مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل مجتمع صنایع لاستیک یزد: پروژه تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت با برند «تدبیرتایر» در یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید

مدیرعامل مجتمع صنایع لاستیک یزد گفت: پروژه تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت با برند “تدبیرتایر” را آغاز و نزدیک به ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم و طبق برنامه ریزی این خط تولید در مدت زمان یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از بورس نیوز، یکی از صنایعی که همواره تحلیلگران و فعالان بازار سهام به آن توجه ویژه‌ای داشتند، صنعت تایر و لاستیک است. آن‌طور که مشخص است برخی از محصولات تایرسازان داخلی حتی در سطح جهانی قابلیت رقابت با سایر محصولات را دارد.

ایرج زمانی‌فرد مدیرعامل مجتمع صنایع لاستیک یزد عنوان کرد: شرکت یزدتایر به عنوان یکی از شرکت‌های تاثیرگذار در صنعت تایر و در کل صنایع کشور سهم بسزایی در رفع نیاز بازار به محصولات تایری و صادرات دارد.

وی افزود: مجموعه صنعت تایر کشور در حال حاضر در سطح بازار‌های منطقه‌ای بسیار تاثیرگذار هستند. در صنعت تایر، شرکت‌های متعدد تایرساز داریم که سهم “پیزد” از تولید در رتبه دوم قرار دارد و به لحاظ کیفی جزو محصولات باکیفیت تایر کشور و منطقه محسوب می شود.

پتانسیل صادرات محصولاتمان به تمام دنیا را داریم

مدیرعامل صنایع لاستیک یزد ادامه داد: در حال حاضر یزدتایر علاوه بر بازار داخل در بازار‌های صادراتی نیز می‌تواند محصولات خود را عرضه کند. محصولات تولیدی شرکت یزدتایر در منطقه آسیا،اروپا و آفریقا عرضه شده و اگر محدودیت‌های صادرات برداشته شود این شرکت توانایی دارد که محصولاتش را در سطح دنیا عرضه کند.
زمانی فرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقتصاد شرکت‌های تولیدی در کل دنیا تحت تاثیر انتشار ویروس کرونا و سپس اتفاقاتی که در اوراسیا از جمله جنگ اوکراین و روسیه افتاده قرار دارد، قیمت‌ها روند افزایشی پیدا کرده اند و تورم بر کل صنایع دنیا حاکم شده است. در هر حوزه‌ای چه صنعت خودرو، کشاورزی و حتی خدمات ، شاهد افزایش قیمت‌ها در کل دنیا هستیم و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست. علاوه بر این، کشور ما متاثر از تحریم‌های ظالمانه با هزینه بیشتر در حال فعالیت اقتصادی است. شرکت‌های تولیدی داخل کشور هزینه مازادی نسبت به رقبای خودشان در جوامع بین المللی را باید تحمل کنند. این مسائل باعث می‌شود که شرایط برای شرکت‌های داخل کشور سخت‌تر باشد، اما نکته‌ای که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کرده اند بسیار حائز اهمیت است. اشاره کردیم که در صنعت تایر کشور امکان صادرات وجود دارد و بازار صادراتی برای این صنعت فراهم است که این مهم به دلیل همت و تلاش ویژه صنعتگران است و علی رغم هزینه سنگین‌تر ناشی از شرایط تحریم و خاص منطقه توانایی این را داریم تا در بازار‌های جهانی محصولات خود را عرضه و با برند‌های خوب دنیا رقابت کنیم. 

تولید لاستیک سری وی در یزد تایر

مدیرعامل صنایع لاستیک یزدتایر خاطرنشان کرد: یزدتایر به عنوان یکی از شرکت‌های برتر در حوزه صادراتی تقاضای خاص خود در بازارهای صادراتی را دارد. رضایت مشتریان کاملا فراهم شده و مشتریان از کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش رضایت دارند. شرکت یزدتایر نیز در پاسخ به این نیاز بازار اعم از داخلی و صادراتی برنامه‌های توسعه‌ای را تدوین کرده است. در حوزه تایر‌های خودرویی در حال حاضر تولید تایر‌ با سایزهای ۱۷ و ۱۸ را آغاز کردیم که برای خودرو‌های سری وی استفاده می‌شود. شرکت یزدتایر نخستین برند تولیدکننده تایر‌های سری وی در کشور محصولات را به بازار عرضه کرد. همان طور که می‌دانید تایر‌های سری وی برای سرعت بالای ۲۰۰ کیلومتر استفاده می‌شود و یزدتایر مفتخر است که اولین تولیدکننده این محصول در کشور است. سعی کردیم با افزایش تنوع محصولات نیاز بازار داخل را پاسخ دهیم و نیز نیاز کشور به واردات را نیز مرتفع کنیم.

تایرهای دوچرخه ای اس کیووال به زودی به بازار عرضه می‌شود

زمانی فرد در خصوص سایر محصولات یزد تایر که به زودی به بازار عرضه می شوند به بورس نیوز گفت :  یزد تایر در حوزه تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت توانایی تولید انواع تایر‌های تیوبلس موتوری را دارد که در حال حاضر در بازار‌های داخلی و صادراتی نیز عرضه می‌شود. برای نخستین بار در کشور تایر‌های دوچرخه‌ای اس کیووال را تولید و به زودی به بازار عرضه خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به رویکرد افزایشی بخش تقاضای تایر در حوزه دوچرخه و موتورسیکلت ، پروژه افزایش ظرفیت تولید تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت را تدوین و به تایید هلدینگ رازی که یکی از هلدینگ‌های موثر در اقتصاد کشور است، رسانده ایم.

“تدبیر تایر” به پیشرفت ۱۵ درصدی رسیده است

وی درخصوص پروژه‌های  در دست انجام شرکت صنایع لاستیک یزدتایر عنوان کرد: پروژه تایر‌های دوچرخه و موتورسیکلت با برند “تدبیرتایر” را آغاز و نزدیک به ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم و طبق برنامه ریزی این خط تولید در مدت زمان یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که با این اتفاق ظرفیت تولید تایردوچرخه و موتورسیکلت از ۱۰ به ۲۰ هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد.

برنامه ارتقا سطح تولیدات به ۳۶ هزار تن در سال

مدیرعامل صنایع لاستیک یزد ادامه داد: علاوه بر تنوع و افزایش سایز‌های محصولات، در برنامه داریم تا ظرفیت تولید را به ۳۶ هزار تن در سال ارتقا دهیم. به زودی ۴ سایز تایر اس کیو وی یزدتایر که می‌تواند آزمون کیفی روز اروپا را از نظر ایجاد میزان صدا، میزان غلتش، مقاومت در مقابل غلتش و چنگ زنی تایر به سطح جاده براساس استاندارد‌های روز اروپا پاس کند؛ و در سایز‌های بعدی نیز درمرحله تست است و به بازار عرضه کنیم.

صنعت لاستیک ناگزیر به افزایش قیمت است / هزینه مواد نسبت به آذر سال ۹۹ حدود ۷۴ درصد رشد کرده است/ افزایش زمان تحویل مواد خام 

این مدیر لاستیک کشور در خصوص وضعیت کلی صنعت لاستیک به بورس نیوز گفت: صنعت تایر در شرایط اقتصادی که بر جهان حاکم است ناگزیر به افزایش قیمت است. با توجه به شرایط خاص کشور ما نیز مستثنی از کل دنیا نیستیم. افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه در بخش واردات نزدیک به ۴۰ درصد است. در حوزه مواد اولیه داخلی نیز بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت داشتیم. اگر میانگین هزینه مواد اولیه تشکیل دهنده تایر را امروز با آذرماه سال ۹۹ مقایسه کنیم حدود ۷۴ درصد افزایش نرخ مواد اولیه در کشور داشتیم. باتوجه به شرایط خاص کشور ما دوره خرید مواداولیه وارداتی نیز طولانی‌تر شده است. اگر قبل از این، پروسه ثبت سفارش واردات مواد اولیه تا زمان تحویل گرفتن در کارخانه یا گمرک حدود ۳ تا ۴ ماه پیش بینی می‌شد الان باید پیش بینی ۸ ماه را داشته باشیم. این‌ها جزو عواملی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده مواد اولیه برای صنعت اضافه شود. سعی کردیم تا جای ممکن ، به اقتصاد کشور کمک کنیم و حتی المقدور با تولید تایر‌هایی که می‌تواند حقوق مصرف کننده را تعیین کند محصول باکیفیت، اما با قیمت کمتر به بازار عرضه کنیم. در صنعت تایر دنیا به لحاظ اینکه هدف این است که هم مصرف سوخت کاهش یابد و میزان آلایندگی محیط زیست کمتر شود به سمت تولید تایر‌های سبز حرکت کردند. سعی کردند با تولید تایر‌های سبز تایر‌های سبکتر، ارتقای کیفیت و ایجاد صدای کمتر تولید کنند. یزدتایر در مسیر تایرهای پیشرو در سطح جهان است و با رعایت حقوق مصرف کنندگان تایر‌های سبز تولید کرده است. تایر‌هایی با وزن کمتر، اما با رعایت استاندار‌های بین المللی که بتواند آزمون‌های کیفی متناسب و موازی با کشور‌های پیشرو در حوزه خودرو که در ایران نیز تدوین و اجرایی شده است را پاس کند. اگر بتوانیم میزان مصرف مواداولیه در تایر را کاهش دهیم طبیعتا قیمت تمام شده کاهش یافته و محصول با قیمت مناسب‌تر به بازار عرضه می‌شود و به دنبال آن از نظر هزینه‌های دستمزد سربار برای شرکت سودآور خواهد بود.

وی افزود: به عنوان یکی از شرکت‌هایی که با اطمینان می‌تواند سوددهی خود را تضمین کند در بازار سرمایه حضور داشتیم و امروز با همان روند کار را جلو می‌بریم. اما عواملی باعث می‌شود که سهامدار نتواند به منافع خود دست پیدا کند. امروز درصنعت تایر کشور اتفاق خاصی رقم خورده است.

عواملی که یک شرکت را سودآور می‌کند

زمانی فرد در خصوص عواملی که منافع سهامدار را تحت تاثیر قرار می دهد به بورس نیوز گفت: وقتی شرکتی می خواهد سودآور باشد باید بتواند منافع سهامدارانش را تامین کند چند عامل باید در این فرآیند اتفاق بیافتد. اول اینکه بتواند ظرفیت عملی در دسترس تولید داشته باشد، دوم اینکه بتواند منابع مالی موردنیاز برای گردش مواد اولیه و چرخه تولید را به اندازه کافی در اختیار داشته باشد. دیگری، پرسنل کارآمد برای تولید در اختیار داشته باشد. عامل دیگر، در اختیار داشتن سهم مناسب از بازار و عرضه محصول قابل رقابت در بازار است. عامل دیگر که برای بقای شرکت و تضمین سودآوری موثر است سرمایه گذاری و توسعه محصولات شرکت در بازارهایش است.

قیمت گذاری دستوری مانع انتفاع سهامداران است / میانگین مواد خام ۷۴ و دستمزد ۱۴۰ درصد رشد کرده است/ افزایش قیمت تنها ۳۰ درصد بوده است

مدیرعامل صنایع لاستیک یزد تایر بیان کرد: امروز در صنعت تایر کشور باتوجه به روش قیمت گذاری که به این صنعت تحمیل شده همه این عوامل تحت الشعاع قرار گرفته اند و صنعت تایر دچار ریسک بزرگ عدم سودآوری و عدم انتفاع برای سهامدارانش شده است. قیمت گذاری دستوری از یکی، دو سال گذشته آغاز شده به این دلیل که تصور می‌کردند تایر یک کالای استراتژیک و امنیتی است. آذر ۹۹ آخرین قیمت گذاری دستوری برای تایر لحاظ شد. از آذر ۹۹ تا خردادماه ۱۴۰۱ این قیمت دیگر تغییر نکرد و ثابت ماند. در این بازه زمانی میانگین بهای تمام شده برای صنعت تایر ۷۴ درصد و میانگین دستمزد و سربار حدود ۱۴۰ درصد افزایش پیدا کرده؛ اگر این عوامل را کنار یکدیگر بگذاریم که چطور ممکن است صنعتی به نام تایر که کالای تاثیرگذار و استراتژیک در سطح کشور بوده و هزینه‌های سنگینی را از روی دوش کشور می‌تواند بردارد دولت بیاید و به این صنعت اجازه افزایش قیمت ۳۰ درصدی بدهد.

تولید محصولات زیان‌ده، حجم تولید را کم و شرکت ها را ورشکسته می‌کند

مدیرعامل صنایع لاستیک یزد گفت: تولید محصول زیانده شرکت را مجاب می‌کند که ظرفیت تولید را کاهش دهد. سپس، زیان شرکت را به سمت و سویی می‌برد که تامین منابع مالی برای خرید مواداولیه و حفظ حجم چرخه تولید با نقصان مواجه می‌شود و طبیعتا این حجم از نظر مقدار کوچکتر خواهد شد. حال اگر همه این عوامل را کنار یکدیگر بگذاریم، مجبور می‌شویم به سمت کوچکتر کردن سهم تولید برویم. این گونه عملا شیب سقوط صنعت‌های تایر به صورت تصاعدی اضافه می‌شود. وقتی شرکت دچار مشکلات مالی شود هزینه‌های دستمزد و سربار را نمی تواند پوشش دهد که به تبع آن منجر به بیکارشدن تعدادی از پرسنل شاغل در صنعت تایر خواهد شد. وقتی مواداولیه آزاد یعنی آنچه را که باید از بازار‌های جهانی بخریم، با نرخ ارز نیمایی و توافقی از بازار داخل، مواداولیه را از بورس کالا خریداری می‌کنیم امروز تقاضا داریم وقتی یک سمت معادله روش قیمت گذاری آزاد است، سمت دیگر معامله نباید مشمول قیمت گذاری باشد. این زنگ خطری است که به صدا درآمد و صنعت تایر کشور را می‌تواند زمین گیر کند. امروز روزی است که باید برای این صنعت تصمیم گیری شود.

قیمت گذاری بر مبنای کیلوگرم برای تایر اشتباه است

این کارشناس حوزه لاستیک و تایر در خصوص صرفه جویی ارزی ساخت تایر به بورس نیوز گفت : در نظر داشته باشید ارزبری تایر و تولید داخل هر کیلو یک تا یک و نیم دلار است. اگر همان تایر را بخواهیم وارد کنیم حدودا هر کیلو ۵ دلار ارز مورد نیاز است. اشکال دیگری که گریبانگیر شرکت‌های پیشرو در حوزه تکنولوژی تولید تایر شده است. ما که تکنولوژی تولید تایر را خریداری کرده و سرمایه گذاری کردیم، تایر سبک‌تر و باکیفیت‌تر به بازار عرضه کردیم، علاوه بر قیمت گذاری دستوری نرخ گذاری براساس تایر‌های تولید شده به نوعی برای شرکت‌ها از جمله یزدتایر که در این زمینه پیشرو بود تنبیه به حساب می‌آید.

حضور رقبای چینی به جای تولید کنندگان بومی در بازار داخلی 

مدیر عامل صنایع لاستیک یزد تایر در پایان به بورس نیوز گفت :  به بعضی از شرکت‌ها که تایر‌های خاص و سنگین تولید می‌کنند مانند تایر معدنی ، اجازه فروش با قیمت ۱۰ میلیون تومان دادند. آن شرکت با افزایش قیمت مواد، دستمزد و سربار درخواست قیمت ۱۵ میلیون تومانی را داد اما اجازه افزایش قیمت را به آن شرکت ندادند. شرکت مجبور شد که دیگر تولید نکند و تایر چینی وارد کردند و در بازار داخل، مصرف کننده مجبور است به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان آن تایر را خریداری کند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
بورس نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا