نژادیان: صنعت موتورسیکلت ایران رها شده است و عدهای هر طور که دوست دارند رفتار میکنند.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت در یادداشتی نوشت: در خبری که «خبرگزاری فارس» در تاریخ 19 تیر 1401 منتشر کرد جلیل مجاهد ادعا کرد که «در این صنعت 100هزار شاغل بهصورت غیر مستقیم فعال هستند» اما، وی امروز در رسانهها از جمله ایسنا اعلام کرد که «صنعت موتورسیکلت ایران متشکل از ۴۴ تولیدکننده است که با حدود ۱۶ هزار نفر بهصورت مستقیم و قریب به ۸۰هزار نفر اشتغالزایی غیرمستقیم فعال است». این اختلاف 20 هزار نفری در دو ماه نشاندهنده آن است که آمارهای دقیقی را بیان نمیکنند. البته همان موقع نیز بنده اعتراض کردم که با تعداد 16 هزار نفر نیروی انسانی بهصورت مستقیم میتوان در یک سال حدود 17 میلیون دستگاه موتورسیکلت مونتاژ کرد در صورتی که سال گذشته در حدود 278 هزار دستگاه موتورسیکلت مونتاژ شده است.
این که چندین سال است ادعا میکنند ما میخواهیم قوای محرکه را داخلیسازی کنیم و «در صورت راهاندازی خط تولید موتور ملی (engine)، داخلیسازی در این صنعت به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید» فکر میکنم چیزی جز ادعا نباشد. یک بار هم در برنامه ثریا چند سال پیش این مطلب را بیان کردند. اما، به هر حال جامعه منتظر خواهد بود تا ببیند چگونه داخلیسازی 90 درصد خواهد شد وقتی که همین افراد حدود 20 تا 30 مدل محصول دارند! سوالی که پیش میآید این است که آیا شما انجین همه محصولات را تولید خواهید کرد یا فقط برای نمایش انجین طرح سیجی را مونتاژ میکنید. چون تا آنجا که بنده اطلاع دارم در صورتی که این پروژه انجام شود قرار است قطعات از چین بیاید و اینجا فقط انجین مونتاژ شود. البته بحث استاندارد یورو 5 هم در پیشرو داریم که باید ببینیم چگونه تکنولوژی انجین متعلق به 50 سال قبل قرار است آنرا پاس کند.
قابل ذکر است که طی چند سال گذشته حتی به تولید داخلی باک موتورسیکلت که توسط قطعهسازان توانمند ایران تولید میشد هم رحم نکردند و از چین وارد کردند.
بهنظرم افرادی که صحبت از داخلیسازی میکنند در حقیقت بهدنبال سیاستی برای مهار شرکتهای مونتاژکننده ایرانیاند تا صنعت را در دست خودشان بگیرند. فردا روز اگر به فرض قوای محرکه تولید هم شود، در واقع یک یا دو مدل و به اندازه محدود تولید میکنند و سپس به گمرک اعلام میکنند ما تولیدکننده پیشرانه هستیم و در نتیجه هر شرکتی بخواهد واردات داشته باشد باید از آن مجموعه که انجین تولید میکند تاییدیه بگیرد که این نوع را تولید ندارد. یعنی شرکتها باید صبح تا شب پشت در اتاق این آقایان بنشینند تا آن مجموعه هر موقع دلش خواست نامه بدهد. این تحلیلها با توجه به شناختی است که بنده از این صنعت دارم و امیدوارم که در این ادعاها صداقت وجود داشته باشد و برداشت بنده به وقوع نپیوندد و واقعا این صنعت رشد کند. ازاینرو، این موارد را بیان کردم تا هم شرکتها مراقب باشند و هم برخی از مسئولان تحت تاثیر هیجانهای کاذب قرار نگیرند.
این که ایشان ادعا میکند «واردات موتورسیکلت صفر است» درست است، فقط احتمالا کل موتورسیکلت طی چند پرفرم و یا بهصورت قطعات منفصله وارد کشور میشود و در نهایت بعضی از قطعات جزیی که رقم آن در مجموع کل یک موتورسیکلت ناچیز است را از داخل تهیه میکنند، چون اگر موتورسیکلت بهصورت کامل بیاید گمرکی زیادی شامل آن میشود.
بیشتر بخوانید:
- اعتراض «محمدعلی نژادیان» به سخنان رئیس «انجمن صنعت موتورسیکلت ایران»
- افشای فساد بزرگ در واردات موتورسیکلت در دولت قبل/ ثبت شرکتهای صوری در دبی برای دستکاری در اسناد قطعات وارداتی
- ابوالفضل حجازی: با ورود سازمانهای نظارتی اطلاعات کاملتری میدهیم/ بایستی «صنعت دوچرخه» جایگزین «صنعت موتورسیکلت» شود
- محمدعلی نژادیان: یکی از راهحلهای جلوگیری از تشکیل «مافیا» در صنایع مختلف، تعدد تشکلهای صنفی است
- در حوزه موتورسیکلت، ما صنعت نداریم بلکه فقط یک تعداد کارخانه داریم
- اعتراض «محمدعلی نژادیان» به متن نامه «منوچهر منطقی» درباره حذف گواهی اسقاط موتورسیکلت
- ماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حکم اغفال خریدار را نسبت به «سازنده» یا «محل ساخت» یا «مشخصات اصلی» مشخص کرده است
- محمدعلی نژادیان: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم از این پس قیمتگذاری موتورسیکلت جزو مسائل امنیتی کشور محسوب میشود/ محصولات یورو ۵ در چین آماده تولید انبوه است
- «انجمن صنعت موتورسیکلت ایران» با تغییرات جزئی تکرار شد/ تعداد اعضای هیات مدیره افزایش یافت
- «انجمن صنعت موتورسیکلت ایران» توپ افزایش قیمتها را به زمین نمایندگان شرکتها انداخت
- محمدعلی نژادیان: مونتاژکنندگان موتورسیکلت در چند سال گذشته حتی به تولید داخل باک طرح هوندا سیجی ۱۲۵ هم رحم نکردند
- «انجمن صنعت موتورسیکلت ایران» افزایش قیمتها را با «لبنیات» مقایسه کرد
پایان پیام/