بررسی ادعاهای «رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران»/ مونتاژکنندگان در خصوص شعار تولید قوای محرکه ساخت داخل مراقب باشند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نژادیان: صنعت موتورسیکلت ایران رها شده است و عده‌ای هر طور که دوست دارند رفتار می‌کنند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت در یادداشتی نوشت: در خبری که «خبرگزاری فارس» در تاریخ 19 تیر 1401 منتشر کرد جلیل مجاهد ادعا کرد که «در این صنعت 100هزار شاغل به‌صورت غیر مستقیم فعال هستند» اما، وی امروز در رسانه‌ها از جمله ایسنا اعلام کرد که «صنعت موتورسیکلت ایران متشکل از ۴۴ تولیدکننده است که با حدود ۱۶ هزار نفر به‌صورت مستقیم و قریب به ۸۰هزار نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم فعال است». این اختلاف 20 هزار نفری در دو ماه نشان‌دهنده آن است که آمارهای دقیقی را بیان نمی‌کنند. البته همان موقع نیز بنده اعتراض کردم که با تعداد 16 هزار نفر نیروی انسانی به‌صورت مستقیم می‌توان در یک سال حدود 17 میلیون دستگاه موتورسیکلت مونتاژ کرد در صورتی که سال گذشته در حدود 278 هزار دستگاه موتورسیکلت مونتاژ شده است.

جلیل مجاهد (رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران)

این که چندین سال است ادعا می‌کنند ما می‌خواهیم قوای محرکه را داخلی‌سازی کنیم و «در صورت راه‌اندازی خط تولید موتور ملی (engine)، داخلی‌سازی در این صنعت به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید» فکر می‌کنم چیزی جز ادعا نباشد. یک بار هم در برنامه ثریا چند سال پیش این مطلب را بیان کردند. اما، به هر حال جامعه منتظر خواهد بود تا ببیند چگونه داخلی‌سازی 90 درصد خواهد شد وقتی که همین افراد حدود 20 تا 30 مدل محصول دارند! سوالی که پیش می‌آید این است که آیا شما انجین همه محصولات را تولید خواهید کرد یا فقط برای نمایش انجین طرح سی‌جی را مونتاژ می‌کنید. چون تا آنجا که بنده اطلاع دارم در صورتی که این پروژه انجام شود قرار است قطعات از چین بیاید و اینجا فقط انجین مونتاژ شود. البته بحث استاندارد یورو 5 هم در پیش‌رو داریم که باید ببینیم چگونه تکنولوژی انجین متعلق به 50 سال قبل قرار است آن‌را پاس کند.

قابل ذکر است که طی چند سال گذشته حتی به تولید داخلی باک موتورسیکلت که توسط قطعه‌سازان توانمند ایران تولید می‌شد هم رحم نکردند و از چین وارد کردند.

به‌نظرم افرادی که صحبت از داخلی‌سازی می‌کنند در حقیقت به‌دنبال سیاستی برای مهار شرکت‌های مونتاژکننده ایرانی‌اند تا صنعت را در دست خودشان بگیرند. فردا روز اگر به فرض قوای محرکه تولید هم شود، در واقع یک یا دو مدل و به اندازه محدود تولید می‌کنند و سپس به گمرک اعلام می‌کنند ما تولیدکننده پیشرانه هستیم و در نتیجه هر شرکتی بخواهد واردات داشته باشد باید از آن مجموعه که انجین تولید می‌کند تاییدیه بگیرد که این نوع را تولید ندارد. یعنی شرکت‌ها باید صبح تا شب پشت در اتاق این آقایان بنشینند تا آن مجموعه هر موقع دلش خواست نامه بدهد. این تحلیل‌ها با توجه به شناختی است که بنده از این صنعت دارم و امیدوارم که در این ادعاها صداقت وجود داشته باشد و برداشت بنده به وقوع نپیوندد و واقعا این صنعت رشد کند. ازاین‌رو، این موارد را بیان کردم تا هم شرکت‌ها مراقب باشند و هم برخی از مسئولان تحت تاثیر هیجان‌های کاذب قرار نگیرند.

این که ایشان ادعا می‌کند «واردات موتورسیکلت صفر است» درست است، فقط احتمالا کل موتورسیکلت طی چند پرفرم و یا به‌صورت قطعات منفصله وارد کشور می‌شود و در نهایت بعضی از قطعات جزیی که رقم آن در مجموع کل یک موتورسیکلت ناچیز است را از داخل تهیه می‌کنند، چون اگر موتورسیکلت به‌صورت کامل بیاید گمرکی زیادی شامل آن می‌شود.


بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
ایسنافارس1فارس2موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا