مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

۱۱.۳ میلیارد دلار خسارت بهداشتی ناشی از آلودگی هوا در سال گذشته

به گفته سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، در اجرای قانون هوای پاک بسیاری از دستگاه‌ها تکالیف اصلی که می‌توانست اثر مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد را انجام نداده و یا به میزان محسوس انجام نداده‌اند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، داریوش گل علیزاده در مورد قانون هوای پاک و نقش دستگاه‌ها در اجرای این قانون گفت: در بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون هوای پاک تکالیفی مانند توسعه حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تولید و توزیع سوخت مناسب و.. به طور مناسب انجام نشده است.

وی با بیان اینکه قانون هوای پاک در ۳۴ ماده در سال ۹۶ تصویب شده و انجام تکالیف این قانون بر عهده ۲۳ دستگاه است بیان کرد: ‌ از سال ۸۷ در حوزه کاهش آلودگی هوا، انباشت تکالیف انجام نشده‌ای هست که نیاز به اعتبار دارد.

گل علیزاده تصریح کرد: براساس ماده ۲ قانون هوای پاک، سازمان محیط زیست ناظر بر حسن انجام این قانون است و به همین منظور سامانه‌ای تعریف و آموزش‌هایی به ناظرین دستگاه‌های اجرایی جهت بارگذاری مستندات و خود اظهاری تکالیف انجام شده، داده است.

وی با اشاره به سهم ۴۰ درصدی خودروهای فرسوده به عنوان منابع متحرک در انتشار آلودگی هوا و مهمترین منابع آلودگی هوا گفت: در کل کشور حدود ۲۵ میلیون خودرو شماره گذاری شده وجود دارد که از این تعداد ۶,۵ میلیون خودرو فرسوده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست بیان کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ تردد، حمل مسافر و بار توسط خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند در کلانشهر ممنوع است و پلیس باید از تردد این خودروها جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: باتوجه به افزایش قیمت خودرو و وجود فاصله قیمت زیاد خودرو برای نوسازی و اینکه در حال حاضر برای یک لاشه خودرو فرسوده حدودا ۲۰میلیون تومان در اختیار مالک قرار می‌گیرد و فرد برای نوسازی خودرو فرسوده حدودا ۲۰۰ میلیون نیاز دارد، قرار بود از منابع ماده ۱۲ صرفه‌جویی، کمکی به مالکین خودروهای فرسوده شود که این امر محقق نشده است.

گل علیزاده بر ضرورت تسهیل چرخه اسقاط خودرو و رفع موانع این مهم تاکید و اظهار کرد: بر اساس قوانین تولید و واردات خودرو به ازای تولید هر چهار خودرو و موتور سیکلت باید یک خودرو نوسازی شود، یعنی معادل ۲۵ درصد میزان تولید داخلی خودرو باید نوسازی انجام شود.

وی با بیان اینکه در نیمه اول امسال بسیاری از شهرها به دلیل پدیده گرد و غبار در شرایط ناسالم قرار گرفتند گفت:‌ در گرمای تابستان با تابش نور خورشید آلایندگی ثانویه ازن را خواهیم داشت و براساس آمار در سه ساله اخیر مهمترین شاخص آلودگی هوا در تهران آلاینده ازن بوده است که یک آلایندگی خطرناک است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه سوخت، دومین منبع آلوده کننده هوا است بیان داشت: ‌ به طور میانگین روزانه در کشور ۹۰ میلیون لیتر بنزین و ۹۵ میلیون لیتر نفت و گاز مصرف می‌شود که بر اساس قانون هوای پاک در شهرها و کلانشهر باید سوخت منطبق با استانداردهای یورو ۴ تولید و توزیع شود.

وی ادامه داد: ‌ روزانه ۳۰۰ هزار لیتر در جایگاه‌های توزیع بنزین بخار می‌شود و ترکیبات عالی فرّار را وارد محیط می‌کند که برای سلامت شهروندان بسیار خطرناک است و در همین راستا نیز اجرای طرح کهاب (کنترل، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) در قانون هوای پاک پیش بینی شده است.

گل علیزاده در ادامه اظهار کرد:‌ براساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک ، وزارت بهداشت باید خسارات بهداشتی ناشی از آلودگی هوا را کمی سازی کند که در آخرین گزارش منتشر شده مربوط به سال گذشته، خسارت بهداشتی برآورد شده ۱۱,۳ میلیارد دلار است. بر اساس این گزارش که بر روی ۲۷ شهر کشور و جمعیت ۳۵ میلیون نفری مطالعه شده است، از منظر ذرات معلق کمتر از ۲,۵ میکرون، تعداد مرگ منتسب به آلودگی هوا، برای بزرگسالان حدود ۲۱ هزار نفر بوده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست ادامه داد: ‌ علاوه بر بایدها و تکالیفی مانند توزیع سوخت استاندارد توسط وزارت نفت، حق آبه تالاب‌ها و ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط وزارت نیرو، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توسط وزارت کشور و… که در قانون هوای پاک برای دستگاه‌ها پیش بینی شده است، باید منابع جدید را بر اساس اجرای طرح‌ها، پروژه‌ها و تصویب قوانینی که مغایر با کاهش آلودگی هوا نباشد در نظر گرفت تا موجب تشدید آلودگی نشود.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا