مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آنچه اکنون در صنعت موتورسیکلت شاهد هستیم فعالیت تعدادی کارخانه مونتاژ است

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از روزنامه صمت، نخستین موضوعی که در بحث تحقیق‌و‌توسعه باید مورد توجه صنعتگران قرار بگیرد و اهمیت بسیار‌ی دارد، تکمیل ساختار صنعت موتورسیکلت کشور است؛ یعنی باید به‌طور مشخص صنعت موتورسیکلت ساختارمند و برخوردار از خوشه صنعتی باشد.

صنعت موتورسیکلت باید یک ساختار مخروطی‌شکل داشته باشد که در بخش‌های اصلی و گسترده پایین آن قطعه‌سازان و تولیدکنندگان قطعات گوناگون موتورسیکلت قرار بگیرند و در سطوح بعدی و بالاتر واحد تحقیق‌و‌توسعه تعریف شوند که بر اساس این ساختار فعالیت این واحد متکی بر ساخت و تولید خواهند بود. ساخت و تولید که بخشی از آن در نتیجه فعالیت واحدهای تحقیق‌و‌توسعه شکل می‌گیرد در بخش عمیق‌تر این ساختار مخروطی‌شکل قرار خواهند گرفت. به‌تازگی در نشستی که با انجمن موتورسیکلت‌سازان داشتم موضوع‌هایی در این زمینه مطرح شد که نشان می‌داد خوشبختانه فعالان این بخش به اهمیت واحدهای تحقیق‌و‌توسعه در واحدهای خود واقف هستند. این واحدها در راستای ایجاد عمق صنعتی به صنایع کشور کمک می‌کنند. اگر در مسیر ایجاد عمق تولید صنعتی و خوشه صنعتی گام برداریم، تولید و حتی صادرات برای فعالان صنعت موتورسیکلت کشور به‌صرفه خواهد بود در غیر این صورت‌ یعنی اگر به‌ دنبال ارتقای ابعاد گوناگون محصولات باشیم اما در کنار آن تولیدی در کار نباشد و برنامه‌های ما عمق پیدا نکند به‌نوعی می‌توان گفت فعالیت‌های ما هم بیشتر در خدمت کشورهای بیگانه قرار می‌گیرد تا بازار بومی کشور. واحدهای‌ تحقیق‌و‌توسعه بر بخش‌هایی که بتوانند توسعه را اجرا کنند، متکی هستند. این واحدها به بخش تولید نیاز دارند. به عبارتی، نخست باید طرحی برای تولید بومی وجود داشته باشد که پس از آن واحدهای تحقیق‌‌و‌توسعه را راه‌اندازی کنیم. درحال‌حاضر شاهد نمایشی از تحقیق‌و‌توسعه در واحدهای صنعتی هستیم که فقط در قالب چارت سازمانی می‌آید و کارآیی ندارد. واحدهای موتورسیکلت‌سازی در گام نخست باید خوشه صنعتی ایجاد کنند و در ادامه قطعاتی که تولید می‌کنند، شناسنامه‌دار باشند. پس از این فرآیند، صنعت موتورسیکلت بازنگری و اصلاح ساختار شود که در نهایت بر اساس تقاضای بازار، واحدهای تحقیق‌‌و‌توسعه به معنای واقعی عملیاتی شوند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا