مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ترمزگیری صحیح چگونه است و چه تاًثیری روی رانندگی دارد؟

در این مقاله به اهمیت ترمز و ترمزگیری پرداخته شده که از نظر بنده ترمزگیری یک فن محسوب می شود. زیرا همانطور که در تصادفات ماشین و موتورسیکلت در خیابان ها و اتوبان ها دیده اید دلیل اکثر تصادفات عدم کنترل راننده بر ترمز وسیله نقلیه می باشد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایلنا، به‌طور مثال ترمز گرفتن روی خط عابر پیاده آن هم در هوای بارانی موجب سرخوردن وسیله نقلیه و عدم کنترل راننده می شود که باعث تصادف یا زمین خوردن می شود. به همین خاطر من، سعید غفارپور، قهرمان موتورسواری کشور، سعی دارم نکاتی را به شما مخاطبین گرامی بیان کنم تا در طول مدت زمان موتورسواری بدون هیچ مشکلی از موتورسواری خود لذت ببرید.

ترمزگیری صحیح چیست و چه تاًثیری روی رانندگی دارد؟

ترمزگیری صحیح به ترمزگیری گفته می شود که به صورت درصدی و در فاصله ای معین انجام پذیرد. به طور مثال: یک موتورسوار را تجسم کنید که در حال رانندگی با سرعت 60 کیلومتر برساعت در یک خیابان اصلی است. ناگهان در فاصله 10 متری خود چاه عمیق شهرداری را می بیند که درب آن باز است. اگر راننده بترسد و یک ترمز ناگهانی بزند در صورت هیدرولیکی بودن ترمز احتمال بک آپ یا بلند شدن پشت موتور فراوان است. اگر هم از ترمز عقب استفاده کند احتمال سرخوردن پشت موتور نیز هست که در صورت امکان زمین خوردن و یا تغییر مسیر ناگهانی وجود دارد که موجب تصادف یا عدم کنترل روی موتور سیکلت می شود.

اما در این مواقع باید چه اقدامی انجام دهیم؟ در اینجا ترمزگیری صحیح یعنی اهرم ترمز را به صورت درصدی فشار داده و از ترمز جلو %80 (درصورت دیسکی بودن ) و ترمز عقب (درصورت دیسکی بون) 20% استفاده کنید. به طوری که اگر حرکت دسته اهرم ترمز جلو را به 10 قسمت تقسیم کنید  شما در فاصله 5 متری چاه باید از 5 قسمت ترمز جلو و 2 قسمت اهرم ترمز عقب استفاده کنید که با نزدیک شدن به چاه نسبت به فاصله فشار روی ترمز بیشتر شود. این امر مهم کمک می کند که با آرامش موتور خود را مدیریت کرده و به آسانی و بدون استرس قبل از چاه به ایست کامل یا به راحتی از کنار آن عبور کنید.

حالا می خواهید بدانید که چه اتفاقی افتاد که نه پشت موتور سر خورد نه پشت موتور بلند شد نه چرخ جلو از مسیر خارج شد؟

با گرفتن آرام آرام ترمز به کمک فنرهای جلو موتور شوک وارد نمی شود و کمک فنرهای جلو به آرامی پائین آمده و وزن موتور و راکب به نوعی تقسیم می شود روی کمک ها که مانع از شوک به فرمان موتور می شود. این امر کمک می کند به ثابت ماندن موتور ولی وقتی وزن موتور و راکب روی چرخ جلو می افتد قاعدتاً چرخ عقب سبک شده و می تواند دچار هرزگردی شود که با 20% ترمز گیری چرخ عقب از طرفی مانع هرز گردی چرخ عقب شده ایم و از طرف دیگر کمک به ترمز جلو شده تا موتور در زمان کمتری به ایست کامل یا سرعت پایین دست پیدا کند.

ترمزهای هیدرولیکی قابلیت فوق العاده ای دارند ترمزهای دیسکی همان ترمزهای هیدرولیکی هستند.

ترمز های هیدرولیکی با بهره گیری از نیروی (روغن و پمپ ) هیدرولیکی می توانند قدرت بیشتری از قدرت خروجی موتورسیکلت تولید کنند به طوری که موتورسواران مسابقات در پیست آزادی سرعتی بالغ بر 240 کیلومتر بر ساعت را در فاصله کمتر از 50 متر به 60 کیلومتر بر ساعت کاهش می دهند. این یعنی قدرتی بیشتر از قدرت موتور و برای اثبات این موضوع می توانید ترمز جلو را گرفته و موتور را در دنده یک گذاشته و با گاز زیاد کلاچ را رها کنید و خواهید دید که موتور شما تکان نمی خورد.

ترمز های دیگری هم وجود دارد به نام ترمز های سیمی که در اینجا در مورد آن صحبت نمی کنیم.

امیدوارم موتورسواران کشورم هر روز سالم و شاد و هوشمند برانند.   

 انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایلنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا