مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرهنگ محمدرضا محمدی: در بهار امسال ۴۹ درصد از مجموع تصادفات اصفهان مربوط به موتورسواران بوده است

ساماندهی موتورسیکلت‌ها، تشدید برخورد با موتورسیکلت‌ها، توقیف موتورسیکلت‌ها، برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف، ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها و … برخی از طرح‌هایی است که در طول سال‌های گذشته در کشور اجرا شده، اما مشکل همچنان پابرجاست.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، موتورسیکلت‌ها یکی از وسایل نقلیه پرکاربرد و جزو جدایی‌ناپذیر ترافیک کلان‌شهرها هستند، اما حضورشان فقط در خیابان‌ها نیست و اتوبان‌ها، پیاده راه‌ها، پارک‌ها، فضاهای گردشگری و حتی اماکن تاریخی همچون میدان امام(ره) هم از جولان موتورسیکلت سواران در امان نمانده‌اند. آن‌گونه که سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان به ایسنا می‌گوید ۴۹ درصد از مجموع تصادفات استان اصفهان در بهار امسال مربوط به موتورسواران بوده که آمار قابل ‌توجهی است و نشان می‌دهد به همان اندازه که موتورسیکلت‌ها باعث ترافیک و بی‌نظمی می‌شوند، خطرآفرین نیز هستند. بااین‌وجود سهم پلیس در تصادفات ۱۹ درصد است و ۳۰ ارگان دیگر نیز در این زمینه دخیل هستند که برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها همه باید پای کار بیایند.

– آماری از تعداد موتورسیکلت‌ها در استان اصفهان دارید؟

در استان اصفهان بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت شماره شده‌اند.

– موتورسیکلت‌ها چه سهمی در آمار تصادفات اصفهان دارند؟

در سه ماهه نخست امسال ۴۹ درصد از مجموع تصادفات استان مربوط به موتورسواران بوده و متأسفانه ۴۸ نفر در تصادف موتورسیکلت جان باختند که ۹۰ درصد کلاه ایمنی نداشتند. در مجموع ۳۷ درصد فوتی‌های تصادفات در استان را راکبان موتورسیکلت به خود اختصاص داده‌اند.

در سه ماهه ابتدایی امسال همچنین ۹۵ فقره تصادف فوتی در راه‌های درون شهری استان اصفهان رخ داد که در این حوادث ۹۸ نفر جان خود را از دست دادند. جان‌باختگان تصادفات در راه‌های درون شهری استان طی این مدت و در مقایسه با سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است. در این مدت ۳ هزار و ۲۸۸ تصادف جرحی در استان داشتیم که بر اثر این تصادفات ۳ هزار و ۷۹۶ نفر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. در بهار امسال همچنین شاهد کاهش ۴ درصدی تعداد مجروحان در تصادفات درون شهری بودیم.

 بر اساس آمار و بررسی‌های صورت گرفته، بیشترین علت وقوع تصادفات و حوادث رانندگی عدم توجه به جلو از سوی رانندگان و موتورسیکلت سواران بوده است.

– چرا برخی از موتورسواران خود را تابع هیچ قانونی نمی‌دانند و آزادانه هرکجا که بخواهند تردد و حتی تخلف می‌کنند؟

مأموران پلیس راهور با رانندگان متخلف به‌ویژه رانندگان حادثه‌ساز بر برخورد قاطع می‌کنند. به‌موجب قانون درصورتی‌که میزان جرائم رانندگی هر فرد به بالاترین حد خود برسد یا ۳۰ نمره منفی دریافت کند. در مرحله اول: گواهی‌نامه ضبط می‌شود، بعد از گذشت ۳ ماه محرومیت با پرداخت مبلغ ۶۰ هزار تومان جریمه گواهی‌نامه وی عودت داده می‌شود.

در مرحله دوم: راننده متخلف ۲۵ نمره منفی دریافت کند، گواهی‌نامه راننده متخلف ۶ ماه ضبط و در صورت تصادف بیمه به این فرد تعلق نمی‌گیرد. بعد از گذشت ۶ ماه با اعمال قانون ۹۰ هزار تومان گواهی‌نامه وی عودت داده می‌شود.

در مرحله سوم: راننده متخلف با دریافت ۲۰ نمره منفی، گواهی‌نامه‌اش باطل می‌شود و بعد از گذشت یک سال راننده متخلف باید از طریق امتحان رانندگی دوباره برای دریافت گواهی‌نامه اقدام کند.

– چرا باوجود مطالبات مردمی، ساماندهی موتورسیکلت‌ها تاکنون موفق نبوده؟ توقیف و بردن موتورسیکلت‌ها به پارکینگ و اجبار به استفاده از کلاه ایمنی ازجمله طرح‌هایی بود که به‌صورت‌ مقطعی اجرا و سپس متوقف شد.

اتفاقاً طرح توقیف موتورسیکلت‌ها موفق بود، پلیس راهور موتورسیکلت‌های متخلف را توقیف می‌کرد و در کنار آن، آموزش فرهنگ ترافیک هم داشتیم، اما با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و اهمیت این وسیله نقلیه برای انجام امور روزمره زندگی مردم، توقیف موتورسیکلت‌ها و بردن آن‌ها به پارکینگ تبعات خوبی نداشت. یعنی ازیک‌طرف مطالبه برای برخورد با موتورسواران متخلف و مشکلات ترافیکی را داشتیم و از طرف دیگر مخالفت‌هایی برای برخورد و توقیف موتورسیکلت‌ها و مشکلاتی که برای صاحبان این وسایل نقلیه ایجاد می‌شد که نتیجه آن توقف طرح شد. اکنون طرح‌های فرهنگی مثل موتوریار اجرا می‌شود. طرح موتوریار با هدف آموزش موتورسواران در اصفهان آغاز شده که در این طرح موتورسیکلت فرد متخلف به پارکینگ منتقل نشده و راکب به مدت ۲ ساعت همیار پلیس می‌شود. در اجرای این طرح موتورسیکلت فرد متخلف در محل متوقف می‌شود، سپس کاور موتوریار بر تن راننده متخلف می‌شود و این راننده برای نظم‌بخشی و روان‌سازی ترافیک، فرهنگ‌سازی و آموزش به سایر راکبان متخلف به کمک پلیس می‌آید.

–  موتورسیکلت‌ها جزو وسایل نقلیه آلوده کننده هوا نیز هستند، اما چرا تعداد موتورسیکلت‌های فرسوده در شهر اصفهان خیلی زیاد است؟

برخورد با موتورسیکلت‌های دودزا در دستور کار پلیس راهور اصفهان قرار دارد. با توجه به اینکه موتورسیکلت‌های دودزا ۶ برابر بیشتر از خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند و از طرفی گاز مونوکسید کربنی که از اگزوز موتورسیکلت‌ها خارج می‌شود نیز خطرناک است، برخورد قانونی با این‌گونه موتورسیکلت‌ها در دستور کار پلیس قرار دارد. بدون شک اگر موتورسیکلت‌های دودزا توسط مأموران مشاهده شوند با راکبان آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

تعداد زیادی از موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهرها تردد می‌کنند از مرز سن فرسودگی گذشته و هیچ اقدامی برای اسقاط و جایگزینی آن‌ها با موتورسیکلت‌های جدید صورت نگرفته است. بر اساس قانون تعداد مراجعه موتورسیکلت‌ها به مراکز معاینه فنی ۲ مرتبه در سال یعنی هر ۶ ماه یک بار است، درحالی‌که در استان اصفهان یک مرکز معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها وجود ندارد و مسئولان شهری باید در این خصوص اقدام لازم را انجام دهند. علاوه بر این بر اساس همین آیین‌نامه تردد انواع موتورسیکلت‌های بنزینی که سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری دارند در شهرهای با اولویت آلایندگی که اصفهان هم جزو آن‌ها می‌شود از ابتدای سال جاری ممنوع است.

در حال حاضر استان اصفهان یکی از استان‌هایی است که بیشترین تردد موتورسیکلت را در هسته مرکزی شهر دارد و تولید و جایگزین کردن موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و دیگر آسیب‌هایی که این وسیله نقلیه داشته باشد.

پلیس در راستای احترام به حقوق شهروندان تلاش زیادی در زمینه حمایت از تولیدکنندگان موتورسیکلت‌های برقی کرد و اولین نهادی بود که به‌منظور فرهنگ‌سازی این موتورسیکلت‌ها را در مأموریت‌های خود به کار برد. بسیاری از موتورسواران مدعی هستند که از موتورسیکلت به‌عنوان وسیله‌ای برای امرار معاش خود استفاده می‌کنند، پلیس هم تا حد امکان و تا جایی که قانون اجازه داده با این افراد مدارا کرده و می‌کند اما توصیه ما این است که برای احترام به حقوق دیگر شهروندانی که حق دارند از هوای پاک استفاده کنند هرچه زودتر نسبت به تعویض موتورسیکلت خود اقدام کرده و قوانین مربوط به تردد با این وسیله نقلیه را نیز رعایت کنند.

– برای موتورسیکلت نیازی به گواهینامه یا سن خاصی نیست؟ یعنی هرکسی می‌تواند از این وسیله استفاده کند؟

موتورسیکلت نیاز به گواهینامه دارد و شرط سنی آن ۱۸ سال و یک روز است. بعد از ۲۳ سالگی که ۳ سال از گواهینامه قبلی گذشته باشد، می‌توانند با موتورسیکلت‌های ۲۳۰ تا ۲۵۰ رانندگی کنند، بنابراین موتورسیکلت شرط سنی و نیاز به گواهینامه دارد که باید حتماً اجرا شود.

– به عقیده شما راهکار ساماندهی موتورسیکلت‌ها در کلان‌شهر اصفهان چیست؟

اولاً پلیس در تصادفات سهم ۱۹ درصدی دارد و سایر سازمان‌ها نیز در تصادفات نقش دارند و باید وارد میدان شوند. دوماً موتورسیکلت سواران باید ملزم به قانون باشند، اما اینکه قانون را اجرا نمی‌کنند دلیل بر نبود قانون نیست. باید توجه داشت که بیش از ۳۰ ارگان در زمینه ترافیک دخیل هستند که همه باید پای کار بیایند، ازجمله اینکه باید مسیرهای تردد ساماندهی و وسایل نقلیه استاندارد باشد، بنابراین نمی‌شود همیشه انگشت اتهام را به سمت پلیس گرفت تا با موتورسیکلت سواران برخورد پلیسی کند. اجرای طرح‌ها مقطعی و کوتاه‌مدت هم مُسکن است، اما ما فقط به این طرح‌ها تکیه کرده و پلیس را مقصر می‌دانیم، درحالی‌که نزدیک به ۵ میلیون نفر جمعیت در استان داریم که نمی‌توانیم به تعداد آن‌ها پلیس داشته باشیم. در این شرایط باید سراغ هوشمندسازی برویم.  ما ۴۰۰ دوربین کنترل ترافیک در سطح شهر اصفهان داریم، اما آیا برای شهری با بیش از دو میلیون جمعیت کافی است!؟ همچنین باید به سراغ پایش مکانیزه برویم، اما الان دوربین پلاک خوان موتورسیکلت در اصفهان نداریم. دستگاه‌های متولی فرهنگ و آموزش هم باید پای کار بیایند، درحالی‌که می‌بینید هرسال فقط یک هفته تبلیغات محیطی برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر ‌انجام می‌شود، اما آیا کافی است؟

– فرهنگ‌سازی در این زمینه چقدر مؤثر است؟

فرهنگ‌سازی باید اول از خانواده شروع شود و سهم خانواده در آموزش فرهنگ ترافیک بسیار زیاد است. برخی خانواده‌ها برای فرزندشان بدون آموزش ایمنی،  موتورسیکلت می‌خرند و بدون کلاه ایمنی اجازه تردد می‌دهند! معتقدم فرهنگ‌سازی باید از سنین پایین و از مهدکودک شروع شود و تا مدارس و دانشگاه ادامه داشته باشد، همان‌طور که در کشورهای پیشرفته دنیا در بین واحدهای درسی دانش آموزان، قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به‌طور جدی آموزش داده و نهادینه می‌شود و وقتی افراد به ۱۸ سالگی می‌رسند یک آزمون عملی داده و گواهینامه می‌گیرند. درحالی‌که در کشور ما در مهدکودک یک آموزش عمو پلیس دادیم و تا زمانی که یک پلیس در مدرسه حاضر نشود هیچ آموزشی داده نمی‌شود. در ۱۸ سالگی و زمانی که شخصیت فرد شکل گرفته نهادینه کردن فرهنگ و قوانین آسان نیست. به همین دلیل تاکید داریم که فرهنگسازی و نهادینه کردن قوانین راهنمایی و رانندگی باید جزو سرفصل‌های آموزشی از مهدکودک تا دانشگاه باشد، چراکه هیچ‌چیزی مهم‌تر از جان انسان‌ها نیست. متأسفانه آمارها نشان می‌دهد بعد از سکته‌های قلبی و مغزی، تصادفات بیشترین علت جان باختن مردم ایران است.

عمده‌ترین تخلفات موتورسیکلت سواران در اصفهان چیست؟

سرعت غیرمجاز، حرکت در خلاف جهت، تک چرخ زدن، حرکت‌های نمایشی، حمل بار غیرمتعارف، تردد در خط‌های ویژه و عدم استفاده از کلاه ایمنی بیشترین تخلفات موتورسواران در اصفهان هستند. گفتنی است، یک هزار و ۱۶۳ دستگاه موتورسیکلت به علت تخلفات گوناگون همچون ایجاد آلودگی صوتی، حرکت به‌صورت خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، نداشتن پلاک، نداشتن گواهینامه و عدم استفاده راکبان از کلاه ایمنی توقیف و به پارکینگ منتقل شدند که بخشی از این موتورسیکلت‌ها دودزا بودند. همچنین شنبه‌ها پر تصادف‌ترین روز و ساعات ۱۶ تا ۲۲ شب بیشترین زمان وقوع تصادفات در سه ماهه ابتدایی سال بوده است. پر تصادف‌ترین خیابان در شهر اصفهان نیز خیابان امام خمینی(ره) و خیابان آتشگاه بوده است.

– پیشنهادی به مسئولان شهری دارید؟

شهرداری‌ها می‌توانند در زمینه پایش و راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند و مکانیزه ورود کنند، چراکه برای کنترل تخلفات و رصد ترافیک در شهری مثل اصفهان نیاز است تعداد دوربین‌ها افزایش یابد، همچنین ما دوربین‌های پلاک خوان موتور نداریم و اگر یکی دو دوربین هم داشته باشیم قابل بهره‌برداری نیست.

– در پایان اگر توصیه‌ای به موتورسیکلت‌سواران دارید بفرمایید.

توصیه‌ای که به موتورسواران می‌شود اول کلاه ایمنی، دوم کلاه ایمنی و سوم کلاه ایمنی است. بارها به رانندگان توصیه کرده‌ایم برای حفظ جانشان کلاه ایمنی بگذارند و پایبند به مقررات راهنمایی و رانندگی باشند. خانواده‌ها هم مراقب فرزندانشان باشند، تا وقتی گواهینامه ندارد برای آنها موتورسیکلت نخرند و اجازه ندهند بدون کلاه ایمنی تردد کنند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا