مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرعامل یک شرکت موتورسیکلت‌ساز: شاید مجبور شویم اقساط ۲۴ ماه را به ۱۲ و ۱۰ ماه تعدیل کنیم

خدا پسند، مدیرعامل یک شرکت موتورسیکلت ساز، گفت: چین بازار داخلی خودرو را قبضه کرده اما صنعت و بازار موتورسیکلت چنین نمی شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از بازار، موتورسیکلت از یک وسیله اقتصادی در کشور تبدیل به یک وسیله لوکس شده است، وسیله ای که قدرت خرید مشتریان آن در بازار با کاهش همراه شده است. افزایش هزینه های گمرکی در کنار بالارفتن نرخ نهاده های تولید سبب شده تولیدکننده و خریدار در فشار قابل توجهی قرار گیرند. با این رشد قیمت در بازار موتورسیکلت شاید نبایددولت توقع تولید موتورسیکلت برقی را داشته باشد. از سویی شاهد هستیم دولت کمترین حمایت را نسبت به صنایع مختلف ازجمله موتورسیکلت و خودرو دارد. تنها مزیت مهم صنعت موتورسیکلت در کشور، عدم تشابه کیفی نسبت به صنعت خودرو است. هر چقدر صنعت خودرو ایران نسبت به محصولات چینی تمایل یافته، بازار موتورسیکلت تنوع برند و محصول دارد. برای بررسی وضعیت موتورسیکلت سازان در سال جاری با رحیم خدا پسند مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده موتور سیکلت به گفت و گو پرداختیم:

به عنوان تولیدکننده موتورسیکلت در کشور، با چه چالش هایی مواجه هستید و آیا نیاز به حمایت در راستای توسعه موتورسیکلت دارید؟

از مهم ترین چالش ها می توان به وضعیت بازار، عرضه، هزینه های گمرکی، تولید قطعات و غیره که به صورت زنجیروار وابسته به یک دیگر هستند، نام برد. در حال حاضر دغدغه اصلی تولیدکنندگان تعرفه های گمرکی است که اکنون براساس ارز نیمایی محاسبه می شود. از سوی دیگر نرخ ارز افزایش یافته که به تبع آن مواداولیه و قطعات نیز رشد قیمتی داشتند. همیشه از تولیدکنندگان سوال می شود چرا محصول شما افزایش قیمت می یابد؟ تمام موارد مذکور در کنار بالا رفتن دستمزدها عامل اصلی افزایش بها کالا تمام شده است. بنابراین شاید نیاز باشد در شرایط فعلی دولت از تولیدکنندگان بیشتر حمایت را داشته باشد.

همانطور که اشاره کردید محصولات را به صورت اقساطی به فروش می رسانیم، جهش های قیمتی که در بازار برای مواداولیه رخ می دهد به تولید و فروش ما آسیب وارد می کند.اگر این روند ادامه دار باشد، شاید مجبور شویم اقساط ۲۴ ماه را به ۱۲ و ۱۰ ماه تعدیل کنیم

به بحث افزایش قیمت نهاده های تولید اشاره کردید، محصولات شما معمولا به صورت اقساط ۲۴ ماهه به فروش می رسد، این موضوع در گردش نقدینگی شما تاثیر ندارد؟

همانطور که اشاره کردید محصولات را به صورت اقساطی به فروش می رسانیم، جهش های قیمتی که در بازار برای مواداولیه رخ می دهد به تولید و فروش ما آسیب وارد می کند. زیرا آن ها که به صورت نقد فروش هستند، سود کسب می کنند. ولی به عنوان یک تولید کننده کالایی را فروختم که ۲۴ ماه بعد چک آن نقد می شود، این مساله در تولید و کسب سود چالش برانگیز است. تولیدکنندگان علاقه به کاهش یا تثبت قیمت ها برای خرید مواداولیه دارند، اگر این روند ادامه دار باشد، شاید مجبور شویم اقساط ۲۴ ماه را به ۱۲ و ۱۰ ماه تعدیل کنیم.

