مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

شارژر باتری‌های موتورسیکلت‌ها و خودروهای برقی در تبریز طراحی و ساخته شد

محققان شرکت توزیع نیروی برق تبریز شارژر باتری‌های لیتیوم یونی جهت استفاده در موتورسیکلت‌ها و خودروهای برقی را طراحی کرده و ساختند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، نمونه‌ اولیه و آزمایشگاهی این شارژر با ولتاژ ۴۸VDC که قابلیت شارژ مجموعه‌ای از باتری‌ها با توان ۶۰۰ وات را داراست، از سوی سجاد قابلی ثانی دانشجوی دکترای رشته برق قدرت دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و با نظارت دکتر رحیم عجبی فرشباف و دکتر میثم صادقی در امور دیسپاچینگ برق تبریز طراحی و ساخته شد.

بر اساس تصمیمات کمیته تحقیقات شرکت، پروژه‌ای در برق تبریز تعریف شد که در آن ساخت شارژر باتری‌های لیتیوم یونی در دستور کار قرار گرفت و  پس از یک سال تحقیق و توسعه، در فروردین ۱۴۰۱ به اتمام رسید و با موفقیت مورد تست قرار گرفت.

در این پروژه، یک ساختار جدید بدون پل دیود ورودی برای مبدل شارژر پیشنهاد شده است، تحلیل‌های ریاضی دقیق مبدل پیشنهادی به همراه مدهای کاری آن انجام شده و در نهایت برای اثبات عملکرد و قابلیت‌های مبدل، نتایج شبیه‌سازی با نرم‌افزار MATLAB به همراه نتایج ساخت شارژر ارائه شده است.

برای تست عملی و پیاده‌سازی سیستم مدار پیشنهادی، یک مبدل شارژر با ولتاژ خروجی حداکثر ۸/۵۴ ولت و جریان خروجی حداکثر ۲ آمپر پیاده‌سازی شده است و در این مدار از کنترلر esp۸۲۶۶ با فرکانس کاری ۸۰ مگاهرتز برای انجام PWM (مدولاسیون عرض پالس) و کنترلر PID استفاده شده است.

ساختار پیشنهادی تعداد المان کمتری نسبت به بقیه شارژرها داشته و لذا سایز کوچکتری دارد و دارای سلف ورودی است که در نتیجه به فیلتر EMI بزرگ نیاز ندارد.

یکی دیگر از اقدامات موثری که در این راستا توسط امور دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تبریز اجرا شد، استفاده از همین شارژر در ایستگاه‌های اتوماسیون و تله‌متری است.

بر اساس این گزارش در ایستگاه‌های اتوماسیون عموما از باتری‌های سیلد اسید به دلیل در دسترس بودن و قیمت ارزان‌تر به منظور تغذیه‌ی سیستم RTU و مودم استفاده می‌شود.

تعویض کابل‌های فرسوده ۵ فیدر برق قراملک تبریز

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: در راستای پایداری و نوسازی شبکه توزیع نیروی برق تبریز، کابل های فرسوده‌ی ۵ فیدرامور برق قراملک با اعتبار بیش از ۵۰ میلیارد ریال تعویض شد.

 عباس حسامی افزود: در ادامه‌ انجام عملیات نوسازی و بهسازی شبکه‌های برق تبریز، کابل‌های فرسوده‌ی فیدرهای ۱ و ۲ و ۳ و ۶ و ۸ فوق توزیع قراملک با مشارکت و همکاری امور توسعه و بهسازی شبکه و امور برق قراملک تعویض شد.

وی با بیان اینکه این پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد و ۳۶ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید، افزود: پروژه‌ مذکور از اسفند ماه ۱۴۰۰ آغاز و در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال جاری با پشتیبانی معاونت برنامه‌ریزی و مهندسی و دفتر کنترل پروژه به پایان رسید.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا