بررسی صنعت موتورسیکلت چین در نیمه اول سال 2022

در نیمه اول سال 2022 مجموع فروش موتورسیکلتهای داخلی 9.1 میلیون (-5.5٪) دستگاه بوده است. بازار در ماه آوریل بیش از 30 درصد کاهش داشت، در حالی که در ماه ژوئن تا حدی بهبود یافت و سفارشات تولید شده در دو ماه قبل را تحویل داد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، بازار موتورسیکلت چین با توجه به انتقال سریع بهسمت وسایل نقلیهالکتریکی و با انگیزههای سخاوتمندانه دولت برای تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی و سیاست قیمت تهاجمی که در بازار دنبال میشود یکی از پویاترین بازارهای سالهای گذشته بوده است.
با این حال، در نیمه اول سال 2022، بازار داخلی تحت تأثیر استراتژی «کووید صفر» که توسط دولت دنبال شد، سقوط کرد، که در مناطق وسیعی از جمله پکن و شانگهای برای بیش از یک ماه تعطیل شد. دادههای اولیه در ژوئیه تأیید میکند که بازار اکنون به حالت عادی بازگشته و در حال رشد است.
بازار موتورسیکلت در چین بسیار خوب است، در حالی که عمیقاً درگیر انتقال الکتریکی است که فضاهای بزرگی را برای متخصصان خودروهای الکتریکی و جادههای باریکی را برای متخصصان موتورهای احتراقی ایجاد میکند.
اگرچه در دو سه ماهه آخر سال 2021 رشد اقتصاد چین کمتر از حد انتظار بود و تقاضا برای کالاهای مصرفی را کاهش داد، اما بازار خودروهای دوچرخ پس از نیمه اول سال پرخروش به عملکرد خوب خود ادامه داد.
انتقال به برقیسازی بسیار سریع است و در حالی که یارانههای دولتی به تولیدکنندگان در حال کاهش است ولی اسکوترهای برقی در حال حاضر از نظر قیمت و عملکرد رقابتی هستند.
پس از آن که خودروهای برقی در سال گذشته بیش از 50 درصد از کل بازار را به خود اختصاص دادند، بازار به سرعت در حال تغییر است.
برندهای Yadea ،Xinri Sunra ،Niu ،Luyuan و… به سرعت در حال رشد هستند، اگرچه بهدلیل کمبود عرضه محدود شده است، اما مارکهای سنتی در حال تلاش برای تغییر تولید محلی برای بازار داخلی هستند، در حالی که صادرات هم پررونق است.
تقاضای موتورسیکلتها به سرعت در حال رشد است، تقریباً همه برندهای پریمیوم (بیامو، تریومف، دوکاتی، کیتیام، پیاجیو، پژوو دیگران) رکورد فروش خود را در چین و با بازار بیش از 250 سیسی گزارش میدهند.
با نگاهی به ارقام بازار، در سال 2021 کل فروش موتورسیکلتهای داخلی (شامل موپد، اسکوتر، زیربن، موتورسیکلت سهچرخ و ایتیوی) 19.5 میلیون دستگاه بوده است که 9.2 درصد افزایش یافته است.
با نگاهی به رتبهبندی تولیدکنندگان، Yadea برای سومین سال متوالی با 6.2 میلیون فروش (+15.4%) پیشتاز است. این شرکت مستقر در هنگ کنگ در 5 سال گذشته فروش خود را در چین تقریباً سه برابر کرده است، در حالی که تولید خود را در آسهآن گسترش داده است.
در رتبه دوم هوندا، که چندین شرکت محلی را در اختیار دارد، تا سه سال پیش پیشتاز بود و اکنون با به تعویق انداختن بیش از حد ورود در بخش خودروهای برقی با مشکل مواجه است. فروش سال گذشته 1.35 میلیون (+2.1٪) بود.
در جایگاه سوم هائوجیو (Haojue)، یک تولیدکننده سنتی که سال گذشته نزدیک به 1.3 میلیون دستگاه خودرو در بازار داخلی فروخت (+27.1٪) در حالی که صادرات را رونق بخشید. این شرکت با بیش از 1 میلیون وسیلهنقلیه صادرکننده برتر است.
در جایگاه چهارم، تولیدکننده سریعترین رشد، متخصص خودروهای برقی Niu Tech با 988هزار فردستگاه (+72.7%) بود.
پایان پیام/