مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سردار محمد باقر سلیمی: در ۱۰ سال گذشته تعداد موتورسیکلت‌ها در کشور رشد ۱۲ برابری داشته است

رئیس پلیس ترافیک شهری فراجا از افزایش شش برابری شمار وسایل نقلیه کشور طی یک دهه اخیر خبر داد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، سردار محمد باقر سلیمی در مورد انضباط اجتماعی و رعایت مقررات راهنمایی و راهنمایی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی از مهمترین واحدهای فراجا است که سطح تماس بیشتری با مردم دارد و به لحاظ گستردگی و حضور در حوزه درون شهری، روستاها و جاده‌ها حضور موثری دارد. در قانون تشکیل نیروی انتظامی نیز چهار وظیفه اصلی اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی، نظارت بر مقررات حمل و نقل، حفظ حریم راه‌ها و رسیدگی به حوادث و تصادفات رانندگی برای پلیس راهنمایی و رانندگی تدوین شده است. پلیس راهنمایی و رانندگی در ساماندهی حمل و نقل به عنوان واحد ناظر نیز نقش دارد و وظیفه اصلی پلیس راهور مدیریت بر ترافیک و حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه تعداد وسایل نقلیه کشور در ۱۰ سال گذشته شش برابر شده است، گفت:‌ در افزایش تعداد موتور سیکلت‌ها در کشور رشد ۱۲ برابری و در تعداد خودروها رشد ۳.۵ تا چهار برابری داشته‌ایم. در حال حاضر بیش از ۳۶ میلیون وسیله نقلیه فعال در کشور تردد دارند که از این تعداد ۲۴ میلیون  دستگاه خودرو و ۱۲ میلیون دستگاه موتور سیکلت است.


بیشتر بخوانید:

آمار تولید موتورسیکلت در ایران


رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا همچنین اظهارکرد: حمل و نقل زیر ساخت توسعه است و در کنار مزایای بسیار خوبی که دارد، معضلات و مشکلاتی مانند آلودگی محیط زیست، آلودگی صوتی، مصرف بی رویه سوخت، ایجاد گره‌های ترافیکی، حوادث رانندگی و تصادفات و… را نیز درپی دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶.۴ میلیارد تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است گفت: متاسفانه در سال گذشته ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر نیز در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا خاطر نشان کرد: در ۲۰ سال گذشته متاسفانه ۴۳۱ هزار و ۶۹ نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند که به طور میانگین هر سال ۲۰ هزار و ۵۲۷ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

سلیمی با اشاره به اینکه پنج میلیون و ۹۵۸ هزار نفر در ۲۰ سال گذشته در حوادث رانندگی مجروح شده‌اند گفت: به طور میانگین سالانه ۲۸۳ هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی مجروح شده‌اند که بر اساس آمار ۱۰ تا ۱۵ درصد مجروحین تصادفات رانندگی قطع عضو یا قطع نخاع شده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بر مبنای شاخص وجود ۱۰ هزار وسیله نقلیه، در اروپا ۳.۲ کشته، در آسیا ۸تا ۹ کشته و در ایران ۵.۴ کشته در تصادفات رانندگی اتفاق می‌افتد که خوشبختانه تعداد کشته‌های ایران از میانگین آسیا پایین‌تر است.

رئیس پلیس ترافیک شهری فراجا کلید حل تصادفات و انضباط ترافیکی را عامل انسانی دانست و گفت: آموزش، مهندسی ترافیک، اجرای مقررات سه اصل و رکن مثلث ترافیک و عامل موفقیت پروژه‌های ترافیکی است.

وی همچنین به آمار تصادفات رخ داده در سی کیلومتری شهرها اشاره کرد و گفت:‌برابر آمارها، ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد لذا رانندگان می‌توانند برای کاهش تصادفات در این ۳۰ کیلومتر مقررات را رعایت کرده و حواس خود را متمرکز بر رانندگی کنند.

سلیمی ادامه داد: همچنین ۴۰ درصد کشته‌شدگان تصادفات موتورسیکلت‌ها هستند که ۷۰ درصد آنها به دلیل ضربه به سر فوت می‌کنند لذا استفاده راکبین موتور سیکلت از کلاه ایمنی می‌تواند بیش از ۸۵ درصد از تلفات تصادفات این حوزه را به حداقل برساند.

وی به دلایل واژگونی خودروها نیز اشاره کرد و گفت: علت اغلب واژگونی وسایط نقلیه در سطح جاده‌ها ناشی از خستگی و خواب آلودگی است و هموطنان باید برای حفظ جان خود و کاهش حوادث در جاده‌ها در صورت خستگی و خواب آلودگی در استراحتگاه‌های کنار جاده‌ها توقف و استراحت کنند. همچنین بیشتر علل تصادفات رانندگی نیز سرعت، سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ است.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا