بررسی الزامات طراحی فریم موتورسیکلـت

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در این مقاله به بررسی الزامات طراحی فریم موتورسیکلت‌ پرداخته می‌شود:

انواع شاسی:

شاسی گهواره‌ای منفرد: این شاسی همانند شاسی موتورسیکلت‌­های قدیمی است و به‌­طور عمده برای موتورسیکلت­‌های Off road استفاده می­‌شود. در این شاسی موتور به یک لوله ستون فقراتی و یک لوله پایینی دو لوله گهواره‌­ای متصل گردیده است.

شاسی گهواره‌­ای دوگانه: این شاسی در موتورسیکلت­‌های ساده استفاده می‌­شود و کاربردر گسترده­‌ای ندارد. در این شاسی حمایت بیشتری از موتور نسبت به شاسی گهواره­‌ای منفرد انجام می‌­شود.

شاسی ستون فقراتی: شاسی ستون فقراتی طراحی ساده‌­ای دارد و کم کاربرد است زیرا بسیار انعطاف­پذیر است و مستحکم نیست. این شاسی از یک میله اصلی تشکیل شده که در بردارنده سیستم تعلیق عقب و جلو است. این شاسی را نمی‌توان برای موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای استفاده کرد و فقط برای موتورهای Off road استفاده می­‌شود.

شاسی‌­های یک­پارچه:  این شاسی سبک است و منحصرا برای  موتورسیکلت­‌های مسابقه­‌ای استفاده  مناسب است. اما برای موتورسیکلت­‌های جاده‌­ای مناسب نیست زیرا قیمت آن بالاست. تمامی اعضای این شاسی منفرد و یکپارچه هستند و عضو جداگانه دیگری ندارد. تعمیرات شاسی یکپارچه به‌علت درسترسی محدود مشکل است و همین‌­طور ساخت آن کند و دشوار است.

شاسی شبکه‌‍‌ای: از لوله­‌های کوچکی که به یک فریم مرکزی متصل شده‌­اند تشکیل شده­‌است. شاسی شبکه‌ای در وزن و سفتی شبیه شاسی محیطی است.اما ساخت آن مشکل‌­تر است. این شاسی در مقایسه با شاسی‌­های دیگر می­‌تواند وزن بیشتری را تحمل کند. در ساخت این شاسی باید به امکان دسترسی به همه قطعات در هنگام تعمیر فراهم باشد. علارغم پیچیدگی و نیازبه جوشکاری اعضای اتصال دهنده، ساخت این اسکلت نیاز به هزینه سنگینی ندارد.

شاسی امگا: این فرم‌­ها بیشتر در موتورسیکلت‌­های مسابقه‌ای استفاده می‌­شود. در این فریم رینگ‌­های هردو چرخ به شاسی متصل شده­‌اند و جنس آن از آلومینیوم و چدن است. دلیل اصلی استفاده از این فریم در موتورسیکلت‌­های مسابقه‌ای تعادل و فرمان‌پذیری خوب است.

شاسی الماسی با ساختار خرپایی: این شاسی از چندین میله کوتاه فلزی که به صورت مثلثی به یکدیگر جوش داده شده­‌اند تشکیل شده است که بالای میله فرمان را به کناره‌های سازه نگهدارنده موتور متصی می‌­کند. این ساختار مثلثی باعت سنگین­‌تر شدن موتورسیکلت و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می­‌شود. به‌علت زمان زیاد برای تولید قیمت آن زیاد است و مشکلات استفاده از فولاد مانند خوردگی در آن زیاد است.

شاسی محیطی: وزن زیادی را تحمل می‌­کند و به‌واسطه سفتی بالا و وزن کم در بسیاری از موتورسیکلت‌­ها از جمله موتورسیکلت‌­های مسابقه کاربرد دارد. در گذشته از آهن برای ساخت آن استفاده می‌­شد. اما امروزه از آلومینیوم برای کاهش بیشتر وزن استفاده می‌­شود. این فرم به فریم دوشاخه نیز معروف است. طراحی آن به‌­گونه‌ای است که این دو تیغه کوتاه‌ترین طول را داشته باشند تاصلبیت مناسبی را برای شاسی بعمل آورند.هزینه ساخت آن بالا است. اما یکی از پیشرفته‌ترین فریم‌ها است که می‌­تواند در موتورسیکلت مورد استفاده قرار بگیرد. به‌دلیل استفاده همه تولیدکنندگان موتورسیکلت از آن در آینده پیشرفته‌­تر نیز خواهد شد.

بیشتر

انواع سفتی در فریم موتورسیکلت:

 محاسبه سفتی در آزمایشگاه:

بیشتر

مقایسه وزن، ضریب ایمنی، ماکزیمم تنش و جابجایی در شاسی با سه جنس مختلف AISI 1020 و AISI 4340 و Aluminium6063

بیشتر

کاهش 27 درصدی وزن موتور سیکلت با اندکی تغییر در اجزا:

بیشتر

کاهش 55 درصدی ماکزیمم تنش با طراحی مجدد:

بیشتر

مقایسه سفتی دو فریم Tubulare و Perimeter

بیشتر

مقایسه آنالیز مودال دو فریم Tubulare و Perimeter

بیشتر

نویسنده: ایمان موسی زاده (دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو)

زودتر از دیگران از اخبار کارآفرینی باخبر شوید
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا