مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تلاش مسئولان شهری کشورها برای تغییر فرهنگ استفاده از خودرو به دوچرخه‌سواری

بسیاری از مسئولان شهری در تلاش هستند تا فرهنگ استفاده از خودروهای شخصی را به دوچرخه‌سواری تغییر دهند و به این ترتیب شهر سالم‌تر و پررونق‌تری را برای شهروندان به وجود بیاورند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایمنا، بسیاری از شهرهای جهان، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را بر زیرساخت‌های دوچرخه متمرکز کرده‌اند چراکه وجود آن‌ها را یکی از ارکان اصلی مدیریت ترافیک شهر، کاهش آلودگی و همچنین روشی برای تضمین سلامت و اقتصاد شهری در نظر می‌گیرند. در ادامه به چند مورد از مزایای احداث خطوط دوچرخه در شهرها اشاره می‌شود.

خطوط دوچرخه ارزش املاک را افزایش می‌دهد

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ نشان داد که در مینیاپولیس، میانگین ارزش خانه‌ها به ازای هر ربع مایل نزدیک‌تر به خطوط دوچرخه، ۵۱۰ دلار افزایش می‌یابد. با ترسیم معاملات املاک و مستغلات، محققان توانسته‌اند نشان دهند که امکانات دوچرخه‌سواری می‌تواند تأثیرات مثبت و معنادار آماری بر ارزش خانه‌ها داشته باشد. برای مثال، مطالعه ارزش‌های خانه در نزدیکی مسیر دوچرخه‌سواری «مونون» در ایندیاناپولیس، تأثیر وجود آن بر ارزش املاک را نشان داد؛ با در نظر گرفتن دو خانه با مساحت، حمام، اتاق خواب، گاراژ و ایوان‌های مشابه – یکی در فاصله نیم‌مایلی از مسیر مونون و دیگری دورتر – خانه نزدیک‌تر به مسیر دوچرخه‌سواری به طور متوسط ۱۱ درصد گران‌تر به فروش می‌رسد.

دوچرخه‌سواران سالم‌تر و پربازده‌تر هستند

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ که توسط وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا انجام گرفت، برنامه‌های فعالیت بدنی نظیر دوچرخه‌سواری در محل کار می‌تواند مرخصی استعلاجی کوتاه‌مدت را شش تا ۳۲ درصد کاهش، بهره‌وری را دو تا ۵۲ درصد افزایش و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را ۲۰ تا ۵۵ درصد کاهش دهد. در حالی که مشخص نیست چه مقدار از این اثرات ناشی از دوچرخه‌سواری است اما مزایای ادغام فعالیت بدنی در روال روزانه غیرقابل انکار است.

مطالعه بر ۳۰ هزار و ۶۰۴ نفر در کپنهاگ نیز نشان داد افرادی که با دوچرخه به محل کار خود رفت و آمد می‌کنند، ۴۰ درصد کمتر از افرادی که این کار را انجام نمی‌دادند در خطر مرگ قرار داشتند. علاوه بر این، دوچرخه‌سواران در مقایسه با سایرین تقریباً یک روز کمتر غیبت ناشی از بیماری را تجربه کردند.

امکانات دوچرخه باعث افزایش دید و فروش فروشگاه‌های خرده فروشی می‌شود

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد زیرساخت‌های دوچرخه به کسب‌وکارهای خرده فروشی رونق می‌بخشد. بر اساس یک مطالعه دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو، ۶۶ درصد از مغازه‌ها در خیابان والنسیا سانفرانسیسکو گزارش دادند که پس از کاهش عرض خیابان برای خودرو، گسترش پیاده‌رو و افزودن زیرساخت دوچرخه‌سواری، کسب‌وکارشان بهبود یافته است. یک مطالعه استرالیایی در سال ۲۰۰۸ نیز نشان داد که در هر فوت مربع، پارکینگ دوچرخه بیش از سه برابر بیشتر از پارکینگ ماشین در یک ساعت درآمد برای مشاغل ایجاد می‌کند.

دوچرخه‌سواری هزینه شهر را کاهش می‌دهد

تاد لیتمن از مؤسسه «سیاست حمل‌ونقل» ویکتوریا تلاش کرده است تا طی مطالعاتی مزایای تغییر از فرهنگ رانندگی به دوچرخه‌سواری را نشان دهد. وی به تعیین مزایای کاهش ازدحام، صرفه‌جویی در هزینه جاده‌ها، خودرو و پارکینگ، کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و بهبود ایمنی ترافیک پرداخت. لیتمن تخمین زد که جایگزینی یک سفر ماشینی با یک سفر با دوچرخه باعث صرفه‌جویی ۲.۷۳ دلاری برای افراد و جامعه در هر مایل می‌شود.

دوچرخه‌سواری در هزینه‌های مربوط به سلامتی صرفه‌جویی می‌کند

راه‌های مختلفی برای تخمین صرفه‌جویی در هزینه سلامت ناشی از دوچرخه‌سواری وجود دارد. مقادیر بسته به نوع مطالعه، شرایط پزشکی منتسب به نداشتن فعالیت، در دسترس بودن داده‌های هزینه و سایر متغیرها متفاوت است، اما همه مطالعات نتایج مثبتی را نشان می‌دهند. صرفه‌جویی در هزینه سلامت ناشی از فعالیت بدنی که در ۱۰ مطالعه مختلف اندازه‌گیری شده است، تا ۱۱۷۵ دلار برای هر نفر در سال متغیر است.

با سرمایه‌گذاری‌های مناسب می‌توان سهم سفرهای دوچرخه‌سواری را افزایش داد و منافع اقتصادی بسیاری را برای شهر به همراه آورد. نتایج یک مطالعه روی ۳۳ کلانشهر ایالات متحده آمریکا (به استثنای شهر نیویورک که در بسیاری از تحقیقات حمل‌ونقل به دلیل وسعت و استفاده زیاد از حمل‌ونقل عمومی به عنوان داده‌های خارج از محدوده در نظر گرفته می‌شود) نشان داد که هر مایل اضافی از مسیر دوچرخه با افزایش تقریبی یک درصدی در سهم سفرهای کاری با دوچرخه مرتبط است.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایمنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا