مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تبدیل خطوط دوچرخه‌سواری به خط وی‍ژه موتورسیکت

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه پروژه دوچرخه سواری نتوانست به هدفی که داشت، برسد، گفت: یکی از اعتراضاتی که به این موضوع شد، این بود که این شبکه‌ای که برای دوچرخه سواری ایجاد شد ، اصلا مورد استفاده دوچرخه سواران نیست و به خط ویژه موتورسیکلت تبدیل شده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از همشهری، «مجتبی شفیعی» درباره سرانجام توسعه خطوط دوچرخه سواری در تهران که در دوره مدیریت پیشین شهرداری آغاز شده بود، گفت: حمل و نقل پاک یکی از اقدامات و الزامات بهبود شرایط حمل و نقل در کلانشهرها از جمله تهران است که با آلودگی هم مواجه است. حمل و نقل پاک دو رکن اساسی دارد یکی توسعه دوچرخه سواری و رکن دیگر استفاده از اسکوتر که از مدهای حمل و نقل پاک است.

او ادامه داد: دوچرخه سواری یکی از مدهایی است که علیرغم اینکه در دوره گذشته یک پروژه موفق نیز داشته است اما سهم آن در حمل و نقل شهر تهران کمتر از یک دهم درصد است نه یک درصد. در برخی از آمارها به اشتباه این میزان یک درصد بیان شده است که یک درصد می‌شود چیزی حدود ۱۹۰ هزار جابجایی در روز توسط دوچرخه که چنین چیزی نیست و در روز ۱۰ تا ۱۲ هزار تردد با دوچرخه انجام می‌شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: پروژه دوچرخه با وجود تلاش‌هایی که در دوره گذشته مدیریت شهری شد و سعی کردند شبکه را به صورت کامل گسترش دهند و دوچرخه اشتراکی را بیاورند و از آن حمایت هم کنند، اما نتوانست به هدفی که داشت، برسد. یکی از اعتراضاتی که به این موضوع شد، این بود که این شبکه‌ای که برای دوچرخه سواری ایجاد شد و گاها موانعی را در خیابان‌ها ایجاد کرده و جلوی پارک خودروها را می‌گرفت، اصلا مورد استفاده دوچرخه سواران نیست و به خط ویژه موتورسیکلت تبدیل شده است.

شفیعی با اشاره به فراخوانی در این باره گفت: ما در این دوره قصد داریم تا مدل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش را توجیه‌دار کنیم یعنی فراخوانی در این خصوص یک ماه پیش اعلام کردیم که با از آن استقبال هم شد و در حال مذاکره برای عقد قرارداد هستیم. در این فراخوان به این صورت است که به ازای هر جابجایی دوچرخه به سرمایه‌گذار ما یک پرداخت نقدی را انجام دهیم. قبلا به این صورت بود که شهرداری از سرمایه‌گذار، اشتراکی را می‌خرید که اگر استفاده هم نمی‌شد سرمایه‌گذار پول خود را دریافت می‌کرد، اما در روش جدید به این صورت است که ما به سرمایه‌گذار اعلام کردیم که از هر روشی می‌خواهد برای استفاده شهروندان از دوچرخه تبلیغ کند و از هر نوع دوچرخه‌ای می‌خواهد استفاده کند و اگر شهروندان برای جابجایی نیم‌ساعته از دوچرخه استفاده کنند، شهرداری رقمی را که براساس کارشناسی تعیین شده است به سرمایه‌گذار پرداخت می‌کند. سرمایه‌گذاران از این روش نیز استقبال کرده‌اند.

او ادامه داد: ما این قابلیت را برای رقم‌های بسیار کوچک هم ایجاد کرده‌ایم، یعنی ما آمادگی داریم که از ۳۰۰ دستگاه دوچرخه هم استفاده کنیم. در کنار آن نیز وقتی تقاضا ایجاد شد ما می‌توانیم شبکه مسیر دوچرخه سواری را گسترش دهیم.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
همشهری
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا