مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

محمدعلی نژادیان: مونتاژکنندگان موتورسیکلت در چند سال گذشته حتی به تولید داخل باک طرح هوندا سی‌جی 125 هم رحم نکردند

نژادیان خطاب به انجمن صنعت موتورسیکلت ایران: شما که در مصاحبه با پایگاه خبری صمت می‌گویید «تا زمانی که تولید براساس مقیاس اقتصادی نباشد، داخلی‌سازی توجیه ندارد» چه کسی باید به این مقیاس برساند؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت گفت: موتورسیکلت‌سازان در چند سال گذشته به باک طرح سی‌جی 125 که به قول دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت بالاترین تیراژ را دارد رحم نکردند و با توجه به کیفیت مناسب تولید داخلی باک موتورسیکلت آن را وارد کردند، پس این یعنی مونتاژکنندگان نمی‌خواهند این صنعت را به مقیاس اقتصادی برسانند و دلیل آن هم توجه به سود کوتاه‌مدت خود است. به همین دلیل است که همیشه سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت نسبت به انجمن صنعت موتورسیکلت و مونتاژکنندگان انتقاد دارند.

نژادیان گفت: در خبری که در پایگاه خبری خبرخودرو منتشر شد، حبیب‌اله محمودان نائب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور اعلام کرد «قطعه‌سازان موتورسیکلت از روی ناچاری به تولید محصولات دیگری مانند تولید برخی از لوازم خانگی مثل آیینه و سینی روی آورده و تغییر خط تولید داده و لوازم آشپزخانه و وسایل ورزشی تولید می کنند.» پس چطور دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران می‌گوید «موتورسیکلت‎‌هایی مانند CG125 به این دلیل که تیراژ بالایی دارند، بیشترین داخلی‎‌سازی را داشته‌‎اند».

نژادیان عنوان کرد: وقتی کار به جایی رسیده است که مونتاژکنندگان موتورسیکلت راه می‌افتند در کشورهای مختلف و از فروشگاه بعضی برندهای معروف را می‌خرند و پس از دمونتاژ وارد کشور می‌کنند خب معلوم است که این صنعت هیچ وقت به مقیاس اقتصادی نمی‌رسد.

وی افزود: متاسفانه مسئولان و متولیان این صنعت هم که خواب هستند و توجه ندارند که این محصولات که در حد 100 دستگاه ممکن است وارد شود فردا خدمات پس از فروش می‌خواهد و اگر تامین نشود مصرف‌کننده‌ای که قیمت‌های چندصد میلیونی بابت موتورسیکلت داده است یا باید با مشکل مواجه شود و یا مجبور شود قطعات بی‌کیفیت و مشابه تهیه کند. البته پیگیری این موضوع راحت است فقط کافی است یک استعلام از گمرک گرفته شود.


در ادامه خبر منتشر شده در پایگاه خبری صمت را می‌خوانید

یک گام به جلو، دو گام به عقب

ضیامقدم درباره گران بودن تولید موتورسیکلت بیان کرد: فعالان صنعت موتورسیکلت ناچارند قطعات موردنیاز خط تولید را با ارز آزاد خریداری کنند که با توجه به نوسانات این بازار، طبیعی است قیمت موتورسیکلت روند صعودی داشته باشد.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه تا زمانی که تولید براساس مقیاس اقتصادی نباشد، داخلی‎‌سازی توجیه ندارد، تصریح کرد: موتورسیکلت‎‌هایی مانند CG125 به این دلیل که تیراژ بالایی دارند، بیشترین داخلی‎‌سازی را داشته‌‎اند اما در سایر مدل‎‌ها که از آن‌ها تعداد محدود در داخل مونتاژ و ساخته می‎‌شود، داخلی‎‌سازی قطعات صرفه‎‌اقتصادی ندارد، زیرا سرمایه‎‌گذاری سنگینی برای قالب‌‎سازی نیاز دارند.

او تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به تغییراتی که در بازار موتورسیکلت به‌‎وجود آمده و به‌دلیل گرانی خودرو و مشکلات طرح ترافیک مردم ترجیح به خرید موتورسیکلت می‏‌دهند و اقبال هم با مدل‎‌های جدید و به‎‌روز است. این موتورسیکلت‌‎ها هم تولید انبوه ندارند.

این مسئول صنفی ادامه داد: موتورسیکلت CG125 تا پیش از این، 90 درصد بازار را در اختیار داشت اما این عدد امروز به 60 درصد رسیده و 40 درصد مشتریان مدل‎‌های جدید را برای تردد خود انتخاب و خریداری می‎‌کنند.

ضیامقدم افزود: برخی قطعات این مدل‎ه‌ای جدید مانند طوقه، تایر و… از داخل تامین می‎‌شود اما قطعات اصلی مانند فریم بدنه که قطعات پلاستیکی گران‌قیمتی هستند وارد می‎‌شوند. در حال حاضر، خریداران بیشتر متمایل به موتورسیکلت‎‌های طرح اسکوتر که جای پا دارد، بوده و بازار این موتورسیکلت‌ها دارای رونق است.


بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
موتورسیکلت نیوزصمت خبر خودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا