مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی عملکرد لوله مبلی برای ساخت شاسی موتورسیکلت

شاسی موتور سیکلت در واقع ساختار اصلی که تمامی اجزا اعم از موتور، باتری، مخزن سوخت و حتی صندلی راکب و مسافر همراه آن، روی آن سوار میشود. بخش جلویی این شاسی فرمان موتور سیکلت و انتهای آن اگزوز قرار دارد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از صبا، در گذشته که موتور سیکلت ها بیشتر شبیه به دوچرخه بودند تنها از لوله فولادی و به طور خاص لوله مبلی برای ساخت آن ها استفاده می‌شد گرچه هنوز هم مقاطع فولادی در این صنعت بسیار متداول و پرطرفدار هستند اما از فلزات دیگری چون تیتانیوم، آلومینیوم، منیزم و حتی فیبر کربن هم برای این منظور استفاده میشود. باتوجه به نوع موتور سیکلت و کاربرد اصلی آن بخش های مختلف، از فلزات متفاوتی تولید میشود. چرخ، شاسی، نشیمن، فرمان و اگزوز پنج بخش اصلی و مشترک در تمامی موتور سیکلت ها هستند. غیر از چرخ ها برای ساخت سایر اجزا از لوله های فولادی استفاده میشود. در ادامه به بررسی کاربرد، عملکرد و قیمت لوله مبلی در بخش های مختلف موتور سیکلت به ویژه شاسی آن خواهیم پرداخت.

استفاده از لوله مبلی برای شاسی

شاسی در واقع سازه ای است که از جوشکاری و خم مجموعه ای از لوله ها به هم ساخته شده که بخش های دیگر موتور یا به آن افزوده می شود یا روی شاسی سوار میشوند. جنس شاسی تعیین کننده ی کیفیت ساختار اصلی موتور سیکلت، میزان استحکام، وزن نهایی وسیله نقلیه، ماندگاری و بخش بزرگی از هزینه های ساخت است. با توجه به این موارد لوله مبلی گزینه ی بسیار مناسبی برای شاسی موتور سیکلت است چرا که هم کاملا متناسب با نیاز سازنده برای مواردی است به آن ها اشاره شد و هم به راحتی خم، آبکاری و حتی جوشکاری میشود یا به عبارت بهتر بسیار فرآیندپذیر است. شکل شاسی موتورسیکلت با توجه به نوع، ساخت و کاربرد آن انتخاب میشود چرا بر پارامترهای تعیین کننده ی عملکرد موتور اثرگذار است.

۱.شاسی ستون فقراتی یکی از ساده ترین این نمونه هاست که کمترین مقدار لوله را مصرف میکند همین مورد باعث شده استحکام خیلی زیادی نداشته باشد اما یکی از ارزان قیمت ترین نمونه ها باشد. اغلب برای موتورهای ارزان قیمت با قدرت کم از شاسی ستون فقراتی استفاده میشود.

۲.شاسی گهواره ای ساده و ارزان قیمت اما اصلی ترین نوع شاسی موتور سیکلت است. در طراحی آن تنها یک لوله انتهایی وجود دارد به همین دلیل بیشتر شبیه به شاسی دوچرخه است. برای ساخت این نوع شاسی بیشتر از لوله های با ضخامت زیاد استفاده میشود تا جوشکاری بتواند با استحکام بالایی آن ها را به هم متصل نگه دارد.

۳.شاسی گهواره ای دوبل دو لوله مبلی در بخش انتهایی خود برای نگه داری موتور دارد. همین تغییر در طراحی شاسی باعث شده این نوع بسیار مستحکم تر و مقاوم تر از نمونه ی قبلی باشد اما به لطف قیمت پروفیل مبلی که مناسب و مقرون به صرفه است از لحاظ قیمتی اختلاف زیادی با شاسی گهواره ای ساده نداشته باشد.

لوله مبلی برای ساخت شاسی مزایای زیادی دارد. ۱.وزن کم آن باعث شده شاسی موتور هم وزن کمی داشته باشد این بر شتاب موتور تاثیر قابل توجهی دارد. ۲.قیمت مقرون به صرفه ی لوله های شاسی با وجود مقاومت و استحکام بالای آن به تولیدکننده این امکان را میدهد که بتوان هزینه ی بیشتری صرف موتور و افزایش کیفیت سایر بخش های موتور سیکلت کند بدون آن که قیمت نهایی نوسان زیادی پیدا کند. ۳.فرآیندپذیری بالا این لوله ها نیز نکته ی بسیار مهمی است. به راحتی خم شده و تغییرات ظاهری مد نظر را میتوان در آن ها ایجاد کرد همچنین با آبکاری و ضدزنگ شدن، طول عمر این لوله ها افزایش چشمگیری پیدا میکند.

استفاده از لوله مبلی برای فرمان

یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزا موتور سیکلت، فرمان است. نه نتها بخشی ضروری برای کنترل موتور سیکلت است بلکه تاثیر قابل توجهی بر طراحی و استایل کلی موتور سیکلت دارد. فرمان ها از لحاظ طراحی بسیار متنوع هستند. گاهی دسته هایی بلند هستند که با زاویه ی باز نسبت به هم قرارگرفته اند گاهی کوچک، کوتاه و با خم و انحنا بسیار کم. در تمامی این طراحی ها چند نکته ی کلیدی وجود دارد. اول مقاومت لوله. فرمان باید محکم و مقاوم باشد تا با ضربه هایی که حین حرکت به آن وارد میشود خم یا شکسته نشود. دوم فرآیندپذیری. فرآیندپذیری این امکان را به سازنده میدهد که بتواند به راحتی زوایای مورد نظر را در لوله فرمان ایجاد کند. سوم زیبایی. با توجه به این که فرمان اصلی ترین بخش و نقطه ی کنترل موتور است و مستقیما در معرض دید به ویژه دید راکب قرار دارد زیبایی آن بر زیبایی و طراحی کلی موتور سیکلت تاثیر دارد. به همین دلیل است که لوله و حتی پروفیل سبک جز متناسب ترین گزینه ها برای ساخت فرمان موتور سیکلت هستند.

ساخت اگزوز از لوله سبک

اغلب برای ساخت اگزوز از لوله مبلی با آبکاری کروم استفاده میشود اما سایر آلیاژها چون لوله استیل هم برای این منظور کاربرد دارند. لوله ای که برای اگزوز مورد استفاده قرار میگیرد باید به راحتی خم بشود اما پیچ و خم های شدید میتوانند مانند مانعی در مسیر هوا عمل کند و نقطه ضعف بزرگی برای این قطعه خواهد بود. قابلت آبکاری و خم پذیری دو ویژگی مهم مورد نیاز لوله اگزوز است که لوله مبلی نه تنها بهره مند از هر دو آن ها است بلکه هر دو این ها با کمترین چالش و بهترین کیفیت برای آن انجام شدنی است.

سخن پایانی

علاوه بر بخش های اصلی موتور برای ساخت سایر اجزا که بعد از تولید و با توجه به نیاز مصرف کننده امکان افزودن آن ها به موتور وجود دارد نیز از لوله یا پروفیل سبک استفاده میشود. بخش هایی چون پایه ی سایه بان یا ترک بند. فولاد یا به عبارت بهتر لوله مبلی همیشه قهرمان صنعت ساخت موتور سیکلت بوده است. مستحکم، مقاوم، با طول عمر طولانی و البته متداول و در دسترس است. گرچه طی سالیان اخیر بسیاری از شرکت های بزرگ سازنده ی موتور سیکلت مقاطع آلومینیوم را تا حدی جایگزین فولاد برای ساخت محصولات خود کرده اند اما همچنان فولاد محبوب ترین آلیاژ در این صنعت است.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
گروه صنعتی صبا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا