مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

قیمت‌ کلاه موتورسواری نجومی شد

گسترش: متاسفانه موتورسواران عادی آن‌قدر از کلاه استفاده نمی‌کنند که مردم تصور می‌کنند موتوری که با کلاه به سمتشان می‌آید یا دزد است یا قصد اذیت دارد. چه حقیقت تلخی که آن‌ها موتورسوارانی قانون‌مند هستند با این‌که در بعدی دیگر ممکن است سارق باشند!

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از گسترش نیوز، نزدیک به ۵۰ درصد از تصادفات در معابر شهر تهران به موتورسیکلت‌سواران اختصاص دارد که این اتفاق به دلیل بی‌توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به وقوع می‌پیوندد. بار‌ها شاهد ورود موتور سواران به پیاده رو ها، ورود ممنوع‌ها و… بوده‌ایم. گاهی نیز حرکات نمایشی را از آنها می‌بینیم که برای خیابان نیست.

بیشترین تصادفات با موتور کجا رخ می دهد؟ 

لازم به ذکر است که نیمی از تصادفات موتورسواران در معابر بزرگراهی رخ می‌دهد که آمار بیشترین تصادفات به بزرگراه‌های امام علی(ع)، شهید چمران، امام رضا(ع) تعلق دارد. در ۶۰ درصد تصادفات رانندگان موتورسیکلت به‌عنوان مقصر حادثه شناخته می‌شوند.

گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیکلت‌ها را دربر می‌گیرد و پس از آن، این آمار به تفکیک سنی سایر گروه‌ها عبارت است از: کمتر از ۱۰ سال ۲ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۱.۲ درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۹ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۵.۶ درصد. این آمار وحشتناک است و فکر هر شخصی را درگیر خود می کند. چطور باید این اعداد و ارقام را کم کرد؟

اما میرسیم به کلاه کاسکت که یکی از ملزومات بسیار مهم و ضروری رانندگی با موتور است. یکی از بدترین حادثه‌هایی که ممکن است برای افراد حین رانندگی با موتور رخ دهد، آسیب دیدن سر است.

همچنین رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیرحوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این خصوص گفت: استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران بیش از هشتاد درصد جلوی مرگ آنها را در تصادفات می‌گیرد. موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند، سه برابر بیشتر از موتورسوارانی که از این وسیله استفاده می‌کنند، در خطر آسیب‌های سر و گردن، ضربات مغزی و مرگ و میر قرار دارند.

هر کلاه کاسکتی استاندارد و ایمن نیست!

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز در گفت و گو با گسترش نیوز در خصوص تاثیر کلاه ایمنی در کاهش موارد فوتی تصادفات با موتور اظهار داشت: بسیاری از افراد از کلاه ایمنی استفاده می کنند که استاندارد نیست. کلاه استاندارد طلق و شیشه دارد که به چشم آسیبی نرسد و از کل سر محافظت می کند. برخی افراد فکر می کنند هر نوع کلاه کاسکتی از آن ها محافظت می کند در صورتی که بسیاری از کلاه های ایمنی که در خیابان مشاهده می کنم استاندارد نیست. متاسفانه درصد قابل توجهی به علت گرما هوا تمایلی به استفاده از کلاه کاسکت ندارند. در موارد بسیاری شاهدیم افرادی که کنار موتور سواران هستند کلاه ایمنی ندارند که این موضوع معظلی است که بیشترین تبعات را برای وزارت بهداشت دارد.

وی در ادامه افزود: اگر شخصی کلاه نداشته باشد برای پلیس فرقی ندارد و در نهایت تنها او را جریمه می کند اما برای وزارت بهداشت این طور نیست. اگر فرد کلاه کاسکت داشته باشد در کمترین زمان ممکن از بیمارستان مرخص می شود اما در صورت آسیب سر عمل های مختلف و اشغال تخت بیمارستان را به عهده دارد. فردی که آسیب سر دیده و بدن او فلج شده مراجعات متعددی پس از این اتفاق به بیمارستان ها دارد. با افزایش تعداد تصادفات از بستری شدن افرادی که بیماری قلبی یا تنفسی دارند جلوگیری می شود و جان آن ها به خطر می افتد. چون تعداد تخت های زیادی را این افراد اشغال کردند. به همین علت هیچ وقت نمی شود محاسبه کرد که بار مالی این افراد برای حوزه بهداشت و درمان چقدر خواهد بود.

نکات مهم قبل از خرید کلاه کاسکت

مواردی که باید برای خرید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

 سبک

مدل‌های مختلفی از کلاه کاسکت وجود دارند که برخی از آن‌ ها کلا باز هستند و بعضی دیگر تنها سه چهارم صورت را می ‌پوشانند.

اندازه

به سایز سر خود دقت کنید و کلاهی را خریداری کنید که نه گشاد باشد و نه بزرگ. کلاه کاسکت کوچک به سر شما فشار وارد می‌کند و این مسئله موجب آزار شما خواهد شد. کلاه بزرگ ‌تر نیز ممکن است روی سرتان تکان بخورد و آن کارایی را که مدنظرتان است نداشته باشد.

وزن

حتما هنگام خرید به وزن کلاه توجه کنید. البته اکنون مدل ‌های محکم و مقاومی ساخته می‌شوند که در عین حفظ ایمنی، کم ‌وزن هم هستند و موجب درد گردن و اذیت موتورسوار نخواهند شد.

جنس کلاه کاسکت

درجه ‌ی ایمنی کلاه به مواد سازنده‌ ی آن هم بستگی دارد. مثلا فیبر کربن وزن کمی دارد و در عین حال بسیار هم بادوام است. کامپوزیت فایبرگلاس منعطف ‌تر از فیبر کربن است. مدل‌ های ساخته شده از پلی کربنات قیمت کمتری دارند اما مقاومت آنان چندان زیاد نیست.

امکانات جانبی

برخی از مدل‌ های جدیدتر کلاه کاسکت امکاناتی دارند که موجب می ‌شود فرد بتواند پشت سر خود را نیز ببیند و یا حتی حین رانندگی به گوشی هم پاسخ دهد.

طول عمر

معمولا کلاه ایمنی موتورسیکلت بیش از ۵ سال عمر نمی‌کند و بعد از این مدت بهتر است به فکر خرید یک کلاه جدید باشید.

پوشش میدان دید

کلاه باید میدان دید جانبی بیش از ۱۰۷ درجه را پوشش دهد و میدان دید بالای سر هم باید بیش از ۷ درجه باشد.

چرا موتورسواران کلاه کاسکت نمی گذارند؟

 حال سوال اینجاست که چرا برخی از موتور سواران کلاه کاسکت نمی‌گذارند؟ برای دریافت پاسخ این موضوع به سراغ برخی موتورسواران جوان رفتم. اولی جوانی بود هیکلی با قد بلند که ظاهری شیک داشت. برق موتور نو و نقره‌ای رنگش چشمانم را می‌زد.

– چرا کلاه کاسکت نمی‌گذاری؟

+ خب موهام خراب میشه! بعدشم تو این گرما آخه!

سراغ موتور سوار دیگری رفتم که از نوع صحبتش با من مشخص بود عجله دارد.

– چرا کلاه نمیذاری سرت؟

+ خودت تاحالا سرت کردی؟ خیلی سخته. نه چشمت درست میبینه نه سرت راحته.

نفر بعدی پیک یک رستوران بود.

– کلاه کاسکت نداری؟

+ مسیرایی که میرم نزدیکه اگه بذارم گردنم خیلی اذیت میشه.

هر موتور سواری یک جواب برایم داشت و اما من با سوالی بزرگ در فکرم: همه این‌ها به جانتان می‌ارزد؟

اما خب هستند افرادی که همیشه ایمنی را رعایت می‌کنند و از کلاه کاسکت استفاده می‌کنند. افرادی که به قول معروف تا سر کوچه هم کلاه می‌گذارند.

چطور یک کلاه کاسکت خوب انتخاب کنیم؟

یافتن یک نوع ایده آل کلاه کاسکت در میان آن‌ همه تنوع مشکل خواهد بود، ولی بکار بردن و رعایت این موارد خواهد توانست تا شما را در تهیه و انتخاب یک کلاه ایمنی یاری نماید. کلاه کاسکت های مناسب و استاندارد عمری ۵ ساله دارند و پس از آن، رفته رفته امکان دارد اتصالات آن خراب شده و بر ایمنی بودن آن اثر منفی گذارد. کلاه کاسکت ها مثل بدنه ماشین ها به نوعی ساخته و طراحی شده اند که از شدت ضربه ای که بر روی سر وارد می شود کم کرده و مانع ورود آسیب شدید به سر شود. جهت اطمینان از ایمنی بودن یک کلاه کاسکت باید آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

این نجات دهنده جان چند می‌ارزد؟

بعد از کسب اطلاعات لازم به فروشگاه‌های فروش کلاه کاسکت می‌روم تا ببینم این نجات دهنده جان چند می‌ارزد؟

مغازه اول فروشگاه تخصصی لوازم موتور است. ویترین این مغازه در کنار لوازم جانبی با کلاه کاسکت‌های مختلف دیزاین شده است. به داخل مغازه رفتم تا اطلاعاتی از مبلغ و انواع کلاه کاسکت‌ها بگیرم.

-از فروشنده توضیحاتی برای خرید بهتر خواستم و اینکه قیمت‌ها چگونه است؟

+ قیمت‌ها از ۳۵۰ هزار تومان شروع میشه به بالا. شما چی میخوای؟

-خب ایمنی کدوما بهتر؟

+ هر چی پول بدی‌ آش میخوری دیگه. اینایی که ارزون هستن پلاستیک نامرغوبی داره و زود فشرده میشه. ایمنی کمتری دارن. میگیرن که جریمه نشن دیگه!

به سمت کلاه های با کیفیت تر می رود. ردیفی پر از کلاه کاسکت های جذاب با رنگ های مختلف.

+ مثلا این کلاه رو دارم که خیلی خوبه. ۵ میلیون و خیلیم کار پر فروشیه. خیالت راحت.

سراغ مغازه بعدی می روم. بعد از توضیحاتی در خصوص جنس و مدل، مدل موتور و رنگش را می پرسد تا بهتر با آن ست شود.

+ بگو چه مدلی دوست داری تا توضیحات لازم را بهت بدم. از ۵۰۰ هزار تومان شروع میشه تا ۱۰ میلیون تومان.

-این تفاوت قیمت به چه علت است؟

+ جنس و سبکیش دیگه. مدلاشم فرق داره.

اینجا ظاهر مهم تر است!

مغازه های زیادی را سر میزنم و هر یک با آپشن های مختلف روی کلاه ها قیمت را بالاتر میبرند.

در بسیاری از فروشگاه ها کمترین موضوعی که به آن اشاره می شد میزان ایمن بودن کلاه کاسکت بود. بیشتر توجه به ظاهر و امکانات آن توجه افراد را جلب می کرد.

با توضیحاتی که دریافت کردم این نتیجه حاصل شد که اگر می‌خواهید کلاهی بخرید که استایل زیبایی به شما بدهد باید به نوع موتورسیکلت خود توجه کنید. مثلا اگر موتور سیکلت‌ کلاس اسکوتر است کلاه کاسکت‌های بی فک بخرید، اگر موتوهای تریل و کراس دارید باید از کلاه‌های کراس و کروز استفاده کنید. اگر موتور وسپا دارید بهترین کار خرید کلاه کاسکت وسپا است.

همچنین مشخص کنید که در چه آب و هوایی موتور سواری می کنید اگر در جنوب‌ سوار می‌شوید که هوا گرم است، کلاه ایمنی دارای تهویه بسیار خوب و مواد پوششی مناسب بخرید که عرق نکنید. اگر در جای سردتر و یا مرطوب تر زندگی می کنید باید کلاه ایمنی را انتخاب کنید که ضد مه باشد.

هزینه زیاد برای کلاه کاسکت ضروری نیست اما باید توجه کنید شما با خرید یک کلاه با برند معتبر می‌توانید خود را موتو سوار حرفه‌ای‌تر نشان دهید و هم ایمنی بیشتری در هنگام تصادف داشته باشید. اما ۱۰۰% استفاده از کلاه کاسکت گران ضامن سالم ماندن شما نیست.

جان شما چند می ارزد؟

به سراغ سایت های اینترنتی می روم تا اطلاعاتی از قیمت های کلاه کاسکت های مختلف و کیفیت آن ها بدست بیاورم.

شاید برایتان تعجب آور باشد که در فروشگاه های اینترنتی از ۳۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان ارقامی بود که به چشمم می خورد.

اولین موردی که نظرم را جلب کرد کلاه کاسکتی با قیمت حدودا ۱۱۴ میلیون تومان بود. با این قیمت حتی می‌توان یک پراید خرید. چرا باید یک کلاه کاسکت با این قیمت به فروش برسد؟ آیا تفاوتی بین این کلاه ها با نمونه های ارزان تر وجود دارد؟

این در حالی است که گران ترین موتور سیکلت موجود در بازار کاوازاکی Z۱۰۰۰ دنده ای ۲۰۱۵ با قیمت حدودا ۷۵۰ میلیون تومان و ارزان ترین آن موتور هوندا ۹۰ سال ۸۶ به قیمت ۸ میلیون تومان است.

بعد از آن قیمت های دیگری در محدوده ۶۰ میلیون تومان مشاهده می شود اما محدوده قیمتی ۲۰ میلیون تومان تنوع بیشتری دارند.

قطعا کلاه ۶۰ میلیونی را نمی شود روی موتور گذاشت و رفت باید آن را هم مثل موتور قفل کرد یا مانند کیف مدارک با خود به همه جا برد.

کلاه دست دوم بخریم؟

از سویی دیگر گرانی کلاه کاسکت به جایی میرسد که بسیاری سراغ خرید دسته دوم آن می روند. در سایت های اینترنتی موارد زیادی از فروش کلاه کاسکت دسته دوم دیده می شود. شروع قیمت کلاه کاسکت های دسته دوم از ۳۰۰ هزار تومان است که تاکید فروشنده بر کلمه در حد نو است. هر چند که به علت اینکه این محصول زیاد قابل شستشو نیست، از لحاظ بهداشتی نیز پیشنهاد نمی شود.

تک چرخ های مکش مرگ ما با کلاه های اسکلتی

امکانات و ظاهر مختلف قیمت های متفاوتی را نشان می داد. برخی کلاه ها دارای ویژگی هایی همچون نصب بلوتوث، طلق ضد خش با قفل است. برخی دیگر اما ظاهری جذاب و لاکچری دارند. برخی جوانان کلاه هایی را انتخاب می کنند با ظاهری وحشتناک که شاید دیدن آن در خیابان هر شخصی را شوکه کند. این ها شاید بیشتر مناسب آن جوانانی است که تک چرخ های عجیب می زنند یا جلوی ماشین ها حرکات مکش مرگ ما دارند. قطعا با این کلاه کاسکت ها از نظر خود به قول معروف خفن تر می شوند. قیمت این کلاه ها نیز از ۱۲ میلیون به بالاست اما چون فروشگاه های معتبر آن را نمی فروشند میزان ایمنی آن ها مشخص نیست. این مدل کلاه کاسکت ها را گاهی در ویترین مغازه ها نیز برای دکور مشاهده می کنیم.

سارق اما قانونمند!

ار کلاه های بالا فکر میکنم سارقان نیز استفاده کنند چون دیدن فردی با این کلاه کاسکت قطعا ترس بیشتری دارد. چیز دیگری که در طی این گزارش توجه من را جلب کرد واکنش برخی افراد به موتور سواران با کلاه کاسکت بود. زمانیکه موتورسواری با کلاه ایمنی از کنار برخی افراد رد می شود آن ها خود را جوری کنار می کشند یا گوشی و کیف خود را جمع می کنند که آن فرد دزد است. متاسفانه موتور سواران عادی آنقدر از کلاه استفاده نمی کنند که مردم تصور می کنند موتوری که با کلاه به سمتشان می آید یا دزد است یا قصد اذیت دارد. چه حقیقت تلخی که آن ها موتور سوارانی قانون مند هستند با اینکه در بعدی دیگر ممکن است سارق باشند!

کلام آخر

محدوده قیمتی کلاه کاسکت را می توان از ۳۵۰ هزار تومان تا ۱۱۵ میلیون در نظر گرفت. موتور لاکچری کلاه لاکچری می طلبد و به قول فروشندگان هر چه پول بدهی آش می خوری! از گذشته تا حال دیدن موتور سواران بدون کلاه کاسکت آنقدر عادی است که گویی قانون تغییر کرده است. شخصی که اوضاع مالی خوبی دارد برای علاقه و تفریح خود موتوری گران قیمت می خرد با چندین کلاه کاسکت مختلف و شخصی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارد همان موتور قراضه ای را سوار است که هر روز در مسیر یک مشکلی پیدا می کند، کلاه کاسکت دیگر برای چه می خواهد؟ راننده خودرویی که با موتور سوار تصادف می کند چه گناهی دارد؟ موتورسواران نیز مانند هر انسان دیگری در مسیر خود روزانه تصادفات زیادی را می بینند اما توجهی به این موضوع ندارند. کلاه ایمنی در دسته موتور است تا اگر پلیس آن ها را نگه داشت بگویند: چشم چشم الان می ذارم! هر موتور سواری می داند که روزانه چه خطراتی او را تهدید می کند اما اهمیتی ندارد. هر چند که با توجه به توضیحات فروشندگان، کلاه های ارزان ایمنی خوبی ندارند یا انقدر گذاشتنش سخت است که فرد را زود کلافه می کند. گاهی پسران کم سن و سال که به دنبال توجه هستند جوری با موتور ویراژ می دهند که انگار عزرائیل به مرخصی رفته است و کلاه ندارند چون در آن حرکات عجیب و غریب باید بقیه چهره این ها را ببینند. اینجا سارقان افراد قانون مند تری هستند چون بیشتر اوقات کلاه کاسکت دارند.

تقدیر جای خود اما ظاهرا اینجا کسی که پولدار باشد جانش بهتر حفظ می شود و دیگری ممکن است روزانه چندین بار تا پای مرگ برود! اما همان کلاه کاسکت های ارزان قیمت هم تاثیر زیادی دارد و جان انسان را در موارد بسیاری نجات می دهد. به امید روزی که تمام موتور سواران چهره هایشان پنهان باشد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
گسترش نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا