مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

علیرضا مزینانی: ۲ میلیون موتورسیکلت فرسوده در استان پایتخت تردد می‌کنند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با تاکید بر اینکه پسماندسوزی‌های غیرقانونی در حاشیه پایتخت یکی از عوامل مهم تشدید آلودگی هوا هستند، گفت: براساس آمار وزارت کشور، ۴ میلیون خودرو و ۲ میلیون موتورسیکلت فرسوده در سطح استان تهران تردد می‌کنند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایلنا، علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با تاکید بر این که آلودگی هوا مهمترین معضل محیط‌زیستی استان تهران محسوب می‌شود، اظهار داشت: با وجود این که آلودگی هوا معمولا در نیمه دوم سال تشدید می‌شود، اما در نیمه اول سال نیز در برخی روزها شاهد هوای آلوده هستیم. به دلیل این که آلودگی هوای تهران منابع مختلفی دارد که البته مهمترین آنها ذرات معلق آلاینده است که در شش ماهه دوم بر اثر پدیده وارونگی دما، ماندگاری بیشتری در هوا پیدا می‌کند و در سال گذشته نیز به دلیل شرایط آب‌وهوایی خاصی که داشتیم، تهران و برخی دیگر از شهرهای استان روزهای زیادی را در شرایط اضطرار آلودگی هوا به سر بردند.

وی افزود: تردد بیش از حد وسایل نقلیه، مهمترین عامل تشدید آلودگی هوای کلانشهر تهران محسوب می‌شود و متاسفانه بخش قابل توجهی از این وسایل نقلیه، از کامیون‌ها گرفته تا اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها و حتی خودروهای سواری شخصی، فرسوده هستند و اساسا به دلیل کند اجرا شدن آیین‌نامه از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده، سال به سال شاهد افزایش میزان تردد وسایل نقلیه دارای سن فرسودگی در سطح استان و شهر تهران هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست با بیان این که براساس تدابیر اتخاذشده، امسال حتما سرعت از رده خارج کردن خودروها و وسایل نقلیه فرسوده در سطح کشور افزایش می‌یابد، گفت:  با توجه به این که در سال ۱۴۰۲ برای امور لازم در جهت مبارزه با آلودگی هوا از جمله از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده، بودجه مناسبی توسط دولت در نظر گرفته شده است، امیدواریم اعتبارات مربوطه هرچه زودتر تخصیص یابد تا شاهد تسریع روند اجرای آیین‌نامه مربوطه باشیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر براساس آمار وزارت کشور، نزدیک ۴ میلیون خودروی فرسوده و ۲ میلیون موتورسیکلت فرسوده در سطح استان تهران تردد می‌کنند و بخش اعظمی از آلودگی هوا ناشی از تردد این وسایل نقلیه است. امیدواریم امسال با کمک وزارت کشور و شهرداری‌ها روند سریع‌تری را در از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده شاهد باشیم تا در نیمه دوم سال، وضعیت آلودگی هوای تهران بهتر از سال گذشته باشد.

لزوم همکاری بیشتر شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها برای برخورد با پسماندسوزی‌های غیرقانونی 

مزینانی با تاکید بر این که پسماندسوزی‌های غیرقانونی از جمله عوامل تاثیرگذار بر آلودگی هوا بخصوص در حاشیه شهر تهران است، عنوان کرد: در سه ماه از سال گذشته که در بیشتر روزهای آن در شرایط اضطرار آلودگی هوا قرار داشتیم، کارشناسان ما بارها با موارد پسماندسوزی در حاشیه شهر بخصوص در جنوب تهران مواجه شدند، چراکه برخی عوامل غیرمجاز با کمک دوره‌گردها، زباله‌های سطح شهر را جمع می‌کنند و بعد از تفکیک آنها در کارگاه‌های غیرمجاز تفکیک زباله یا اراضی کشاورزی اجاره‌ای خارج از شهر، بخش غیرقابل استفاده پسماندها را بدون رعایت اصول بهداشتی می‌سوزانند تا فلزات و مواد ارزشمند داخل زباله‌ها را استحصال کنند و به صورت غیرمجاز به فروش برسانند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران ادامه داد: بخشی از پسماندسوزی‌های تهران در حاشیه بلوار آزادگان اتفاق می‌افتد و البته در خارج از پایتخت نیز شاهد پسماندسوزی غیرقانونی هستیم. عوامل محیط‌زیست در سال گذشته با ده‌ها مورد از این پسماندسوزی‌ها برخورد و واحد‌های مربوطه را پلمب کردند، اما لازم است شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های سطح استان نیز بیش از پیش در این زمینه با ما همکاری کنند. 

وی در پایان تصریح کرد: امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از همان نیمه اول سال برخورد با پسماندسوزی‌های غیرمجاز و کارگاه‌های غیرقانونی تفکیک زباله را با کمک عوامل شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها در دستور کار قرار دهیم تا قبل از این که وارد نیمه دوم سال و شرایط اضطرار آلودگی هوا شویم، این امر را به شکل مناسب‌تری نسبت به سال گذشته ساماندهی کرده باشیم.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایلنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا