مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

جایزه پلیس راهور به زنان نمی‌رسد

پلیس راهور قرار است به رانندگانی که در نوروز تردد داشتند، اما جریمه و تصادفی برای آنها ثبت نشده است، شش دستگاه خودرو و ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی جایزه دهد. اما زنان از بخش موتورسیکلت حذف شده‌اند. معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا می‌گوید: «زنان در خودروها سهمیه قرعه‌کشی دارند.»

به گزارش موتورسیکلت نیوز، پایگاه خبری تجارت نیوز نوشت: تبعیض علیه زنان به جوایز قرعه‌کشی پلیس راهور هم رسید. رانندگانی که نوروز ۱۴۰۱ تخلف نداشتند، خودرو و موتورسیکلت جایزه می‌گیرند اما پیگیری‌ها تا اینجای کار نشان داد که موتورسیکلت یک جایزه مردانه است و زنان از آن سهمی نمی‌برند!

محدودیت زنان در ایران به ورزش و هنر خلاصه نمی‌شود. تقریبا در هر موضوعی می‌توان ردی از تبعیض علیه زنان را دید. موتورسواری هم از این دست موارد است. حالا در ادامه ممنوعیت‌ها و حواشی موتورسواری زنان ایرانی، جایزه موتورسیکلت هم به این لیست ممنوعه برای آنها اضافه شده است. نوروز ۱۴۰۱ معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا از جایزه پلیس به رانندگان بدون تخلف خبر داد.

قرار است شش دستگاه خودروی تارا و شاهین و ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی به رانندگانی که تخلف و تصادف نداشتند، تعلق گیرد. البته این جوایز با قرعه‌کشی به رانندگان می‌رسد.

شرکت ۱۴ میلیون نفر در قرعه‌کشی

عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تعداد رانندگانی که در نوروز ۱۴۰۱ تخلف نکردند، بسیار زیاد بود. کار هم به صورت سیستمی انجام می‌شود. بین میلیون‌ها راننده‌ای که سفر و تردد داشتند، اما تصادف و جریمه نداشتند، قرعه‌کشی انجام می‌شود. جایزه برندگان هم شش دستگاه خودرو و ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی است.»

جهانی می‌گوید: «رانندگانی که از ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ شروط پلیس راهور را داشتند در این قرعه‌کشی هستند.»

آنطور که معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا می‌گوید بیش از ۱۴ میلیون نفر مشمول قرعه‌کشی خودروها و موتورسیکلت‌ها بودند.

زنان از جایزه موتورسیکلت سهمی ندارند

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا می‌گوید: «زنان و مردان هر دو شامل قرعه‌کشی می‌شوند. رانندگان کامیون، اتوبوس، سواری و… شامل جایزه پلیس راهور می‌شوند. البته موتورسواران به طور کلی از این جایزه محروم‌اند.»

اما نکته این ماجرا جایزه موتورسیکلت برقی است. جهانی در پاسخ به سوال خبرنگار که آیا زنان هم موتورسیکلت برقی جایزه می‌گیرند؟ می‌گوید زنان در خودروها سهمیه قرعه‌کشی دارند.

اعلام نتایج قرعه‌کشی تا هفته آینده

قرعه‌کشی تا همین حالا هم نیمی از راه رفته است. معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا می‌گوید: «دو برابر ظرفیت جایزه افراد انتخاب می‌شوند. حالا هم در مرحله نیمه‌نهایی قرعه‌کشی هستیم.»

جهانی می‌گوید: «به احتمال زیاد هفته آینده در یک برنامه تلوزیونی و در حضور دوربین‌ها برندگان نهایی مشخص می‌شوند. شیوه تشخیص برندگان نهایی هم اینگونه است که دو برابر ظرفیت برندگان به برنامه می‌روند. دو سوئیچ به دست افراد می‌دهند، یکی از سوئیچ‌ها اصل است که به دست هر شخصی بیفتد برنده نهایی است.»

محرومیت زنان حتی اگر پلیس راهور جایزه دهد

یک هفته دیگر نتایج قرعه‌کشی خودرو از سوی پلیس راهور انجام می‌شود و از آنچه تاکنون گفته شد، زنان از بخشی از جوایز محروم می‌شوند. شاید پرداختن به این موضوع برگزارکنندگان این قرعه‌کشی را به این وادارد که زنان نیز به بخش دیگر قرعه‌کشی راه یابند. در این صورت تازه به این سوال می‌رسیم که چرا حق استفاده از جایزه خود را ندارند؟

قرعه‌کشی پلیس راهور را می‌توان به موتورسواری زنان ارجاع داد که بارها با حاشیه مواجه بود. قانون منعی برای موتورسواری زنان ندارد اما باز هم آنها با ممنوعیت‌ رانندگی در خیابان مواجه هستند. اواخر سال گذشته حسین رحیمی، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت رانندگی زنان با موتورسیکلت ممنوع است چون گواهینامه ندارند.

صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت زنان از آن دست موضوعاتی است موافقان و مخالفانی دارد. سال ۱۳۹۸ با شکایت یک زن، دیوان عدالت اداری اصفهان، پلیس راهور را به صدور گواهینامه برای او ملزم کرد. این رأی دیوان عدالت اداری البته حواشی زیادی داشت. برخی با این رأی مخالف بودند.

در همان روزها محمد کاظمی، نایب رئیس وقت کمیسیون حقوقی مجلس گفت: «به نظر من رأی شعبه یک دیوان عدالت اداری درست و قانونی است. موتورسواری زنان مثل دوچرخه‌سواری منع شرعی و قانونی ندارد.»

او به ایسنا گفت: «ما وظیفه داریم قید و بندی که نه شرعی و نه قانونی است را از مسائل فرهنگی و اجتماعی برداریم. زنان ما حقوقی دارند که در قوانین محترم شمرده شده و ما نمی‌توانیم به صورت سلیقه‌ای و به ضرر آنها قوانین را تفسیر کنیم.»

با این حال هنوز رانندگی زنان با موتورسیکلت ممنوع است. اگرچه برخی از وکلا گفته‌اند در قانون برای موتورسواری زنان ممنوعیتی وجود ندارد.

اخیرا نیز اداره حقوقی قوه قضاییه در نظریه‌ای مشورتی اعلام کرد که  دوچرخه‌سواری و موتورسواری زنان قابل مجازات نیست. (اقتصاد آنلاین)

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا