مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

برگزاری جلسه بررسی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده/ گفتگو با مجید رضایی مدیریت شرکت کویر موتور

به گزارش موتورسیکلت نیوز، مجید رضایی بیان داشت: در این جلسه شرکت‌های سازنده خودرو موارد و موانعی که درباره اسقاط خودرو بود را مطرح کردند؛ از جمله مطالبات مالی خود در خصوص گواهی‌های اسقاط  که هنوز بعد از چند سال نتوانسته‌اند وصول کنند و همچنین در این جلسه رئیس انجمن اسقاط بیان کرد که شرکت‌های اسقاط به‌دلایل مشکلات موجود در این طرح، فعالیت قابل توجهی ندارند.

رضایی گفت: صنعت موتورسیکلت طی 10سال گذشته به‌طور میانگین حدود 620 هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کرده است. این آمار در سال 96 حدود 153هزار دستگاه، در سال97 حدود 166هزاردستگاه و در سال 98 تا پایان شهریورماه حدود 45هزار دستگاه شماره‌گذاری شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال در حدود 70هزار دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری شود که این کاهش تولید موتورسیکلت در آینده یک سونامی را برای شهرهای بزرگ کشور خواهد داشت. زیرا، در حال حاضر در ساعت 16 تا 21 کاملا معابر تهران دارای ترافیک سنگین است و این قضیه با سرد شدن هوا تشدید شده و با آغاز بارندگی‌ها مضاعف می‌شود.

مدیر کویر ادامه داد: در چنین شرایطی گزینه‌هایی که می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند، در ابتدا حمل‌ونقل عمومی مثل مترو و اتوبوس است که الان با حداکثر ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و البته تلاش‌هایی در این حوزه در حال انجام است که حمل‌ونقل عمومی بهبود پیدا کند. اما، این حوزه با مشکلات بسیاری مواجه است. همچنین دومین موردی که می‌تواند به موضوع کاهش ترافیک کمک کند، قطعا موتورسیکلت است که این موضوع در بسیاری از کشورهای توسعه یافته طی سال‌های گذشته در حال فرهنگ‌سازی است تا شهروندان خود را از خودروهای تک سرنشین و یا دو سرنشین به سمت استفاده از موتورسیکلت هدایت کنند.

رضایی بیان داشت که در این جلسه شرکت‌های خودروساز به کمک دولت و بانک‌ها برای فروش اقساطی خودرو اشاره کردند، از وزارت راه نیز به مشکلات تولیدکنندگان اتوبوس برای تامین قطعات در شرایط تحریمی که به‌وجود آمده اشاره داشتند و ما نیز در حوزه موتورسیکلت عنوان کردیم که در حوزه مالی، با همه مشکلاتی که شرکت‌ها دارند ولی خود شرکت‌ها فروش‌های اقساطی بین 18 تا 24ماهه به مصرف‌کنندگان دارند. در نتیجه در این صنعت فعلا مشکلی از لحاظ فروش اقساطی نیست و در حوزه تامین قطعات به‌دلیل تحریم‌ها این صنعت 100درصد دچار مشکل و بحران شده است ولی خوشبختانه امروز دغدغه ما تامین قطعه موتورسیکلت نیست. زیرا تقریبا به اندازه کافی در کارخانه‌ها وجود دارد ولی متاسفانه بازار فروش مناسبی وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت خودرو پیش‌بینی می‌شد که تعدادی از استفاده‌کنندگان خودرو به سمت استفاده از موتورسیکلت بیایند ولی این امر هم محقق نشد و علت این قضیه می‌تواند مجموعه قوانین دست‌وپاگیری باشد که در کشور وجود دارد و متاسفانه عدم به‌روز رسانی آن‌ها طی سنوات و یا حتی دهه‌های گذشته است.

رضایی گفت: اگر این قوانین به‌روز رسانی گردد و تغییراتی در آن حاصل شود، بدون آن که دولت بخواهد یارانه‌ای را پرداخت کند و بودجه‌ای را برای این کار در نظر بگیرد، شاهد رشد جایگزینی خودروهای تک سرنشین یا دوسرنشین با موتورسیکلت‌های بنزینی و مخصوصا برقی خواهیم بود. به‌طور مثال: اگر قوانین ما در خصوص گواهینامه موتورسیکلت، مانند قوانین اتحادیه اروپا که سن استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را از 18 سال به 16 سال تقلیل دادند و یا برای موتورسیکلت‌های بنزینی نیز با حجم پایین و سرعت محدود شده، سن استفاده از موتورسیکلت تغییر می‌کرد، در نتیجه یک قشر جدیدی از مصرف‌کنندگان و علاقه‌مندان می‌توانستند از موتورسیکلت استفاده کنند و این موضوع در نهایت باعث می‌شود که یک بازار جدید برای موتورسیکلت ایجاد شود. همچنین اگر استفاده از موتورسیکلت برقی با حجم پایین یا یک توان مشخص و محدود شده برای دارندگان گواهینامه پایه3 خودرو میسر شود، در نتیجه مردم بیشتر به استفاده از موتورسیکلت ترقیب خواهند شد. البته صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان نیز قطعا باعث فراگیری و جایگزینی موتورسیکلت با خودروهای تک سرنشین می‌شود.

وی گفت: این اصلاحات اگر انجام شود، باعث می‌گردد که تصادفات و حوادث کاهش پیدا کند، زیرا یک فردی که متقاضی گواهینامه موتورسیکلت است، در ابتدا باید با یک موتورسیکلت با توان کمتر و سرعت محدود شده موتورسواری را آغاز کند و به فرض بعد از 2سال که مهارت‌های رانندگی با موتورسیکلت را فرا می‌گیرد، در نتیجه می‌تواند آن موقع نسبت به ارتقای گواهینامه خود اقدام کند و همچنین از موتورسیکلت‌های با حجم و یا سرعت‌های بالاتری استفاده نماید و این قطعا بهتر از این است که یک متقاضی از روز اول که گواهینامه‌اش را اخذ می‌کند، از 50 تا 200 سی‌سی را بدون هیچ محدودیت توان و سرعت استفاده کند.

مدیر کویر بیان داشت: در این جلسه یک مثال برای مدعوین بیان کردم که طی یک کار تحقیقاتی که یکی از شرکت‌های تولیدی در صنعت موتورسیکلت انجام داده، تعداد10 دستگاه از موتورسیکلت‌های خود را به 10نفر از مدیرانی که قبلا برای رفت‌وآمد به شرکت از خودرو استفاده می‌کردند، قرار داده است. حال طی یک سال، بین 8 تا 12هزار کیلومتر هر کدام از این مدیران پیمایش موتوری داشته‌اند که اگر میانگین آن را 10هزار کیلومترحساب کنیم، با مصرف سوخت 5/2لیتر در 100کیلومتر، در نتیجه هر کدام در طول سال 250لیتر مصرف سوخت داشته‌اند. در حالی که قبلا از خودروهای 1500 تا 3000 سی‌سی خود که استفاده می‌کردند، تقریبا مصرف سوختی در حدود 15لیتر در 100کیلومتر در ترافیک درون شهری داشته‌اند. یعنی حدود 1500لیتر باید بنزین مصرف می‌کردند که این کار باعث شد هر کدام حدود 1250لیتر صرفه‌جویی مصرف سوخت داشته باشند. حال از آنجایی که سالیانه حدود 1میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود و با فرض اینکه ما بتوانیم 10درصد از این خودروها را در سال از استفاده‌ی خودرو به استفاده‌ی از موتورسیکلت تشویق و ترویج کنیم، با این حساب می‌توانیم بگوییم که در طی هر سال 100هزار دستگاه موتورسیکلت می‌تواند جایگزین خودروهای تک و یا دو سرنشین شود که در سال اول منجر به صرفه‌جویی 125میلیون لیتر سوخت در کشور می‌گردد.

رضایی گفت: در این جلسه به مشکل دیگری که در راه اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده وجود دارد اشاره کردم که از حدود 9میلیون دستگاه موتورسیکلت‌های فرسوده که گفته می‌شود در کشور وجود دارد، شاید همه آن تعداد موتورسیکلت موجود نباشد. یعنی ممکن است تعدادی از کشور خارج شده و به کشورهای همسایه صادر شده باشند. البته تعدادی که وجود دارد زیاد است ولی اکثریت این‌ها در حال تردد نیستند و اگر اطلاع‌رسانی شود که با قیمت گواهی اسقاط (که قبلا 250 تا 350 هزارتومان بود و فرض که الان 1میلیون تومان در نظر بگیریم) تنها بخشی از مالکان موتورسیکلت‌های فرسوده می‌توانند درخواست‌کننده اسقاط شوند ولی قالب این موتورسیکلت‌ها مشکلات هویتی دارند. یعنی مشخصات مالک با مشخصات مندرج در کارت موتورسیکلت همخوانی ندارد و بهتر است که برای این موضوع قوه قضاییه یک راه‌حل پیدا کند که در نهایت شاهد فراوانی اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده موجود باشیم.

وی بیان کرد: در خصوص موتورسیکلت‌های فرسوده‌ای که در حال تردد در سطح شهر هستند، با توجه به 1میلیون تومان مبلغی که بابت اسقاط دریافت می‌کنند، باز هم خیلی سخت بشود آن‌ها را به سمت اسقاط تشویق کرد. زیرا یک محصول جدید را باید در حدود 10میلیون تومان خریداری کنند و در خصوص الباقی آن با مشکل مالی مواجه می باشند. همچنین برای تسهیل اسقاط موتورسیکلت معادل‌سازی را در پیش گرفتند که مثلا یک دستگاه خودرو معادل 7 دستگاه موتورسیکلت گواهی اسقاط برای آن صادر شود. یعنی با توجه به مشکلات و موانع اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، یک تولیدکننده موتورسیکلت مجبور می‌شود یک خودرو فرسوده را اسقاط کند تا بتواند به‌جای آن 7دستگاه موتورسیکلت جدید شماره‌گذاری نماید که این قضیه قطعا به رکود بیشتر در صنعت موتورسیکلت منجر می‌شود، زیرا بهای اسقاط خودرو را که استفاده‌کنندگان آن اصولا قشر مرفح‌تر جامعه (نسبت به موتورسواران) هستند، باید تولیدکنندگان موتورسیکلت و جامعه موتورسیکلت‌سوار و یا همان قشر ضعیف‌تر جامعه پرداخت کنند که این قضیه قطعا عادلانه نیست و بهتر بود که این موضوع برعکس بود و خودروساز برای تولید یک دستگاه خودرو، ابتدا 7دستگاه موتورسیکلت را اسقاط می‌کرد تا بتواند یک دستگاه خودروی جدید شماره‌گذاری کند. یعنی هزینه قشر ضعیف جامعه را آن خودروسوار پرداخت می‌کرد.

مدیر کویر در پایان گفت: در جلسه درخواست کردیم که اداره‌ها، ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها از دادن اطلاعات و آمار نادرست جلوگیری کنند چه بسا که این اطلاعات مبنایی برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری یک‌سری مسائل و مجموعه قوانین کلان خواهد شد و اگر پایه این اطلاعات نادرست باشد، قطعا تصمیم‌هایی که اتخاذ می‌شود، درست نخواهد بود. برای مثال گفته می‌شود که 2میلیون و چهارصد هزار دستگاه موتورسیکلت در تهران وجود دارد ولی طبق محاسباتی که ما انجام داده است، تنها 400هزاردستگاه موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد که از این تعداد کمتر از 200هزار دستگاه در چرخه روزانه در حال استفاده هستند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا