مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

شهرهایی با بیشترین توجه به دوچرخه‌سواری

گرایش مردم جهان به دوچرخه‌سواری به‌حدی افزایش یافته است که به نظر می‌رسد آینده حمل‌ونقل شهرها را این وسیله نقلیه سبز از آن خود کند. مدیران در بعضی از شهرها با بیشترین تمرکز بر دوچرخه‌سواری به طراحی مناطق پرداخته‌اند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایمنا، امروزه گرایش مردم به دوچرخه‌سواری به عنوان رویکردی برای افزایش فعالیت جسمی و به دنبال آن دستیابی به سلامت جسمی و روانی بیشتر افزایش یافته است. از سوی دیگر، مدیران نیز در تلاش هستند با هدف کاهش انتشار گازهای آلاینده ناشی از تردد خودروها، به توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری بپردازند تا از این طریق، تمایل شهروندان را به عبور و مرور سبز بیشتر کنند. بدیهی است که معماری نقش مهمی در ترویج استفاده از دوچرخه‌ها برای رفت‌وآمد در میان شهرنشینان ایفا می‌کند که در این رابطه، طراحی مسیرهای دوچرخه‌سواری و پارکینگ‌های تخصصی بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند مردم را به جلوگیری از تردد به وسیله خودروهای خود و گرایش به عبور و مرور از طریق دوچرخه سوق دهد. در ادامه به معرفی شهرهایی از جهان پرداخته می‌شود که در طراحی آن‌ها بیشترین توجه به توسعه زیرساخت‌ها و امکانات دوچرخه‌سواری شده است و به همین دلیل، استفاده از این وسیله نقلیه پاک در آن‌ها در سطح بالایی قرار دارد.

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ، پایتخت دانمارک، یکی از بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری در جهان به‌شمار می‌رود که بخش اعظم جمعیت آن به وسیله دوچرخه امور روزمره خود را انجام می‌دهند. در این میان، دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان بیشترین بهره را از دوچرخه برای تردد میان منزل و محل کار یا تحصیل خود می‌برند و این در حالی است که اغلب مردم نیز حتی مسیرهای طولانی داخل شهری را از طریق این وسیله نقلیه پاک سپری می‌کنند. مدیران کپنهاگ هر ساله تلاش می‌کنند بودجه‌های شهری را برای توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری افزایش دهند و مسیرهایی با قابلیت و کیفیت بیشتر ایجاد کنند. پایتخت دانمارک چهار پل بسیار عظیم مخصوص دوچرخه‌سواری را در بر گرفته است، ضمن این‌که مدیران از توسعه پل‌های مشابه بیشتر در آینده نزدیک خبر داده‌اند.

آمستردام، هلند

آمستردام، پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر هلند نیز در لیست بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری جهان قرار دارد که مدیران آن هر ساله سرمایه‌های کلانی را صرف توسعه زیرساخت‌های مربوطه می‌کنند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹ طرحی برای بهبود پارکینگ‌های دوچرخه در سراسر شهر و توسعه پارکینگ‌های جدید ارائه شد که گزارش‌ها حاکی از موفقیت‌آمیز بودن پیاده‌سازی تمام آن‌ها تا سال ۲۰۲۲ بود. با این حال، مدیران جنبشی تحت عنوان “مسیرهای باشکوه” را به منظور توسعه زیرساخت‌های بیشتر برای دوچرخه‌سواران آغاز کرده‌اند که در همه آن‌ها فضاهایی مجلل با امکانات پیشرفته به منظور جذب هرچه بیشتر شهروندان به اتخاذ تردد سبز احداث می‌شود.

علاوه بر این، افزایش تعداد خیابان‌های دوچرخه‌سواری با محدودیت سرعت و طراحی دوباره تقاطع‌های شهری با هدف تضمین ایمنی دوچرخه‌سواران طی چند سال گذشته در رأس اهداف شهردار آمستردام بوده است.

اوترخت، هلند

هلند، به طور کلی پیشرو کشورهای جهان در توسعه دوچرخه‌سواری به‌حساب می‌آید که بیشتر شهرهای آن در لیست نقاط دوستدار دوچرخه‌سواری دنیا قرار دارد. مسیرهای دوچرخه‌سواری اوترخت جز بهترین زیرساخت‌های تردد سبز جهان به شمار می‌رود که قرار است با توسعه بیشتر آن‌ها تا سال ۲۰۳۰، تردد دوچرخه‌ها در سراسر شهر را به میزان دوبرابر افزایش دهد. مدیران اوترخت نه‌تنها از طریق توسعه زیرساخت‌های پیشرفته دوچرخه‌سواری، بلکه به واسطه اعمال اقدامات ویژه‌ای نظیر وضع جریمه‌های سنگین برای رانندگان دارای خودروها، گرایش مردم را به جایگزینی وسایل نقلیه موتوری با دوچرخه افزایش داده‌اند. اوترخت در سال ۲۰۱۷ بزرگ‌ترین پارکینگ دوچرخه جهان را با ظرفیت ۲۲ هزار دوچرخه افتتاح کرد و خدمات دیجیتالی را در اختیار کاربران قرار داد تا به آن‌ها در یافتن مسیر درست برای پارک دوچرخه‌ها کمک کند.

برلین، آلمان

اگرچه در گذشته برلین، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آلمان، نسبت به سایر شهرهای اروپایی از نظر توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری خیلی موفق نبود، با این حال طی چند سال گذشته مدیران آن طرحی را آغاز کرده‌اند و به توسعه بزرگراه‌هایی برای دوچرخه‌سواری پرداخته‌اند. این بزرگراه‌های بسیار پیشرفته، گرایش جمعیت زیادی از مردم شهر را به دوچرخه‌سواری افزایش داده است و به واسطه همین، برلین را به لیست بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه‌سواری در اروپا و جهان افزوده است. مدیران برلین هدف خود از توسعه این مسیرها را بهبود کیفیت هوا و کاهش تغییرات اقلیمی از طریق کاهش انتشار گازهای آلاینده ناشی از حمل‌ونقل معرفی کرده‌اند و مدعی شده‌اند که تا سال ۲۰۲۵، بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم شهر را به تردد از طریق دوچرخه سوق خواهند داد.

بوگوتا، کلمبیا

در شهرهایی مانند بوگوتا پایتخت کلمبیا که در لیست سه شهر پرتراکم جهان قرار دارد، ترویج استفاده از دوچرخه‌ها به جای وسایل نقلیه موتوری برای عبور و مرور روزمره رویکردی بسیار کارآمد برای به حداقل رساندن ترافیک خودرویی به‌شمار می‌رود. مدیران بوگوتا طی چند سال گذشته اقدامات بسیار کارآمدی را برای توسعه زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری اعمال کرده‌اند که به دنبال آن بسیاری از شهروندان، دست‌کم برای رهایی از عبور و مرور به وسیله اتوبوس‌های عمومی پرجمعیت یا ترافیک‌های خودرویی خیابانی، دوچرخه‌سواری را برای گذراندن امور روزمره خود برمی‌گزینند. در همین راستا، مدیران شهر در تلاش هستند همواره تعداد خیابان‌های بدون خودرو را در سراسر شهر افزایش دهند و از این طریق تعداد بیشتری از شهروندان را به دوچرخه‌سواری و حتی استفاده از اسکوترها و پیاده‌روی سوق دهند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایمنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا