شرکت «هیرو موتوکورپ» هند بهدنبال تولید موتورسیکلت هیبریدی
تولیدکنندگان در تلاشند تا انتشار آلایندهها را کاهش داده و موتورسیکلتهایی بسازند که کارایی بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند. شرکت هیرو موتوکورپ بهتازگی از توسعه قوای محرکه هیبریدی برای موتورسیکلتهای خود خبر داده است. سایر تولیدکنندگان نیز بهشدت در حال سرمایهگذاری در قوای محرکه و سوختهای جایگزین هستند. بهعنوان مثال، یاماها در فناوری هیدروژنی سرمایهگذاری کرده و شرکت باجاج نیز اولین موتورسیکلت با سوخت سیانجی را روانه بازار کرده است.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، در سالهای اخیر، نوآوریهای تولیدکنندگان نه تنها در زمینه عملکرد، بلکه در حوزه کارایی و کاهش آلایندهها نیز چشمگیر بوده است. در صنعت خودروسازی، اکثر خودروها در نوعی از سیستمهای هیبریدی عرضه میشوند. با این حال، بهنظر میرسد در صنعت موتورسیکلت، تمایل بیشتری به سمت مدلهای کاملاً الکتریکی وجود دارد.
اما این وضعیت ممکن است بهزودی تغییر کند، زیرا شرکت “Hero MotoCorp” هند در حال توسعه یک قوای محرکه هیبریدی جدید است که احتمالاً برای موتورسیکلتها و اسکوترهای کوچک این شرکت طراحی شده است.
در حال حاضر، تقریباً هیچ موتورسیکلت هیبریدی در بازار وجود ندارد و از میان نمونههای موجود میتوان به کاواساکی نینجا 7 هیبرید (Kawasaki Ninja 7 Hybrid) و یاماها فازیو (Yamaha Fazzio) که در برخی بازارها به نام فاسینو (Fascino) شناخته میشود، اشاره کرد. با این وجود، شرکت هیرو موتوکورپ پتانسیل زیادی در بازار موتورسیکلتهای هیبریدی میبیند.
نیرنجان گوپتا، مدیر عامل هیرو موتوکورپ، توضیح میدهد که این شرکت رویکرد جامعی برای آینده حملونقل در پیش گرفته است. او میگوید:
“بازار همچنان شاهد فناوریهای جایگزین در قوای محرکه خواهد بود. همانطور که میدانید، هم موتورهای احتراق داخلی (ICE) و هم وسایلنقلیه الکتریکی (EV) وجود دارند که صنعت بهشدت بر روی آنها تمرکز کرده است. ما در حال کار بر روی سوختهای انعطافپذیر و فناوری سوخت مبتنی بر اتانول هستیم. در بلندمدت، فناوریهای هیبریدی نیز در دست بررسی هستند.”
در حال حاضر، هنوز نمیدانیم هیرو موتوکورپ قصد دارد کدام مدلها را با قوای محرکه هیبریدی عرضه کند. اما این شرکت واقعاً نیازی به جستجوی دور ندارد، زیرا مدلهای آن طیف وسیعی را پوشش میدهند؛ از اسکوترهای کوچک مانند “Xoom 110” تا موتورسیکلتهای میانرده مانند “Maverick 440” که از یک پلتفرم مشترک با هارلی دیویدسون ایکس440 (Harley-Davidson X440) بهره میبرد.
بهطور کلی، یک موتورسیکلت هیبریدی به شکلی مشابه یک خودروی هیبریدی عمل میکند. یک موتور الکتریکی در کنار موتور احتراق داخلی کار میکند و در سرعتها و دور موتورهای پایین به آن کمک میکند. در سرعتهای پایین ممکن است حالت تمام الکتریکی نیز امکانپذیر باشد و موتور احتراق داخلی در سرعتهای بالاتر یا زمانی که باتری موتور الکتریکی خالی میشود، فعال میشود.
همچنین سیستمهای هیبریدی ملایمی مانند آنچه در یاماها فازیو وجود دارد نیز وجود دارند. در این موتورسیکلت، موتور الکتریکی به میللنگ موتور متصل شده و جایگزین استارت موتور برای یک روشن شدن بیصدا میشود. همچنین در هنگام شتابگیری سریع، قدرت بیشتری ارائه میدهد و تجربه رانندگی هیجانانگیزی را برای چنین اسکوتر کوچکی فراهم میکند. تنها عیب این سیستم این است که حالت تمام الکتریکی ندارد و موتور بنزینی همواره در حال کار است.
با این اوصاف، هنوز مشخص نیست که هیرو موتوکورپ در حال کار بر روی چه نوع سیستم هیبریدی است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که هیرو موتوکورپ تنها تولیدکنندهای نیست که در زمینه قوای محرکه و سوختهای جایگزین پیشگام است.
شرکت بزرگ هندی دیگر، باجاج نیز بهتازگی اولین موتورسیکلت خود با سوخت سیانجی را عرضه کرده است. در همین حال، یاماها نیز به وضوح اعلام کرده که در حال سرمایهگذاری بر روی موتورهای احتراق داخلی با سوخت هیدروژنی است، با این امید که عمر موتورهای احتراق داخلی محبوب ما تمدید شود.
انتهای پیام/