بررسی بازار موتورسیکلت ژاپن در سال 2025

بازار موتورسیکلت ژاپن به‌دلیل بی‌ثباتی اقتصادی (منفی ۱.۶ درصد) دچار افت شد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، بازار موتورسیکلت ژاپن با دشواری مواجه است. در ماه آوریل، تقاضای مصرف‌کنندگان دوباره مثبت شد و فروش ۶.۶ درصد افزایش یافت. با این حال، آمار کلی سال تا اینجای کار به ۱۱۶٬۹۵۲ دستگاه رسید که نسبت به سال گذشته ۱.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. شرکت «بی‌اِم‌و» (BMW) رشد چشم‌گیری داشت و به جایگاه پنجم جدول فروش رسید.

چشم‌انداز اقتصادی

ژاپن توانسته بحران دوگانه‌ی کرونا و بحران انرژی را به خوبی پشت سر بگذارد. با این حال، رشد ضعیف اقتصاد جهانی، تنش‌های ژئوپلیتیکی و تورم بالا، نشان‌دهنده‌ی اهمیت افزایش مقاومت اقتصاد ژاپن در برابر شوک‌های احتمالی هستند. با افزایش تورم از سطح هدف‌گذاری شده و تفاوت سیاست‌های پولی با کشورهای دیگر، ژاپن آغاز به تنظیم سیاست‌های پولی خود کرده است.

در آینده، پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد ژاپن بهبود یابد. بسته‌ی حمایتی جدید دولت موجب حفظ تقاضای داخلی خواهد شد. همچنین، ارزش پایین ین (واحد پول ژاپن) به صادرات کالا و جذب گردشگر کمک خواهد کرد. با این حال، ریسک‌هایی نیز وجود دارد؛ اگر تورم ادامه‌دار باشد، ممکن است مانع بهبود کامل تقاضای داخلی شود. همچنین، افزایش موانع تجاری در دیگر کشورها ممکن است صادرات ژاپن را محدود و فشار تورمی را تشدید کند.

روند و چشم‌انداز بازار موتورسیکلت

با وجود عملکرد قابل‌توجه برندهایی مانند هوندا (Honda)، یاماها (Yamaha) و سوزوکی (Suzuki) در بازار جهانی، بازار داخلی ژاپن در سال ۲۰۲۴ با افت ۹.۶ درصدی مواجه شد.

با این حال، سال ۲۰۲۵ شروع مثبتی داشت. در ژانویه فروش ۴.۵ درصد رشد داشت. ولی از فوریه تحت‌تأثیر راهبردهای جدید جهانی دولت ترامپ (Trump) قرار گرفت و در فوریه فروش ۵.۴ درصد و در مارس ۱۱.۳ درصد کاهش یافت، که در مجموع سه‌ماهه‌ی اول با افت ۴.۶ درصدی به پایان رسید.

در آوریل دوباره تقاضا افزایش یافت و فروش ۶.۶ درصد رشد کرد. با این وجود، آمار کلی سال همچنان منفی ۱.۶ درصد باقی مانده است.

روند موتورسیکلت‌های برقی

بخش موتورسیکلت‌های برقی همچنان در حال رشد است (افزایش ۲۱.۷ درصدی). در این میان، کلاس «اِل یک» (L1) نسبت به سال گذشته ۲۹.۶ درصد رشد داشته و کلاس «اِل سه» (L3) نیز ۵.۸ درصد افزایش داشته است.

عملکرد برندهای پیشتاز

در بررسی عملکرد برندهای اصلی، همگی با چالش‌هایی مواجه بوده‌اند:

  • هوندا با رشد ۲ درصدی
  • سوزوکی با افت شدید ۱۳.۱ درصدی
  • یاماها با رشد ملایم ۱.۴ درصدی

این سه برند بیش از ۹۰ درصد بازار ژاپن را در اختیار دارند و فاصله‌ی زیادی با سایر رقبا دارند.

در جایگاه چهارم، برند داخلی دیگر یعنی کاوازاکی (Kawasaki) قرار دارد که فروش آن ۹.۸ درصد کاهش یافته است.

در رده‌های پایین‌تر، برند بی‌اِم‌و (BMW) با رشد چشمگیر ۵۴.۱ درصدی جای هارلی‌دیویدسون (Harley-Davidson) را گرفت که فروشش ۳۵.۵ درصد کاهش یافته است.

در رتبه هفتم برند تریامف (Triumph) با رشد ۲۱.۷ درصدی، سپس دوکاتی (Ducati) با رشد قابل‌توجه ۹۵.۴ درصدی و پس از آن رویال انفیلد (Royal Enfield) با رشد ۱۱.۵ درصدی قرار دارند.

انتهای پیام/

خبرنگار
علی صالحی
منبع
Motorcyclesdata

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

دکمه بازگشت به بالا