مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

«انجمن صنعت موتورسیکلت ایران» افزایش قیمت‌ها را با «لبنیات» مقایسه کرد

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در خصوص شتاب افزایش قیمت موتورسیکلت در مقایسه با محصولات سایر صنایع و وضعیت استقبال از انواع موتورسیکلت‌ها در بازار به بیان توضیحاتی پرداخت.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرخودرو، بهمن ضیاء‌مقدم مدل موتورسیکلت و کشور سازنده را از عوامل تعیین‌کننده قیمت اعلام کرد و با توجه به افزایش 6 تا 12 برابری قیمت موتورسیکلت در پنج سال اخیر در مقایسه با افزایش 6 تا 10 برابری قیمت خودرو در خصوص علت شتاب افزایش قیمت موتورسیکلت اظهار داشت: رشد قیمت‌ موتوسیکلت به این شدت نیست، اما با توجه به ارزبری موتورسیکلت و نرخ دلار و این‌که شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت به‌عنوان بخش خصوصی از ارز آزاد استفاده می‌کنند و تسهیلاتی به آن‌ها اختصاص نمی‌یابد، اینها از عواملی است که در قیمت بسیار اثرگذار است.

وی افزود: در صنعت موتورسیکلت به‌عنوان بخش خصوصی که از سرمایه شخصی خود استفاده می‌کنند، همانند صنعت لوازم خانگی به‌دلیل ارزبری و نرخ دلار افزایش قیمت طبیعی خواهد بود. البته در صنایعی همچون لوازم خانگی و لبنیات افزایش قیمت چند برابری نسبت به موتورسیکلت اتفاق افتاده به‌طوری که می‌توان گفت موتورسیکلت در مقایسه با این کالاها با جهش یکباره قیمت مواجه نبوده است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در خصوص استقبال بازار از انواع موتورسیکلت‌ها اظهار داشت: موتورسیکلت‌های تیپ اسکوتر که کلیک هوندا یک مدل از این اسکوترها است، دارای اتاقک و جای پا مشابه موتورسیکلت‌های وسپا هستند، ضمن تامین ایمنی و راحتی راکب، به‌دلیل شتاب مناسب و سرعت نه چندان بالای آن‌ها که می‌توان گفت نشانه قدرت بالای این موتورسیکلت‌ها است، طی دو سه سال اخیر مورد استقبال بیشتر بازار قرار گرفته و به‌دنبال آن از میزان تقاضای موتورسیکلت‌های مدل استریپ یا کار کاسته شده است.

ضیاء‌مقدم در پایان در خصوص تفاوت شماره‌گذاری موتورسیکلت برقی با سایر انواع موتورسیکلت‌ها خاطرنشان کرد: شماره‌گذاری و دارا بودن گواهینامه برای موتورسیکلت برقی همانند سایر موتورسیکلت‌ها از الزامات است. صرفا سه تا 4 استاندارد از جمله سیستم‌های خروجی اگزوز، توان انجین، آزمون صدا و آزمون برچسب سوخت از آزمون‌های اجباری برای خودروهای بنزینی هستند که شامل موتورسیکلت‌های برقی نمی‌شود.

نقد سخنان دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران توسط مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت

  1. طی پنج سال گذشته قیمت موتورسیکلت بیشتر از 12 برابر رشد داشته است. به فرض موتورسیکلت سی‌دی‌آی 125 (سی‌سی) طرح هوندا هندلی که در سال 1395 بین 1 میلیون و 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان قیمت داشت، امروز در حدود 32 تا 38 میلیون تومان است.
  2. این که چون بخش خصوصی هستیم و افزایش قیمت طبیعی است غلط است. قیمت ارز نیمایی طی یک سال گذشته (1400-1401) تغییر محسوسی نداشته است، پس چطور طی یک سال گذشته تعدادی از شرکت‌ها تا بیش از 50 درصد بعضی از محصولات خود را افزایش قیمت داده‌اند. حتی استدلال‌های دیگر برخی فعالان موتورسیکلت نسبت به افزایش قیمت‌های مکرر قابل توجیه نیست.
  3. اگر موتورسیکلت‌هایی که بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است را بررسی کنیم، می‌بینیم که نسبت به موتورسیکلت‌های دیگر که کمتر تقاضا دارد افزایش قیمت بیشتری پیدا کرده است. این مورد در خصوص محصولات انحصاری که در اختیار بعضی از شرکت‌ها قرار دارد نیز صدق می‌کند. آیا دلیل این موضوع نیز افزایش قیمت ارز است؟
  4. در چرخه اقتصاد و وضعیت کنونی کشور هر نوع حرکت اقتصادی در کل زنجیره اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد. این‌که اگر فکر کنیم ما بخش خصوصی هستیم، پس هرکاری صلاح بدانیم انجام می‌دهیم درست نیست. بالاخره همین که شرکت‌ها از ارز نیمایی استفاده می‌کنند در واقع تحت حمایت دولت قرار دارند و باید به یکسری اصول وفادار باشند.
  5. افزایش قیمت خودرو، لوازم خانگی و لبنیات هر کدام تحلیل‌های تخصصی خود را دارند. ازاین‌رو، می‌توان نتیجه گرفت اگر یک صنعت بخواهد خود را با صنایع دیگر که خود مورد نقد هستند مقایسه کند، این موضوع یعنی استدلال قوی پشت عملکردهای خود ندارد. همچنین اگر به فرض همه یک کار غلطی را انجام دهند، آیا باید ما هم انجام دهیم؟
  6. بهتر است در وضعیت کنونی به‌جای افزایش مکرر قیمت‌ها، بهره‌وری سازمان خود را افزایش دهید تا کوچک‌ترین هزینه‌های خود را از مصرف‌کنندگان نگیرید.

بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبرخودروموتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا