همکاری با بازاریاب به‌صورت غیرحضوری

در اقدامی عجیب نمایندگان موتورسوار پارلمان کشور پرتغال قانون معاینه فنی موتورسیکلت را لغو کردند

این خبر نشان می‌دهد که مشکل عدم استقبال از معاینه فنی موتورسیکلت فقط مربوط به ایران نیست و در کشورهای اروپایی نیز این معضل وجود دارد. اما واقعا راه‌حل چیست؟ آیا باید قانون‌گذار معاینه فنی را لغو کند؟ پس آلایندگی موتورسیکلت‌هایی که مشکل فنی دارد چه می‌شود؟ آیا با برگزاری دوره‌های آموزشی برای موتورسواران تازه کار این مشکل حل می‌شود؟ اما اگر اهل آموزش نبودند چه؟ آیا با جریمه دودزا بودن و تست سرپایی پلیس در خیابان حل می‌شود؟ آیا معاینه فنی رایگان جواب داد؟ آیا باید کار را از مبداء یعنی تولید مراقب بود و این مشکل را با ممانعت از ورود موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت به جامعه حل کرد؟ اما اگر مونتاژکنندگان توجه نکردند چه؟ اگر مراکز تست آلایندگی و سازمان ملی استاندارد دقت نکردند چه؟ شما موتورسوار گرامی نیز در این خصوص مشارکت کنید و نظرات خود را در پایان این خبر بنویسید، بلکه از یک خرد جمعی راه‌حل‌های بهتری پدیدار شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، جاناکی جیچوتویسوت خبرنگار رایداپارت نوشت: هیچ‌کس از قوانین دست‌وپاگیر خوشش نمی‌آید، همین و بس. ما خواهان سطح معقولی از ایمنی هستیم، کاملاً درست است. موتورسواران، فارغ از نوع موتوری که سوار می‌شوند، انتظار دارند وسیله‌ای که سوار آن هستند با استانداردی قابل قبول ساخته شده باشد و مثلاً ناگهان و بدون هشدار دچار خرابی شدید موتور نشود.

در عین حال، ما می‌دانیم و می‌پذیریم که در حال حرکت با وسایل‌نقلیه‌ای هستیم که در صورت وقوع حادثه، مانند خودروهای مدرن با مناطق جذب ضربه و کیسه‌های هوا، از ما محافظت نمی‌کنند. با این وجود، اقداماتی برای کاهش آسیب‌های احتمالی انجام می‌دهیم، تا حدی که آن را لازم و مناسب می‌دانیم؛ از جمله استفاده از کلاه ایمنی، ژاکت و شلوارهای محافظ، دستکش‌های مخصوص و کفش‌های مناسب.

اما بارها تلاش‌های قانون‌گذاران برای اجباری کردن بازرسی فنی موتورسیکلت‌ها در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا شکست خورده است، و دلیل آن چندان پیچیده نیست. دلیل اصلی ساده است: این کشورها جوامع گسترده‌ای از موتورسواران دارند که با تشکیل انجمن‌های موتورسیکلت‌سواری، آماده مقابله و جلب توجه به این مسائل هستند.

به پرتغال نگاه کنید، کشوری که به‌تازگی قانون اجباری بازرسی فنی موتورسیکلت‌ها را در یک جلسه پارلمانی در اوایل دسامبر کنار گذاشت.

به گفته گروه اقدام موتورسیکلت‌سواران پرتغال (GAM): «تصمیم برای اجباری کردن بازرسی فنی موتورسیکلت‌ها در پرتغال از اول ژانویه ۲۰۲۵، برای همیشه کنار گذاشته شد. این انتظار طولانی بود، اما سرانجام به پایان رسید: پرتغال قانون بازرسی فنی دوره‌ای اجباری برای موتورسیکلت‌ها را اجرا نخواهد کرد. پس از بیش از ۱۲ سال مبارزه برای آگاه‌سازی نسبت به واقعیت‌های مرتبط با این موضوع، سرانجام دولت پرتغال با ما هم‌نظر شد: قانون اجباری بودن بازرسی فنی دوره‌ای برای موتورسیکلت‌ها دیروز با رأی اکثریت پارلمان پرتغال لغو شد.»

از آن سوی اقیانوس، در نگاه اول، به نظر می‌رسد باید به پرتغال تبریک گفت. اما همان‌طور که مشخص شد، خبرهای امیدوارکننده بیشتری از این موضوع وجود دارد. اجازه دهید توضیح دهم.

این کاملاً درست است؛ نمایندگی اهمیت دارد

اگر کمی عمیق‌تر به این ماجرا نگاه کنید، نکته جالبی خواهید یافت. به نظر می‌رسد تعداد موتورسواران در پرتغال طی دو دهه گذشته رو به افزایش بوده است. طبق گزارش رسانه پرتغالی آبسروادور، حدود ۱۵ سال پیش، پرتغال تنها ۱۲۰ هزار موتورسوار دارای گواهینامه داشت. اما حالا، این عدد به حدود ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. این رشد چشمگیری در طول یک دهه و نیم است.

نکته جالب‌تر اینکه، اکنون تعداد قابل توجهی از موتورسواران فعال در پارلمان پرتغال حضور دارند. ازآنجاکه خودشان هم موتورسوار هستند، نه‌تنها دغدغه‌های این قشر را می‌فهمند، بلکه می‌توانند برایشان صحبت کنند و از حقوقشان دفاع کنند.

به همین دلیل است که اکنون مجموعه‌ای از طرح‌های حمایتی از موتورسواران در حال بررسی است. این اقدامات فراتر از لغو قانون اجباری بازرسی فنی موتورسیکلت‌ها می‌رود. از کاهش مالیات ترافیکی برای موتورسیکلت‌ها (چرا باید هزینه‌ای برابر با خودروها پرداخت کنند؟ این منطقی نیست) گرفته تا ممنوعیت نصب سرعت‌گیرها در پیچ‌ها. این‌ها تغییرات واقعی و ملموسی هستند که می‌توانند شرایط را برای موتورسواران در این کشور به طور چشمگیری بهبود ببخشند.

یکی دیگر از پیشنهادات شامل گسترش دوره‌های آموزشی برای موتورسواران تازه‌کار است که موضوعات مهمی مانند مهارت‌های رانندگی در شرایط بارانی را پوشش می‌دهد. این آموزش‌ها واقعاً می‌توانند ایمنی موتورسواران را بهبود دهند، برخلاف بازرسی‌های فنی اجباری که احتمالاً بیشتر از اینکه به نفع موتورسواران باشد، سودآوری زیادی برای تعمیرگاه‌هایی دارد که این قراردادها را به دست می‌آورند.

یکی دیگر از لوایح پیشنهادی به امکان فیلتر کردن خطوط ترافیکی برای موتورسیکلت‌ها و موتورسیکلت‌های کوچک در زمان ترافیک سنگین اشاره دارد. البته سرعت آن‌ها نباید از ۳۰ کیلومتر در ساعت (حدود ۱۸.۶ مایل در ساعت) بیشتر شود. اما مطرح شدن همه این مسائل، بر اهمیت داشتن افرادی در قدرت تأکید می‌کند که واقعاً نماینده مردم هستند. وقتی افراد حاضر در جلسات قانون‌گذاری، خودشان موتورسوار باشند، فارغ از وابستگی‌های حزبی، مشکلات موتورسواران را درک می‌کنند؛ مسئله به همین سادگی است.

خبرنگار رایداپارت در نهایت می‌گوید: پس به پرتغال تبریک می‌گوییم، اما این موضوع چیزی است که حتی ما که در پرتغال زندگی نمی‌کنیم، باید به آن فکر کنیم. این یک درس بزرگ است که می‌تواند در جاهای دیگر نیز به کار رود. پس، موتورسواران عزیز، خوش بگذرد!


انتهای پیام/

خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
Rideapart

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

دکمه بازگشت به بالا