آیا ممکن است با توجه به افزایش قیمت ها در بازار، مشتریان قدرت خرید موتورسیکلت را در سال جاری نداشته باشند؟

معمولا افزایش قیمت ها در بازار به صورت مقطعی تغییر می کند، این افزایش قیمت شامل حال تمام کالاها می شود، کارمند یا کارگری که درآمد پایینی دارد به سمت خرید موتورسیکلت دست دوم یا حذف کالا از سبد خرید خود پیش می رود. باید دید که چند درصد از جامعه کشور کارمندان یا کارگران هستند، این قشر حداقل حدود ۵۰ درصد از جامعه را تشکیل می دهند. طبیعتا مساله قدرت خرید این دهک از جامعه در بازار تاثیر دارد، ولی همه سعی دارند خود را با این شرایط وفق دهند. در پایان سال گذشته امید به بهبود تولید در سال جاری داشتیم که این مساله رخ نداد.

در بازار خودرو، کشور چین بازار داخلی را قبضه کرده است، خودروهای مونتاژی مشخص هست که چه کیفیتی دارد. امیدواریم که صنعت و بازار موتورسیکلت مانند بازار خودرو نشود

باتوجه به تحریم های ظالمانه علیه کشور، آیا همچنان با شرکای خارجی خود در ارتباط هستید؟

در حال حاضر نیز محصولات اروپایی یا آسیایی عرضه می شود، هدف عرضه کالا با کیفیت به بازار است. موتورسیکلت با کیفیت وارداتی به بازار عرضه کردیم که ۱۵ سال کارکرد دارد و مالک آن به دنبال تهیه نسخه و مدل جدید آن برند است. کیفیت ها بالا است، این درحالی هست که بازار داخل به بازار چین تبدیل شده است. بازار و محصولات چین، ظاهر لوکس اما بی کیفیت دارد، در اصل ارزش جان مشتریان با محصولات چینی کاهش می یابد. باید این مورد را پذیرفت راکبی که محصول اروپایی با کیفیت سوار می شود، در حادثه رانندگی کمترین آسیب یا تصادف نمی کند. زیرا فناوری های جدید که روی آن محصولات نصب است، مانع از تصادف می شود. تمایل به سمت کالاهای نامرغوب وجود دارد. به طور مثال در بازار خودرو، کشور چین بازار داخلی را قبضه کرده است، خودزوهای مونتاژی مشخص هست که چه کیفیتی دارد. امیدواریم که صنعت و بازار موتورسیکلت مانند بازار خودرو نشود.

اگر خودرو را با موتورسیکلت مقایسه کنیم بهترین کیفیت را موتورسیکلت دارد. در حال حاضر قیمت یک موتورسیکلت با خودرو برابری می کند

برای بازار موتورسیکلت در کشور چه برنامه ای دارید؟

تلاش کردیم این صنعت را بیشتر با محصولات با کیفیت اروپایی و آسیایی حفظ کنیم و کالایی مناسب وارد کنیم، سعی کردیم برندها و مارک های خوب را در سبد محصولات داشته باشیم، اگر خودرو را با موتورسیکلت مقایسه کنیم بهترین کیفیت را موتورسیکلت دارد. در حال حاضر قیمت یک موتورسیکلت با خودرو برابری می کند. امیدواریم خودروسازان نیز ذهن شان براین بیاید که محصولات با کیفیت عرضه کنند، حداقل بتوانند برندهای معتبر و با کیفیت را به سمت خودروسازی داخل ترغیب و هدایت کنند. سیاست موتورسیکلت سازان این نیست که فقط به سمت تولیدکنندگان چینی روند، بنابراین همیشه محصولات اروپایی و آسیایی را کنار هم به بازار عرضه خواهیم کرد. مشتریان در بازار انتخابات متفاوت دارند، می دانیم که اسکوترهای اروپایی در کشور کیفیت بالاتری نسبت به محصولات آسیایی دارد. امیدواریم خودروسازان نیز به این موضوع توجه کنند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
بازار
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا