مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در صورت تایید هیات دولت به‌زودی تغییراتی در تخصیص برگه‌های اسقاط خودرو برای مونتاژکنندگان موتورسیکلت صورت می‌پذیرد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو: به‌‏ازای یک برگه اسقاط خودرو 7 موتورسیکلت نوشماره پلاک دریافت می‎‌کردند که در صورت قانون جدید به 28 موتورسیکلت می‌رسد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از صمت، محمود مشهدی‎ شریف، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو درباره چرایی کمبود برگه اسقاط به صمت گفت: براساس قانون جدید که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده ارائه برگه اسقاط برای سازندگان موتورسیکلت تا 25 درصد تقلیل پیدا کرده و به‎این ترتیب، اگر در گذشته برای هر شماره‎گذاری موتورسیکلت باید یک برگه اسقاط تحویل می‎شد. در حال حاضر با یک برگه اسقاط تولیدکنندگان می‎توانند برای 4 موتورسیکلت پلاک دریافت کنند.

وی افزود: در بخش معادل‎سازی با برگه اسقاط خودرو هم به‏ازای یک برگه 7 موتورسیکلت نوشماره پلاک دریافت می‎کردند که براساس این قانون جدید به 28 موتورسیکلت رسیده است.

او ادامه داد: اگر این قانون در هیات دولت تایید و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود میزان مورد نیاز برگ اسقاط به یک چهارم کاهش پیدا می‎کند.

رئیس هیات‎مدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو با اشاره به آمار مصرف برگه اسقاط در صنعت موتورسیکلت گفت: سال گذشته 60 هزار برگه اسقاط مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به تغییراتی که در قانون رخ داده، امسال به 15 هزار گواهی اسقاط نیاز است. او گفت: این قانون باید هرچه زودتر به تایید هیات‎دولت برسد و برای این امر نمایندگان خانه ملت 3 ماه مهلت داده‎اند که یک ماه آن گذشته و باید دید در زمان باقیمانده بالاخره هیات‎دولت این تغییرات را تایید می‎کند یا خیر.

مشکل چیست؟

مشهدی‎شریف در ادامه سخنان خود درباره کمبود برگه اسقاط برای شماره‎گذاری موتورسیکلت گفت: مشکل در ستاد مدیریت حمل‎ونقل و سوخت کشور است. سال گذشته این برگه‎ها در سامانه ستاد شارژ می‎شد و با تایید پلیس ناجا در صفحه تولیدکنندگان به‌طور اتومات قرار می‎گرفت و آنها به‌راحتی می‎توانستند برای موتورسیکلت‎های خود پلاک دریافت کنند. اما امسال شرکت پیمانکاری که با ستاد همکاری داشته برای شارژ برگه‎های اسقاط تغییر کرده و تیم جدید کار را درست انجام نمی‎دهند؛ از این‎رو تولیدکنندگان با مشکل کمبود برگه اسقاط روبه‎رو شده‎اند در حالی‌که به اندازه کافی برگه اسقاط در کشور موجود است. او گفت: انجمن صنفی اسقاط خودرو مراتب اعتراض خود را به شکل شفاهی و کتبی به ستاد مدیریت حمل‎ونقل و سوخت کشور اعلام کرده و دو هفته است ستاد قرار بر حل این مشکل دارد.

رئیس هیات‎مدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ستاد سامانه جدید برای شارژ برگه اسقاط راه‎اندازی کرده که مشکلاتی دارد و هنوز به‌طور رسمی شروع به‎کار نکرده است. با راه‎اندازی این سامانه افراد می‎توانند مراجعه و برای اسقاط وسیله نقلیه فرسوده خود اعم از سواری، سنگین و موتورسیکلت اقدام کنند. فقط امیدواریم قیمت برگه‎های اسقاط تا حدودی کاهش پیدا کند تا تولیدکنندگان قادر به خرید بیشتر باشند. به‎این ترتیب، تعداد خودروهای فرسوده بیشتری از چرخه مصرف حذف خواهند شد.

مشهدی‎شریف در پاسخ به این پرسش که اگر نرخ اسقاط کاهش پیدا کند آیا صاحبان خودرو مبادرت به فروش خودرو فرسوده خود برای اسقاط خواهند کرد، گفت: بهترین راهکار برای تشویق صاحبان خودروهای فرسوده طرح کلید به کلید است؛ اینکه فرد خودرو و موتورسیکلت فرسوده خود را تحویل ‌دهد و همزمان خودرو و موتورسیکلت نو را تحویل بگیرد.

سخن پایانی

بنا بر این گزارش پس از حذف «سن فرسودگی» و جایگزین شدن « سن مرز فرسودگی» قرار است با کاهش حجم برگه‎های اسقاط موجود کشور، تغییراتی در برخی الزامات قانونی داده شود. گران شدن خودرو و موتورسیکلت و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده افراد به‎جای اسقاط وسیله نقلیه خود آن را تعمیر و نوسازی کرده و با تعویض قطعات همچنان از خودرو قدیمی خود استفاده کنند. به‎این ترتیب، هر سال با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تنها قانون هوای پاک است که قربانی می‎شود. 

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
صمت
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا