پاسخ مشورتی «محمدعلی نژادیان» در خصوص ماده 12 آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا چه بود؟ + pdf گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

محمدعلی نژادیان: همان‌طور که بارها بیان کرده‌ام متاسفانه قانون هوای پاک در بعضی موارد دارای ایرادات اساسی است و با توجه به عدم به‌روزرسانی در خصوص بعضی موارد و بندها دچار تناقض شده است که از جمله آن می‌توان به بحث اسقاط و ابطال سن فرسودگی توسط دیوان عدالت اداری اشاره کرد که عملا باعث مشکلاتی در تولید موتورسیکلت‌ در کشور شده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، سال گذشته در پی نامه انجمن صنعت موتورسیکلت ایران به دولت در خصوص رفع مشکلات ماده 11 و 12، آیین‌نامه فنی (موضوع ماده 2 قانون هوای پاک)، از محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت نیز سوالی مبنی بر نظر وی در این خصوص شد که پاسخ آن بدین شرح بود:

«پيشنهاد می‌كنم در خصوص ماده 12 آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا در چارچوب اصول و قوانين تفكر سيستمى و “swot” تحليل شود تا از همه ابعاد (نقاط قوت، نقاط ضعف، تهديدها و فرصت‌ها) ديده شود. همان‌طور كه مستحضر هستيد تفكر سيستمى در علم مديريت مى‌گويد هنگام تصميم‌گيرى فقط يك نقطه را نبينيم بلكه به‌طور وسيع آثار و تبعات تصميمات خود را در همه جا بررسى كنيم. در غير اين صورت مشكل را در يكجا ممكن است حل كنيم و چندين مشكل ديگر در جاى ديگر اضافه كنيم و يك چرخه باطل به‌وجود مى‌آيد و صرفا يك سرى قوانين ناكارامد وضع كرده‌ايم. شايد امروز دستگاه‌ها در پاسخ به اين‌كه براى آلودگى هوا چه كارهايى انجام شده به مراجع بالاتر و مردم بگويند ما قانون هواى پاك را وضع كرده‌ايم يا استاندارد يورو ٥ را اجرا كرديم ولى اگر اصلاحات لازم انجام نپذيرد و در زمان مناسب و به‌طور درست اجرا نشود پنج سال يا ده سال بعد همين مردم مى‌پرسند پس چرا نتيجه اين قوانين را نمى‌بينيم؟!

محمدعلی نژادیان
محمدعلی نژادیان

همچنين با توجه به اين‌كه طبق بيانات سردار سيدكمال هاديانفر از حدود ١٢ ميليون دستگاه موتورسيكلت موجود در سطح كشور تقريبا ٩٠ درصد فرسوده هستند (اینجا را کلیک کنید). در نتيجه هر قسمتى از قوانين اعم از قانون هواى پاك و حتى اجراى يورو ٥ اگر اصلاحات لازم در آن‌ها انجام نشود و… چرخه جايگزينى موتورسيكلت نوشماره را با فرسوده‌ها كندتر مى‌كند و عملا مى‌بينيم كه اين قوانين كه براى رفع آلودگى هوا است عملا به آلودگى هوا بيشتر كمك مى‌كند (چون از يك طرف هنوز چين به توليد انبوه موتورسيكلت‌هاى زير ٢٤٩ سی‌سی يورو ٥ نرسيده و از طرفى اگر شركت‌ها پنج برابر توليد فعلى يعنى سالى يك ميليون دستگاه توليد كنند تفريبا ١٠ سال طول مى‌كشد كه موتورسيكلت‌هاى فرسوده فعلى جمع‌آورى شود، حالا شما فكر كنيد مرتب يكسرى موانع مانند اين هم مجدد ايجاد شود).

پيشنهاد

با توضيحات بالا و موارد زير فكر مى‌كنم در شرايط فعلى بايد كلا سهم ١٠ درصد موتورسيكلت برقى در سبد محصولات شركت‌ها در مدت سه ماه كنسل شود و اگر مقدور نيست حداقل فرصت سه ماهه به يك سال افزايش يابد البته اصرار بر روى كنسل شدن آن هست.

استدلال:

با توجه به اين‌كه ديوان عدالت ادارى سن فرسودگى وسايل‌نقليه را كنسل كرد و منوط به معاينه فنى شد (اینجا را کلیک کنید) و با توجه به افزايش قيمت موتورسيكلت و با توجه به اين‌كه فعلا صاحبان موتورسيكلت‌هاى فرسوده موتورسيكلت خود را اسقاط نمى‌كنند و از طرفى در كنار اين موضوع هم توليد موتورسيكلت برقى با شرايط فعلى هم ظلم به مصرف‌كننده است (به‌دليل كيفيت پايين و قيمت بالا) و هم يك مانع جدى و دغدغه براى مونتاژكنندگان است در نتيجه تا زمانى كه يك تحول اساسى در تكنولوژى باترى به‌وجود بيايد توليد ١٠ درصد كنسل شود.

نكته١: موتورسيكلت‌هاى وارداتى (برقی) فعلى براى مصرف‌كننده حكم يك وسيله يك‌بار مصرف‌گران قيمت را دارد
نكته٢: منظور از پيشرفت تكنولوژى اين هست كه باترى توليد شود كه داراى شرايط زير باشد:
–  سبك باشد
–  ارزان باشد
–  زود شارژ شود
–  ديرتر شارژ تمام شود و …»

عیسی کلانتری

محمدعلی نژادیان عنوان کرد: در دوره ریاست آقای عیسی کلانتری وی گفت «قانون هوای پاک یک قانون مترقی است و همین که مسئولیت وی تمام شد گفت اگر بخواهیم قانون هوای پاک را انجام دهیم باید 70 درصد صنایع را تعطیل کنیم»

نژادیان افزود: آیا اسم این تناقض عدم آگاهی است؟ یا سوءمدیریت و یا غرض است؟ چرا از مسئولان در بعد از پایان دوره مسئولیت آن‌ها از عملکردشان بازخواست نمی‌شود؟…

برای مطالعه اخبار مربوط به عیسی کلانتری اینجا را کلیک کنید.


آسیب‌شناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اسقاط

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز طی گزارشی به آسیب‌شناسی وضعیت اسقاط وسایل‌نقلیه فرسوده در کشور و ارائه راهکارهای پیشنهادی در این زمینه پرداخت و در تاریخ 11 مرداد 1401 خبری منتشر کردیم باعنوان «گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وسایل‌نقلیه فرسوده/ وزارت صمت مخالف ارائه گواهی اسقاط خودرو است» که در ادامه نیز سوابق کامل تحقیقات (فایل pdf) و آسیب‌شناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آورده‌ شده است.

برای دریافت فایل pdf گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره اسقاط اینجا را کلیک کنید.

در ادامه نظرات محمدعلی نژادیان درباره قانون هوای پاک را می‌خوانید (برای مطالعه بر روی هر کدام کلیک کنید):

اعتراض «محمدعلی نژادیان» به‌نظر اعلام شده توسط «سازمان حفاظت محیط‌ زیست» درباره آیین‌نامه فنی (ماده ۲ قانون هوای پاک)

محمدعلی نژادیان: مسئولان مقصر نیستند، قانون هوای پاک نیاز به بازبینی مجدد دارد/ وقتی قانونی درست اجرا نشده است، یعنی مفاد آن ایرادهای اساسی دارد!

محمدعلی نژادیان خواستار رفع اجبار تولید سهم ۱۰ درصدی موتورسیکلت‌های برقی در سبد محصولات سه ماهه مونتاژکنندگان شد

محمدعلی نژادیان: در شرایط فعلی اجرای استاندارد یورو ۵ برای موتورسیکلت‌ها متضاد با هدف اصلی قانون هوای پاک است


در ادامه اخبار مرتبط با قانون هوای پاک را بخوانید:

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوزمرکز پژوهش‌های مجلس
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا