مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسواری پنجمین رشته ورزشی خطرناک دنیا

شاید تاچند دهه قبل کمتر کسی رغبت پیدا می‌کرد با موتورسیکلت در شهر رفت وآمد کند و اصلا کسی به این وسیله نقلیه به عنوان یک مرکب کاری نگاه نمی‌کرد، اما این روزها ترافیک خیابان‌های پایتخت  شرایطی ایجاد کرده‌ است تا بعضی‌ها برای سهولت و سرعت در رفت‌وآمد، مزایای این خودروی کوچک را برخطراتش ترجیح ‌دهند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از همشهری، این روزها حتی خیلی از نوجوانان و جوانانی  که به دنبال تفریح هستند سراغ خریدن موتور می‌روند، برای همین روزبه روز بر تعداد موتورسیکلت‌هایی که در خیابان‌های پایتخت جولان می‌دهند اضافه می‌شود، اما این ارابه های دوچرخ سلامتی پایتخت نشینان را تهدید می‌کنند، چون آمارهای نشان می‌دهد موتورسواران در ۵۵ درصد تصادفات خسارتی، ۵۰ درصد تصادفات جرحی و بیش از ۷۰ درصد تصادفات فوتی شهر تهران مقصر بوده‌اند، این درحالی است که مسئولان ترافیکی شهر تلاش می‌کنند که با طرح‌های ویژه این آمارهای جرحی و فوتی را به حداقل برسانند، اما نبود فرهنگ صحیح  رانندگی با موتورسیکلت وضعیتی ایجاد کرده است که سیر نزولی کاهش تخلف به کندی پیش می‌رود.

– داشتن کلاه ایمنی برای موتورسوار و سرنشین دوم موتور ضروری است و هیچ توجیهی برای استفاده نکردن از این وسیله ایمنی قابل قبول نیست، زیرا کارشناسان راهنمایی ورانندگی معتقدند کلان ایمنی خیلی از موتور سوران را از مرگ حتمی نجات داده است.

ضربه مغزی؛ بیشترین عامل مرگ

طبق آماری که مسئولان پزشکی قانونی  ارائه می‌دهند علت مرگ ۵۴ درصد از موتور سواران  ضربه مغزی است. مسلما آموزش همگانی و توزیع مناسب کلاه ایمنی استاندارد در میان موتور سوارانی که از وضعیت مالی پایین‌تری برخوردارند در کاهش این نوع مرگ تاثیر خواهد داشت.

راهکار مناسب

جامعه شناسان معتقدند همین جوان‌هایی که  با موتور در خیابان‌ها ویراژ می‌دهند و با سرعت در محله تردد می‌کنند اگر زمینه ورودشان به پیست موتورسواری فراهم شود دیگر در خیابان با موتور تفریح نمی‌کند و هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

ورزش خطرناک

موتورسواری پنجمین رشته ورزشی خطرناک دنیاست و اگر در پیست موتورسواری هم ایمنی‌های لازم رعایت نشود جان راکب موتور در خطر است، اما به دلیل اینکه افراد در پیست از وسایل و تجهیزات ایمنی بیشتری استفاده می‌کنند مشکلات کمتری برای آنها به وجود می‌آید.

-موتور وسیله‌ای است که برای حمل و جابه‌جایی  حداکثر ۲ نفر  ساخته شده است. پس حواستان باشد با جابه‌جایی بیش از ۲ نفر با موتور علاوه بر اینکه قوانین را زیر پا می‌گذارید جان خود و همراهانتان را به خطر می‌اندازید.

-خیابان مکان مناسبی برای اجرای حرکات نمایشی و تک چرخ نیست.

-پیاده‌روها محل عبور عابران پیاده است و عبور موتورسواران از پیاده‌روها به منزله نادیده گرفتن حقوق دیگر شهروندان و تضیع حق آنها است.  

– رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای همه رانندگان وسایل نقلیه الزامی است و هیچ موتورسواری اجازه ندارد با سرعت غیرمجاز یا حرکت‌های مارپیچ و عبور از چراغ قرمز از اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی سرپیچی کند.

-موتورسیکلت وسیله مناسبی برای مسافرکشی نیست و این کار خلاف مقررات است.

– هرگز با موتورسیکلت در جاده مسافرت نکنید چرا که علاوه بر خستگی مفرط خطرات زیادی شما را تهدید می‌کند.

– تا جایی که برایتان ممکن است در هوای بارانی از موتورسیکلت استفاده نکنید.

  • زکیه سعیدی

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
همشهری
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا