سازی به‌عنوان صنایع کلیدی و مادر در این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این موضوع نتیجه مستقیم با خودکفائی این صنعت در ایران دارد. اما موضوع مهمی که در هر دو بخش قطعه‌سازی و مونتاژ با آن مواجه هستیم، این است که در بعضی مواقع توسط مسئولان سازمان‌های دولتی تصمیم‌گیری‌های نادرستی اتخاذ می‌شود که نتیجه آن توقف‌های مکرر تولید در چند سال گذشته (به خاطر عدم کارشناسی‌های دقیق مصوبه‌ها و بخشنامه‌های دستگاه‌های دولتی) شده است و از طرف دیگر بعضی تفکرها، اقدام‌ها و رقابت‌های منفی حاکم در این صنعت، باعث شده که پیشرفت مناسبی را در آن شاهد نباشیم! ازاین‌رو، این کتاب قصد دارد به تبیین این موضوع بپردازد و موانع، مشکلات و راه‌حل‌ها را به نوبه خود بیان کند. در نهایت سوال‌هایی که مطرح می‌شود، این است که با این اوضاع و شرایط حاکم بر صنعت موتورسیکلت، چگونه می‌توان مشکلات این صنعت را برطرف کرد و آن را در مسیر پیشرفت قرار داد؟ در این خصوص عده‌ای این عقیده را دارند که باید از این صنعت حمایت شود و عده‌ای از مسئولان نیز در عمل و یا تلویحا در بعضی مواقع، اعلام و یا اثبات کرده‌اند که اعتقادی به حمایت از این صنعت ندارند! اما، قطعا راه‌حل‌هایی برای بهبود این صنعت وجود دارد که باید متولیان و جامعه دانشگاهی به بررسی راه‌حل‌های موجود آن بپردازند. البته عده‌ای اعتقاد دارند که نمی‌شود مشکلات صنعت موتورسیکلت را حل کرد، زیرا این صنعت قربانی صنایع دیگر و ضعف‌های مدیریتی مسئولان است و چون معمولا زور کسی به صنایعی مانند خودروسازی نمی‌رسد، در نتیجه برخی مسئولان سازمان‌ها در دوره‌های مختلف برای توجیه اینکه در خصوص به فرض آلودگی هوا یا ترافیک و… تدابیر مدیریتی اتخاذ کرده‌اند، هر از گاهی با پیشنهاد یک قانون و مصوبه و صدور بخشنامه، جلوی تولید این وسیله نقلیه را می‌گیرند و به همین دلیل برخی افراد از پیشرفت و توسعه این صنعت ناامید هستند! اما، واقعیت این است که برای حل این موانع نیز راه‌حل وجود دارد که این کتاب با همین تفکر تالیف شده است. در ادامه نیز به چند نکته درباره فصل‌های کتاب اشاره شده تا شاید برای خوانندگان محترم، مفید واقع شود:
در فصل اول، با ذکر دلایلی به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه پرداخته شده و همچنین توضیحاتی در خصوص نسل‌های مختلف دانشگاه‌های جهان و موقعیت و وضعیت دانشگاه‌های ایران ارائه شده است. در ادامه نیز ضمن تعریف مختصری از کارآفرینی و تقسیم‌بندی کسب‌وکار، به عواملی که باعث کاهش انگیزه کارآفرینی در کشور است، اشاره شده و در نهایت در خصوص دانشگاه، اشتغال و کارآفرینی چند پرسش از مسئولان شده است تا بلکه در کنار تبیین مشکلات واقعی یک صنعت و همچنین ضعف‌های موجود در دانشگاه‌ها، با یک خرد جمعی، بتوانیم نسبت به ارتقاء صنعت و دانشگاه کمک کنیم.
در فصل دوم، بیانات رهبر انقلاب در خصوص موانع تولید و سهولت کسب‌وکار بیان شده تا بلکه مورد توجه بیشتر مسئولان و جامعه دانشگاهی قرار گیرد.
در فصل سوم، برای بررسی دقیق‌تر صنعت موتورسیکلت ایران، در ابتدا، نگاهی گذرا و اجمالی به‌ بررسی دوران صنعتی جهان و دیدگاه‌های حاکم بر آن شده و سپس نقشه راه و تاریخچه این صنعت در ایران مورد بررسی قرار گرفته است تا مشخص شود کجا بوده‌ایم؟ چرا آنجا بوده‌ایم؟ کجا هستیم؟ چرا اینجا هستیم؟ کجا می‌خواهیم برویم؟ چرا آنجا می‌خواهیم برویم؟ و در نهایت با یک تحلیل محیطی سعی شده تا (نقاط قوت، فرصت‌ها، نقاط ضعف و تهدیدها) را شناسایی کرده تا متولیان، اندیشمندان و فعالان این عرصه، بتوانند با وسعت دید بهتری، برای ارتقاء این صنعت تصمیم‌گیری و اقدام نمایند.
در فصل چهارم، سعی شده است که تا حد امکان، مصوبات و بخشنامه‌های مربوط به صنعت موتورسیکلت مورد بررسی قرار گیرد تا شاید باعث تصمیم‌گیری بهتر مسئولان در حل مشکلات حال و آینده این صنعت شود!
فصل پنجم با عنوان کلام آخر، نام‌گذاری شده است. این فصل شامل دو قسمت نتیجه‌گیری و پیشنهادها است و سعی شده در این قسمت نکات کلیدی بیان شود، تا علاوه بر کمک به تبیین بهتر محتوای کتاب، به رونق تولید و رفع موانع نیز کمک کند.

نژادیان گفت: با عنایت به یکی از اهداف مهم «باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی» در جهت تأمين نيازهاي علمي- پژوهشي كشور و همچنین اهمیتی که برای کارآفرینی و پرورش کارآفرینان دانشگاهی قائل است و با توجه به نگرش حاکم بر آن که اعتقاد دارد، این ثمرة پژوهش است كه امر آموزش را ممكن می‌كند و بدون پژوهش، موردي براي یادگیري وجود نخواهد داشت! ازاین‌رو، این باشگاه، پژوهش را از پایه‌هاي اساسی توسعه و زیربناي تصمیم‌گیري‌هاي كلان و بنیادي می‌داند، زیرا در مجموع پژوهش منجر به تولید علم می‌شود و در نهایت تولید علم نیز، می‌تواند باعث پیشرفت و توسعه تکنولوژی و تولید محصولات مورد نیاز کشور شود. حال در همین راستا برای اینکه نخبگان و استعدادهای درخشان دانشگاه‌ها، با اوضاع و شرایط یکی از صنایع مورد نیاز کشور آشنا شوند، این کتاب برای این مرکز مهم دانشگاه، منتشر شد تا بلکه با خلاقیت و نوآوری، علم روز و اندیشه‌های ناب نخبگان، آینده صنعت موتورسیکلت ایران در خصوص (روش‌های نوین طراحی و تولید، کارآفرینی، بازاریابی و فروش…) مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا در آینده به رشد و پیشرفت مطلوب برسد و شاهد خودکفایی در این صنعت باشیم. امید است که کتاب حاضر بتواند راه‌حل‌هایی برای مسائل علمی، نظری و عملی پیش روی صنعت موتورسیکلت ایران، جهت قانون‌گذاران، سیاست‌گذاران، پژوهشگران و اساتید گرانقدر ارائه نماید.
کتاب تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران در 176 صفحه و با قیمت 30000 هزار تومان توسط انتشارات موفقیت‌شناسی منتشر شد.

سفارش کتاب تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران: 09128237336

نویسنده: محمدعلی نژادیان

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا