مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دود افزایش قیمت‌های بی‌مورد موتورسیکلت‌ها در چشم خود مونتاژکنندگان

خداپسند مدیرعامل کویر موتور، به «بازار» گفت: بازار موتورسیکلت در حال حاضر به دلیل کاهش قدرت مشتریان در رکود است، این بازار در پایان سال جاری احتمالا با افزایش قیمت از رکود خارج شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، رحیم خداپسند مدیرعامل شرکت کویر موتور در مصاحبه با بازار به سوالات این رسانه پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

* تولید موتورسیکلت در سال جاری چه مقدار است و تیراژ این وسیله نقلیه نسبت به سال های گذشته چه مقدار کاهش یافته است؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است تولید موتورسیکلت طی سه سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم، موتورسیکلت سازان در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۱۶ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید کردند. آمار تولید این وسیله دو چرخ در سال ۱۳۹۹ در کل کشور حدود ۲۱۰ هزار و ۷۶۳ دستگاه بوده است.

طی پنچ ماهه نخست سال نیز ۱۳۱ هزار و ۷۳۶ دستگاه موتور سیکلت تولید شده است. اگر مقدار تیراژ موتورسیکلت طی پنج ماهه نخست سال جاری را مبنا ادامه تولید توسط سازندگان قرار دهیم، تصور دارم که تا پایان سال جاری احتمالا صنعت موتورسیکلت کشور موفق شود حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار دستگاه محصول راهی خیابان ها کند

سازندگان موتورسیکلت موفق شدند، در سال ۱۴۰۰ حدود۲۷۸ هزار و ۱۱۲ دستگاه موتورسیکلت راهی بازار کنند. باتوجه به این موضوع، طی پنچ ماهه نخست سال نیز ۱۳۱ هزار و ۷۳۶ دستگاه موتور سیکلت تولید شده است. اگر مقدار تیراژ موتورسیکلت طی پنج ماهه نخست سال جاری را مبنا ادامه تولید توسط سازندگان قرار دهیم، تصور دارم که تا پایان سال جاری احتمالا صنعت موتورسیکلت کشور موفق شود حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار دستگاه محصول راهی خیابان ها کند.

* باتوجه به آمار شما در خصوص روند کاهشی تیراژ تولید موتورسیکلت در سال جاری، چه دلیلی را عامل این موضوع می دانید؟

معتقدم در سال جاری کاهش چشمگیری در تولید موتورسیکلت خواهیم داشت، وضعیت موجود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مشتریان سبب شده که آمار فروش موتورسیکلت به تبع تولید آن کاهش یابد. این درحالی است که افزایش تورم و نوسان نرخ ارز نیز مزید بر علت موضوع فعلی است.

* طی یک دهه گذشته صنعت موتورسیکلت چند سال وضعیت تولید و فروش مناسبی داشته است؟ به عنوان تولیدکننده کدام سال را دوران طلایی تولید موتورسیکلت می دانید؟

برای پاسخ به این سوال نظر شما را به سال هایی که وضعیت تولید و فروش صنعت موتورسکیلت مناسب بود، جلب می کنم. صنعت موتورسیکلت کشور در سال ۱۳۹۰ حدود ۸۱۲ هزار و ۳۰۲ دستگاه محصول تولید و راهی خیابان ها کرده است. سال ۱۳۹۳ سازندگان موتورسیکلت ۵۳۸ هزار و ۶۳۲ دستگاه موتورسیکلت را راهی بازار کردند. سال ۱۳۹۵ تولیدکنندگان این صنعت ۷۳۱ هزار و ۴۹۱ دستگاه موتورسیکلت تولید و عرضه کردند. سال ۱۴۰۰ نیز در میان سال های گذشته وضعیت به نسبت بهتری داشته است، اما در خصوص قسمت دوم سوال شما باید اشاره کرد که سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ را می توان دوران طلایی موتورسیکلت سازان شناخت. پس از این سال ها عمدتا تولید موتورسیکلت در کشور روند افت تولید و فروش را دنبال کرده است.

* به نظر شما طی ماه های باقی مانده از سال جاری صنعت موتورسیکلت در صورت حمایت های دولت می تواند افزایش تیراژ داشته باشد؟

همانطور که اشاره کردم در سال جاری شاهد افت تیراژ تولید موتورسیکلت خواهیم بود. افت تیراژ مطرحی در قیاس با تولید سال ۱۴۰۰ مد نظر است، البته که کاهش قدرت خرید و افت توان مشتریان به شدت در روند عرضه موتورسیکلت به بازار اثر دارد. باتوجه به شروع فصول سرد سال نمی توان انتظار افزایش تولید را در ماه های باقی مانده داشت.

فرق میان خودروسازان و موتورسیکلت سازان در این موضوع است که همیشه تولیدکنندگان موتورسیکلت، محصولات خود را به سرعت راهی بازار می کنند. در هیچ دوره ای بازار شاهد کمبود موتورسیکلت نبوده است

* باتوجه به کاهش تولید موتورسیکلت، آیا در بازار شاهد کاهش فروش به دلیل عدم عرضه مناسب هستید؟ وضعیت عرضه و تقاضا موتورسیکلت در بازار چگونه است؟

ابتدا باید اشاره کنم که مشکل خاصی در خصوص تولید و فروش موتورسیکلت در بازار وجود ندارد. فرق میان خودروسازان و موتورسیکلت سازان در این موضوع است که همیشه تولیدکنندگان موتورسیکلت، محصولات خود را به سرعت راهی بازار می کنند. در هیچ دوره ای بازار شاهد کمبود موتورسیکلت نبوده است. شاید گاهی در سه ماهه نخست سال تحویل محصول به مشتریان با تاخیر همراه شده باشد، اما هیچ گاه تحویل تعویق چند ماهه را تجربه نکرده است. در حال حاضر شاهد هستیم که تولید موتورسیکلت به روز است و اکنون نیز موتورسیکلت های تولید انباشت یا شاید راهی انبار شود.

* پیشتر شما اشاره داشتید که کاهش تولید موتورسیکلت در کشور به دلایل اقتصادی رخ داده است، آیا این موضوع سبب می شود که قیمت این محصول افزایش یابد؟

تمام محصولات تولیدی در کشور مانند خودرو، موتورسیکلت یا قطعات که وابستگی به فولاد و ارز دارند، طبیعتا نوسانات قیمتی در بها محصول نهایی دخیل است. به عنوان یک تولید کننده، ابتدا هر سال با قطعه سازی که شاسی برای موتورسیکلت تولید می کند، قرار داد مشروط بر شناور بودن نرخ فولاد معنقد می کنم. بنابراین مجبور هستم محصول خود را با نوسان قیمت فولاد یا ارز راهی بازار کنم.

ممکن است بازار موتورسیکلت در پایان سال جاری به دلیل احتمال تغییر قیمت نهاده های تولید در سال آینده دستخوش افزایش بها قرار گیرد

اگر نوسانات نرخ ارز و فولاد به مدت طولانی ادامه داشته باشد، نوسان قیمت موتورسیکلت نیز افزایش خواهد یافت. معمولا قطعات خریداری شده توسط تولیدکنندگان براساس برنامه تولیدشان، مصرف یک ماه است. بنابراین تولیدکننده برنامه تولید به روزی دارد که گاهی در ضریب سود دهی آن ها تاثیر می گذارد، ممکن است بازار موتورسیکلت در پایان سال جاری به دلیل احتمال تغییر قیمت نهاده های تولید در سال آینده دستخوش افزایش بها قرار گیرد.

* به عنوان پرسش پایانی، تولیدکنندگان موتورسیکلت در سال جاری با چه چالشی مواجه هستند؟

تولیدکنندگان مشکل خاصی ندارند، ولی چالش نوسان نرخ ارز، می تواند تولید و بازار موتورسیکلت را در سال آینده به چالش بکشد. شاید سال آینده را خوب شروع کنیم، ولی روند تولید کاهشی و وضعیت اقتصاد فعلی علیه تولید است.


بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
بازار
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. بیشرفها قیمت را دائم زیاد میکنید و کیفیت را کم.من از۱۱ صبح تا ۱۲ شب ۱۰ میلیون حقوقمه.بعد هندا۱۲۵ آشغال۴۰ میلیون.لعنت بر پدر و مادرتون.حرام خورهای بیشرف

  2. سلام یه خورده نصبت بقل گیرون شده بیشترین دلیل این هست چین راهشو باز کرده قبلا افقانستانی ها میامدن حتا بدون پاسپورت موتورمیخریدن درست یادمه سندش دست مغازه دارمیموند میریختن دور موتور تیکه تیکه میکردن میذاشتن داخل چمدان اهنی میفرستادن کشورشون الانم موتوری منتاژ ایران هنوز افقانستانی ها میخان سایپا رو میخان اما راهش نیست که بتونن ببرن باید برای بیشترین فروش کارو اسانتر کنید این از صحبت صادرش و فروش داخلی میاین یه موتورین میارن مثل این طرح سنگینا از خودشون وسایل هاشون گیرون تره کی میان ۱۰۰ملیون بده بزنه زمین بندازه دور مجبورن همین هندا۱۲۵رو سوارشن من نمیگم خریدنش راحت نیست چرا راحته و عالی اما طوری باشه طرف پولشم نرسه بخره دلش بکشه اینجوری کسی فکرش هم نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا