مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

خودروهای 4 چرخ الکتریکی که در رده موتورسیکلت‌ها قرار می‌گیرند / میکروموبیلیتی، آینده حمل و نقل است

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبر خودرو، ابوالفضل خلخالی اظهار داشت: حمایت از تولید، یک اصل است و دولت باید همواره برای حمایت از تولیدکنندگان، برنامه های حمایتی داشته باشد که بخشی از این حمایت‌ها به آماده سازی زیرساخت‌های کسب‌وکار مانند بیمه و مالیات و حداقل دستمزدها برمی‌گردد که در این حوزه‌ها تا حدی ضعف وجود دارد و نیازمند بازبینی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: بخشی از حمایت‌ها به تسهیلات برمی‌گردد و لازم است تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان تخصیص یابد.

خلخالی گفت: چند خودروساز بزرگ در سایر استان‌ها غیر از تهران وجود دارد که باید از حمایت‌های دولت بی‌بهره نمانند. 2 خودروساز بزرگ کشور نیز صد در صد خصوصی نیستند و وقتی از این 2 خودروساز حمایت صورت می‌گیرد باید از خودروسازان بخش خصوصی نیز حمایت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت درخصوص طراحی و تولید خودروهای برقی در کشور گفت: فاصله ما با دنیا درخصوص خودروهای برقی-نسبت به خودروهای داخلی- نسبتا کم است و شاید بتوانیم این فاصله را زودتر طی کنیم. از این جهت جذابیت دارد که هرچه سریع‌تر در حوزه خودروهای برقی برنامه‌ریزی داشته باشیم و حرکت کنیم.

خلخالی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه وسایل نقلیه الکتیریکی بحث باتری است. از جهاتی خودروهای الکتریکی پیچیدگی‌های کمتری نسبت به خودروهای داخلی دارند و می‌توان خیلی سریع‌تر روی آن‌ها کار کرد و سریع‌تر به نتیجه رسید. اما در حوزه باتری باید بسیار عمیق‌تر و بلندمدت‌تر نگاه کنیم. سرمایه‌گذاری‌هایی که در این زمینه نیاز است باید اکنون انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: در حال حاضر در داخل کشور تولیدکننده باتری که بتواند محصول با کیفیت مناسب را ارائه دهد نداریم و در این حوزه برنامه ریزی بسیاری لازم است.

خلخالی گفت: هرچقدر بتوانیم در حوزه خودروهای برقی، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی و طراحی و نمونه‌سازی انجام دهیم ارزشمند است، هرچند که خودروسازان بزرگ کشور به حدی درگیر مسائل و مشکلات مهم‌تری -که به دلیل بی‌تدبیری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته به‌وجود آمده- هستند که شاید به مرور زمان این موضوع از اولویت‌های آنان حذف شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: به نظر می‌رسد اگر شرکت‌های دانش بنیان مستقیما در این زمینه ترغیب شوند سریع‌تر به نتیجه برسیم. اساس و زیرساخت خودروهای برقی باید بر اساس یک خودرو برقی طراحی شود. اما اولین چیزی که به ذهن خودروسازان ما می رسد، این است که خودرو موجود خود را برقی کنند که این طرح، موفق نخواهد بود.

خلخالی افزود: بهتر است از شرکت‌های دانش بنیان نوظهوری حمایت کنیم که بتوانند اقدام به طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی کنند.

وی افزود: در حوزه خودروهای الکتریکی کوچک و خودروهای 4 چرخ الکتریکی که در رده موتورسیکلت‌ها قرار می‌گیرند طرح‌های خوبی توسط شرکت‌های دانش بنیان کار شده، اما این خودروها مشکل شماره‌گذاری دارند و اگر بحث شماره‌گذاری خودروهای الکتریکی کوچک حل شود، افق بزرگی را مقابل طراحان و سازندگان می‌گشاید و این مساله شاید از طریق ریاست جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قابل پیگیری و حل باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: برای ترددهای شخصی شهری کمتر از 10 مایل در دنیا به سمت تکنولوژی نوینی حرکت می‌شود و به‌جای اینکه خودروهای 4 نفره بزرگ در شهر استفاده شود، تحت عنوان میکروموبیلیتی که آینده حمل و نقل است حرکت می شود.

خلخالی افزود: در این رویکرد، وسایل نقلیه الکتریکی کوچک در داخل شهرها استفاده می‌شود و این رویکردی نوین در دنیا است. در کشور ما برای حرکت در جهت تولید خودرو برقی بهتر است از تولید اینگونه خودروهای کوچک شروع کنیم تا در آینده به سمت خودروهای بزرگ حرکت نماییم.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: یک خلا در استاندارد ملی ایران در این زمینه وجود داشت که الان تقریبا برطرف شده است؛ در استاندارد ملی ایران دسته بندی موتورسیکلت‌ها دارای دسته های ال1، ال2، ال3، تا ال7 است که دسته های ال6 و ال7 مربوط به خودروهای 4 چرخ هستند که ال6 محدودیت کمتر از 450 کیلو و ال7 محدودیت کمتر از 15 کیلو وات را دارد.

وی افزود: خودروهای الکتریکی کوچک در دسته ال6 و ال7 می‌گنجند و طبق استاندارد ملی ایران باید آزمون‌های تاییدیه موتورسیکلت را پاس کنند که حدود 24 مورد است اما راهور، ایراد می‌گیرد و نمی‌پذیرد که این خودروهای کوچک آزمون‌های موتورسیکلت را پاس کنند. درصورتی‌که در تمام دنیا و در استاندارد ایران نیز به همین شکل است که این خودروها باید تاییدیه موتورسیکلت و نه خودرو را پاس کنند.

خلخالی افزود: راهور اعلام می‌کند ازآنجا که این دسته از وسایل نقلیه، خودرو هستند باید استاندارد تصادف و ترمز ای بی اس و … را نیز پاس کنند که مواردی مانند پاس کردن تست تصادف از عهده یک شرکت دانش بنیان نوپا خارج است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: این مشکل به قوت خود باقی است و مرتفع نشده، درصورتی‌که اگر خودروهای الکتریکی کوچک را وارد بازار کنیم نقطه شروع بسیار خوبی برای توسعه خودروهای الکتریکی بزرگ خواهد بود.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا