مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسیکلت دومین عامل مرگ و میر در معابر شهری استان مرکزی

درحالی این روزها ویراژهای مرگبار موتورسیکلت‌ها در اراک افزایش یافته که پلیس راهور استان مرکزی اعلام کرد: طرح ویژه برخورد با موتورسواران متخلف در استان مرکزی اجرا می‌شود.

به‌گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تسنیم، با شروع فصل تابستان و ایام گرم تردد موتورسیکلت‌ها در سطح شهر افزایش میابد و آمارها نشان می‌دهند که بالاترین آمار تصادفات منجر به فوت موتورسواران در فصل تابستان است به طوری که افزایش دما سبب تعریق و ایجاد شرایط سخت برای رانندگان می‌شود و موتورسواران کمتر از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند که این موضوع سبب افزایش تصادفات می‌شود.

در این فصل با تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی دانش‌آموزان و نوجوانان بیشتر از موتورسیکلت استفاده می‌کنند و به سبب اینکه به سن قانونی نرسیدند و گواهینامه ندارند بیشتر در معرض خطر و تصادف قرار می‌گیرند که خانواده‌ها باید نسبت به این موضوع حساس باشند.

در این ایام در گوشه و کنار شهر موتورسوارانی را مشاهده می‌کنیم که بدون رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی برای تخلیه هیجانات خود با رفتار پرخطر به حرکات نمایشی در خیابان می‌پردازند غافل از اینکه با این کار جان خود و هموطنان را به خطر می‌اندازند.

حرکت موتورسواران در پیاده‌رو و ورود ممنوع به ویژه در پارک‌ها و بوستان‌ها و اجرای حرکات نمایشی از جمله تک چرخ و غیره این روزها بیشتر به چشم می‌خورد که کنترل و ساماندهی آنها علاوه بر اقدامات فرهنگسازی نیازمند تدبیر ویژه مسئولان و متولیان امر است.

این درحالی است که برخی از این موتورسیکلت‌سواران برای جلب توجه بیشتر سایرین اقدام به دستکاری سیستم اگزوز کرده و هنگام ویراژ دادن در کوچه و خیابان انواع آلودگی صوتی بسیار بالایی ایجاد می‌کنند تاجایی که انگار روی اعصاب مردم و ساکنان ویراژ می‌دهند.

وقتی تخلفات موتورسواران باعث وحشت خانواده‌ها می‌شود

”حمیدی” که پدر خانواده و از ساکنان منطقه خیابان جهانپناه اراک با اشاره به خطرآفرینی موتورسواران به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه بیشتر کسانیکه با استفاده از موتورسیکلت به دنبال حرکات نمایشی و ویراژهای مرگبار هستند، قشر جوان بوده و اصولا توجهی هم به مسائل  ایمنی ندارند که هر لحظه خطرآفرین برای خود و عابران پیاده هستند.

این سرپرست خانواده در اراک تاکید کرد: این رفتار نا مناسب و غیر متعارف موتورسیکلت‌سواران در معابر شهری اراک باعث شده تا هر بار که قصد عبور از عرض خیابان داریم باید صدبار گوشه و کنار خیابان را بررسی کنیم که مبادا از بین خودروهای پارک‌شده یا حتی کوچه‌های بن بست یا پیاده رو یکباره موتورسیکلتی وارد خیابان نشود و بلایی سرمان نیاید.

وی ادامه داد: همین امر سبب شده هربار فرزندانم از خانه بیرون می‌روند با شنیدن صدای موتورسیکلت‌ها به اضطراب افتاده و حتی به گریه بیافتند و مدام نگران حال و روز فرزندان خود در عبور یا تردد در این خیابان هستیم.

”اسدی” بانوی اراکی نیز از وضعیت رانندگی پرخطر موتورسواران به شدت گلایه داشته و به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه از ابتدای شب که ترددهای موتورسیکلت‌ها به اوج می‌رسد تردد برای مردم به ویژه ما بانوان سخت و با وحشت همراه است چراکه بسیاری از آنها هیچ یک از قوانین را رعایت نمی کنند و با سرعت بسیار وحشتناکی تردد دارند.

وی بیان کرد: با این حال وضعیت وقتی در حین رانندگی نیز بسیار وخیم تر می‌شود چراکه موتورسواران هی قانونی را رعایت نمی کنند و باید مراقب بود در حین ویراژها برخوردی با ما نداشته باشند که امیدواریم پلیس برای ساماندهی این وضعیت برنامه ای داشته باشد.

طرح برخورد با موتورسواران متخلف

«سرهنگ سید علی حسینی» رئیس پلیس راهور استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به ساماندهی و نظارت بر موتورسیکلت‌ها گفت: با توجه به اینکه موتورسیکلت‌ در این فصل مورد اقبال عمومی هستند طرح ویژه در سطح استان و اراک اجرا می‌شود.

وی ضمن تایید بی‌توجهی بسیاری از راکبان موتورسیکلت به قوانین راهنمایی و رانندگی افزود: موتور سیکلت‌هایی که تخلفاتی از جمله عدم استفاده از کلاه ایمنی، عبور در پیاده‌رو و ورود ممنوع، تک چرخ و غیره مشاهده شود موتورسیکلت را متوقف می‌کنیم و اگر مدارک لازم و پلاک داشته باشند و مشکل قانونی نداشته باشند به مدت دو ساعت متوقف می‌شوند.

رئیس پلیس راهور استان مرکزی ادامه داد: راننده اگر مدارک نداشته باشد اعلام می‌کنیم تا مداراک را ارائه دهد بنابراین از آنها درخواست می‌کنیم تا در کنترل عبور و مرور خودروها به ویژه موتورسیکلت‌ها مشارکت کنند و بدانند که وضعیت حرکت موتورسیکلت‌ها در محیط‌های ترافیکی چقدر می‌تواند مخل رفت و آمد سایر خودروها، عابران پیاده و رهگذران باشد.

حسینی تصریح کرد: بستر فرهنگسازی را آماده می‌کنیم تا بدانند اگر پلیس به عنوان یک نیروی خدمت‌رسان جلوی موتورسیکلت‌ها را می‌گیرد که افرادی نسبت به این موضوع معترض می‌شوند و اگر به پارکینگ می‌روند درحالیکه پارکینگ هم مملو از موتورسیکلت است علت آن این است که حادثه‌ساز هستند.

وی خاطرنشان کرد: دومین عامل مرگ و میر در معابر شهری موتورسیکلت‌ها هستند که قوانین را رعایت نمی‌کنند و عدم استفاده از کلاه ایمنی یکی از دلایل اصلی فوت افرادی است که در حوادث ترافیکی با موتور تصادف می‌کنند.

رئیس پلیس راهور استان مرکزی ادامه داد: براساس آمار موجود، در 3 ماهه نخست امسال میزان فوت مصدومان و حادثه دیدگان در تصادفات 30 درصد، جرحی 3 درصد، خسارتی 51 درصد است.

حسینی اضافه کرد: براساس آمار موجود، تصادف موتورسیکلت‌ها حدود 37 درصد کل تصادفات استان را تشکیل می‌دهد که عدد قابل توجهی خواهد بود همچنین 47 درصد هم تصادفات عابران پیاده است.

به‌گزارش تسنیم، برگزاری دوره‌های آموزش اختصاصی، رعایت اجباری مقررات راهنمایی و رانندگی، وضع قوانین واضح جهت رانندگی با موتورسیکلت، استفاده اجباری از تمامی وسایل حفاظتی در کاهش آمار حوادث ترافیکی و تصادفات می‌تواند نقش مهمی داشته باشد که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
تسنیم
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا