مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

زنگ خطر واردات بنزین به صدا درآمد

مسئولان اجرایی می‌گویند با روند فعلی مصرف، احتمال واردات بنزین از سال آینده بالاست.اگر مصرف کنترل نشود، ایران دوباره به باشگاه واردکنندگان بنزین تبدیل می‌شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از پارسینه، درحالی که مصرف و تولید بنزین کشور سربه‌سر شده و در برخی روز‌های تابستان، مصرف از تولید پیشی می‌گیرد، احتمال بازشدن دوباره پرونده واردات بنزین واقعیتی است که مسئولان امر نیز نسبت به آن هشدار می‌دهند. خودرو‌های تولیدی کشور یکی از پاشنه آشیل‌های مصرف سوخت هستند؛ به طوری که متوسط مصرف خودرو‌ها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است. مصرف بنزین در کشور از روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ به یکباره اوج گرفت و به ۱۳۱ میلیون لیتر نیز در برخی از روزها رسید و با آغاز نوروز نیز این روند مصرفی همچنان افزایشی بود تا جایی که با کمک مخازن استراتژیک بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش توانست روزهای پر مصرف ابتدایی سال جاری را پشت سر گذارد.

در همان ایام رسانه‌ها هشدارهای جدی را به مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش دادند که باید درکنار کنترل مصرف بنزین موضوع افزایش تولید را نیز جدی بگیرند هرچند که می‌دانیم افزایش تولید یک شبه رخ نخواهد داد اما مسئله اینجا است که می‌توان دوره اورهال شرکت‌های پالایشی را کوتاه کرد تا حداقل از این محل ضربه نخوریم.

اکنون که یک ماه از تابستان گذشته است و آمارهای غیر رسمی نشان از مصرف روزانه ۱۲۰ میلیون لیتری بنزین دارد که این میزان مصرف اختلاف قابل توجهی با تولید داشته است که نشان می‌دهد ماه‌های آینده در صورت عدم کنترل مصرف و افزایش تولید قطعاً با مشکل جدی رو به رو خواهیم شد که در خوشبینانه ترین حال بازگشت تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها است.

براساس آمار و اطلاعات رسمی هم اکنون در کشور روزانه ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود و این میزان تولید در حالی صورت خواهد گرفت که تمام پالایشگاه‌ها با ظرفیت کامل اقدام به تولید بنزین کنند هرچند که به گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش هم اکنون به دلیل اورهال پالایشگاه‌های کشور این حجم بنزین تولید نمی‌شود.


بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
پارسینه
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا