مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

عضو هیات علمی دانشگاه پلیس: باید موتورسیکلت‌سازان را مجبور کرد که محصولات خود را با کلاه ایمنی مناسب بفروشند

هیات علمی دانشگاه پلیس نیز تاکید می‌کند: برای  حفظ جان موتورسیکلت سواران باید کارخانه‌های تولید کننده موتورسیکلت را مجبور کرد که به همراه موتورسیکلت کلاه ایمنی مناسبی نیز به افراد بفروشند. در این بین دستگاه‌های مسئول نیز باید بر این مساله نظارت کنند تا هر فردی که موتورسیکلت ‌ می‌خرد کلاه ایمنی نیز در اختیارش قرار بگیرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از جام جم آنلاین، مرگ به موتورسیکلت سواران نزدیک است، آن طور که رئیس پلیس راهور فراجا می‌گوید حدود ۶۲ درصد موتورسیکلت سواران  به دلیل ضربه به سر در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

آمارهای تلخ در حوزه موتورسیکلت سواران کم نیست، برآوردها نشان می‌دهد، حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد و  هر سال حدود ۵۰۰۰ موتورسوار در سوانح ترافیکی ‌جان خود را از دست می‌دهند.

این درحالی است که حدود ۷۵درصد از موتورسیکلت سوارانی که در سوانح ترافیکی کشته می‌شوند کمتر از ۴۰بهار را تجربه کرده‌اند.

کلاه ایمنی تا ۷۵ میلیون تومان

بیشتر موتورسوارانی که در سوانح ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند به دلیل ضربه سر کشته می‌شوند. این مساله تایید می‌کند که بیشتر موتورسیکلت سواران از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و آنهایی نیز که کلاه ایمنی بر سر می‌گذارند از کلاه‌هایی استفاده می‌کنند که ایمنی لازم را ندارد.

آنچه سبب می‌شود که بیشتر موتورسیکلت سواران نسبت به کلاه ایمنی بی‌توجه باشند، هزینه بالای کلاه ایمنی مناسب است.

این روزها فروشگاه‌های زیادی در دنیای واقعی و مجازی کلاه ایمنی می‌فروشند، تنوع کلاه ایمنی در این فروشگاه‌ها بالاست و شهروندان با توجه به توان مالی خود می‌توانند اقدام به خرید کنند.

در این بین اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور معمول در کشورمان‌  کلاه‌های ایمنی با قیمت‌های ۱۵۰هزار تومان تا ۷۵میلیون تومان برای فروش ارائه می‌شود.‌

در این بین اما بیشتر موتورسواران به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب ترجیح می‌دهند از کلاه‌های ایمنی ارزان قیمت استفاده کنند.

این درحالی است که کلاه‌های ایمنی ارزان قیمت استاندارد نیستند و موتورسواران هنگام استفاده از آنها دچار مشکل شوند.


بیشتر بخوانید:


کلاه‌های شکستنی

این روزها در شهر می‌توان موتورسیکلت سواران زیادی را دید که کلاه‌های ایمنی خود را به جای اینکه بر سر بگذارند از موتورسیکلت خود آویزان می‌کنند یا در دست می‌گیرند. در واقع آنها تازمانی که از حضور پلیس مطمئن نشوند، کلاه‌ ایمنی بر سر نمی‌گذارند.

علیرضا اسماعیلی، هیات علمی دانشگاه پلیس دراین باره می‌گوید:‌ کلاه‌های ایمنی ارزان قیمت ایمنی لازم را ندارند به حدی که اگر از دست فرد بیفتند  می‌شکنند.

آن طور که او توضیح می‌دهد کلاه‌های ارزان قیمت سنگین هستند و شخص هنگام استفاده از آنها احساس راحتی نمی‌کند. به همین دلیل بیشتر موتوسواران ترجیح می‌دهند فقط آنها را با خود حمل کنند تا پلیس جریمه‌شان نکند.

اسماعیلی ادامه می‌دهد: کلاه‌های ایمنی که در داخل کشور تولید می‌شود کیفیت لازم را ندارند و کلاه‌های خارجی نیز آنقدر گران است که بیشتر موتورسیکلت سواران توان مالی تهیه آنها را ندارند.

‌ناآگاهی از خطر

هزینه بالای کلاه‌های ایمنی استاندارد تنها عاملی نیست که سبب شده است‌ موتورسیکلت سواران از کلاه‌های ایمنی استفاده نکنند.

آن طور که کارشناسان می‌گویند کم نیستند موتورسیکلت سوارانی که از خطرات پیش روی خود آگاهی ندارند و به قول معروف تصور می‌کنند مرگ فقط برای همسایه رخ می‌دهد.

هیات علمی دانشگاه پلیس در این باره عنوان می‌کند: برخی از موتورسیکلت سواران نیز درک درستی از خطر ندارند و باور نکرده‌اند که ۲۵درصد قربانیان سوانح ترافیکی  افرادی هستند که با موتورسیکلت تردد می‌کنند.

اسماعیلی معتقد است که برای افزایش آگاهی موتورسیکلت سوران  دستگاه‌های متولی باید تبلیغات مناسبی انجام دهند و اطلاع رسانی‌ها را محدود به توصیه نکنند.

به گفته او، در رسانه‌های عمومی و مراکز آموزشی نیز  تلاش مناسبی برای آموزش موتورسیکلت سواران نمی‌شود.

فروش موتورسیکلت به شرط کلاه ایمنی

کارشناسان تاکید می‌کنند که برای کاهش آمار مرگ و میر موتورسیکلت سواران دستگاه‌های مسئول باید شرایطی ایجاد کنند تا تهیه کلاه ایمنی مناسب برای این افراد کار دشواری نباشد.

علاوه بر این، سازمان استاندارد نیز باید نظارت مناسبی روی کلاه‌های ایمنی عرضه شده در بازار داشته باشد و اجازه  فروش کلاه‌های ایمنی غیر استاندارد را ندهد.

آشفته بازار موتورسیکلت سواری

استفاده نکردن از کلاه ایمنی تنها تخلفی نیست که موتورسیکلت‌ سواران مرتکب می‌شوند، این روزها در کلانشهرهایی مانند تهران بیشتر موتورسیکلت‌سواران به قوانین راهنمایی و رانندگی توجهی نمی‌کنند. در پیاده‌روها تردد می‌رانند و توقف پشت چراغ قرمز برای آنها معنایی ندارد.

این آشفته بازار سبب شده برخی کارشناسان تاکید کنند پلیس تاکنون نتوانسته برنامه‌ای جامع برای قانونمدار کردن موتورسیکلت سواران تهیه واجرا کند.

این درحالی است که برخی کارشناسان می‌گویند به دلیل برخورد پلیس با موتورسواران متخلف این روزها بیشتر پارکینگ‌های پلیس از موتورسیکلت‌های توقیفی پر شده است.

علیرضا اسماعیلی، هیات علمی دانشگاه پلیس در این باره می‌گوید: وقتی تخلف از حدی بیشتر می‌شود، کنترل آن سخت می‌شود به همین دلیل فراوانی تخلف از سوی موتورسواران افزایش یافته است‌.

او در انتقاد از عملکرد پلیس راهور نیز عنوان می‌کند: پلیس باید با جدیت بیشتری با متخلفان برخورد کند و آنها را در مناسبت‌های مختلف مشمول عفو نکند، زیرا این رویکرد ریسک خطر را در افراد متخلف افزایش می‌دهد.

‌استفاده نامناسب از موتورسیکلت‌ هر سال حدود ۵۰۰۰ خانواده را داغدار می‌کند و چند برابر این عدد نیز هستند افرادی که دچار معلولیت می‌شوند. این درحالی است که دستگاه‌های مسئول تاکنون نتوانسته‌اند برای کاهش این آمارهای تلخ برنامه‌ای مناسب را طراحی و اجرا کنند. 


بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
جام جم آنلاین
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا