مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

کاوازاکی نینجا 400 دربرابر Z400؛ کدام بهتر است؟

به گزارش موتورسيكلت نيوز، از زمان رونمایی مدل نینجا 400، می‌شد حدس زد کاوازاکی مدل شهری آن، یعنی Z400 را هم معرفی کند. مدل‌های نینجا و Versys و سری Z کاوازاکی همیشه درکنار هم معرفی شده‌اند و رقابتی نهفته بین آن‌ها وجود دارد. مدل Z از همان پیشرانه‌ی ۴۰۰ سی‌سی نینجا استفاده می‌کند و این مسئله جای تعجبی ندارد. با توجه به اینکه مدل نینجا 400 موتورسیکلتی بسیار پرطرفدار است، آن را با مدل Z400 مقایسه خواهیم کرد. با اینکه این دو موتورسیکلت ازنظر ظاهری شباهت زیادی با یکدیگر دارند، هنگام سواری احساسی کاملا متفاوت را منتقل می‌کنند.

ازنظر فنی نینجا 400 و Z400 به‌نوعی دوقلو هستند. به‌جز پیشرانه، پلتفرم و سیستم تعلیق و ترمزهای این موتورسیکلت‌ها نیز یکسان هستند؛ اما سیستم تعلیق Z400 در مقایسه با نینجا 400 تنظیم تفاوتی دارد. ازنظر ابعادی نیز، عرض Z400 کمی بیشتری از نینجا 400 و ارتفاعش نیز اندکی کمتر است. همچنین، مدل Z400 حدود یک کیلوگرم وزن سبک‌تری دارد. البته، هر دو مدل جزو موتورسیکلت‌های سبک‌وزن طبقه‌بندی می‌شوند؛ چون مدل نینجا ۱۶۶ کیلوگرم و مدل Z400 نیز ۱۶۵ کیلوگرم وزن دارند. به این نکته هم اشاره کنیم که این وزن‌ها مربوط به نسخه‌های دارای ترمز ABS این موتورسیکلت‌ها است و نسخه‌ی بدون ABS وزن متفاوتی دارد. در کمال تعجب، مدل Z400 با اینکه تنها یک کیلوگرم وزن سبک‌تری دارد، هنگام سواری وزن آن خیلی کمتر از نینجا 400 به‌نظر می‌رسد. این بدان معنا نیست که نینجا حس سنگینی را منتقل می‌کند؛ اما Z400 هرچه باشد، سبک‌تر احساس می‌شود.

هر دو مدل کاوازاکی از پیشرانه‌ی دو سیلندر ۳۹۹ سی‌سی استفاده می‌کنند. این پیشرانه در مدل Z400 مقداری صدای بیشتری تولید می‌کند. شروع حرکت با مدل Z400 در مقایسه با نینجا به تلاش بیشتری نیاز دارد و کنترل آن سخت‌تر است. در سمت مقابل، نینجا 400 موتورسیکلتی نرم‌تر است و توانایی درخورتوجهی در مسیر مستقیم دارد. این مسئله را نمی‌توان به‌عنوان ضعف و قوت برشمرد؛ چون هر خریداری ممکن است براساس علاقه و سیستم موتورسواری خود یکی از دو موتورسیکلت را بخرد.

حجم کم پیشرانه‌ی این دو موتورسیکلت نباید موتورسوار را گول بزند؛ زیرا هر دو آن‌ها بسیار قدرتمند هستند و رانندگی سریع و لذت‌بخشی در بزرگ‌راه ارائه می‌دهند. با توجه به انعطاف‌پذیری چشمگیر هر دو مدل نینجا 400 و Z400، می‌توان آن‌ها را جزو بهترین گزینه‌ها برای افرادی دانست که علاقه دارند موتورسواری را شروع کنند. موتورسیکلت‌های ۲۵۰ و ۳۰۰ سی‌سی قدرت کافی ندارند؛ به همین دلیل، برای شروع موتورسواری حرفه‌ای چندان مناسب نیستند؛ ولی ۱۰۰ سی‌سی حجم اضافی در کاوازاکی به‌خوبی ضعف قدرت را جبران می‌کند. هر دو مدل نینجا 400 و Z400 آن‌قدر قدرت دارند که هم برای کاربری‌های روزمره استفاده‌ و هم برای شروع موتورسواری انتخاب شوند.

تفاوت دیگر این موتورسیکلت‌های ۴۰۰ سی‌سی در ابعاد آن‌ها است. در مدل نینجا، موتورسوار در موقعیتی مشابه با موتورسیکلت‌های اسپرت قرار می‌گیرد؛ یعنی کمی رو به جلو متمایل است. البته، این تمایل به‌سمت جلو به‌اندازه‌ی موتورسیکلت‌های سنگین نیست؛ ولی آن‌قدری است که بتوان ارتباط فیزیکی مناسبی بین بدن موتورسوار و موتورسیکلت برقرار کرد. این نوع طراحی باعث می‌شود موتورسوار در نینجا راحتی بیشتری در مقایسه با Z400 داشته باشد.

در سمت مقابل، مدل Z فرمان بلندتری دارد و فرمان بلندتر، یعنی موتورسوار نیازی ندارد خیلی به جلو خم شود. این طراحی باعث می‌شود زاویه‌ی دست موتورسوار در Z400 کاملا متفاوت با نینجا باشد. در بخش جای پا بین دو موتورسیکلت تفاوتی وجود ندارد؛ چون هر دو مدل شاسی مشابهی دارند. این قضیه در Z400 نمود بیشتری دارد؛ زیرا در‌حالی‌که پای شما در موقعیت موتورسیکلت‌های اسپرت قرار دارد، ارتفاع فرمان بالاتر و این کمی عجیب است. البته، نمی‌توان گفت این طراحی باعث کاهش راحتی Z400 می‌شود؛ ولی هرچه باشد، نینجا از این نظر بهتر است. انتقادی هم که به نینجا وارد است، آن است که با توجه به وضعیت اسپرتش، چندان برای شهر مناسب نیست و شاید نتواند آن‌طورکه باید، امنیت موتورسوار در شهر را تأمین کند.

البته، راحتی اندک در این موتورسیکلت‌ها نکته‌ی منفی محسوب نمی‌شود؛ چون هیچ‌کس موتورسیکلت‌های ۴۰۰ سی‌سی را برای مسافت‌های طولانی استفاده نمی‌کند. فرمان‌پذیری هر دو مدل راضی‌کننده است و به‌مدد وزن سبک هدایتشان در ترافیک شهری آسان است. عملکرد کلاچ هر دو نیز به‌گونه‌ای است که در ترافیک موتورسوار را اذیت نمی‌کند. درباره‌ی سیستم تعلیق این موتورسیکلت‌ها هم باید عنوان کرد با وجود شباهت زیادی که بین آن‌ها وجود دارد، تعلیق در مدل Z400 مقداری نرم‌تر است.

درنهایت، باید گفت تفاوت کمی بین این دو موتورسیکلت وجود دارد و نمی‌توان با قاطعیت گفت یکی بر دیگری برتری دارد. روی کاغذ نیز مدل Z400 نسخه‌ی استاندارد (Naked) از نینجا 400 محسوب می‌شود؛ پس شباهت زیاد دو موتورسیکلت بی‌دلیل نیست و قیمت آن‌ها نیز تنها ۲۰۰ دلار تفاوت دارد؛ به‌گونه‌ای که مدل Z400 با قیمت ۴,۷۹۹ دلار و مدل نینجا 400 با قیمت ۴,۹۹۹ دلار به بازار آمریکا عرضه می‌شوند. درپایان، اگر با اختلاف جزئی بخواهیم یک موتورسیکلت را به‌عنوان برنده انتخاب کنیم، باید نینجا 400 را برگزینیم؛ اما این بستگی به سلیقه‌ی خریدار هم دارد. ناگفته نماند اگر کسی به موتورسیکلت‌های استاندارد علاقه‌مند باشد، Z400 انتخاب نهایی‌اش است.

نويسنده: حسين رياحى

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا