مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

داریوش گل‌علیزاده: ارائه بسته‌های مشوق برای ترغیب مردم به خرید موتورسیکلت‌های برقی لازم است

گل‌علیزاده: ما برای کاهش آلودگی هوا در شهرهایی از جمله تهران که منابع متحرک بیشترین سهم را در آلودگی هوای آنها دارند، چاره ای نداریم جز این که استفاده از وسایل حمل و نقل برقی را گسترش دهیم. البته این کار تنها زمانی امکان پذیر است که خودروها و موتورسیکلت های برقی با قیمتی مناسب به دست مردم برسد و برای این منظور دولت باید برای کاهش قیمت وسایل حمل و نقل برقی، یارانه ویژه‌ای را برای این وسایل در نظر بگیرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، رکنا در مصاحبه‌ای با داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نوشت: ترویج استفاده از خودروهای برقی می تواند کاهش محسوس آلودگی هوای در کلانشهرها را به همراه داشته باشد. البته قطعا زمانی استفاده از خودروهای برقی  در سطح کشور رایج خواهد شد که خودروهای برقی با نرخی مناسب به دست مردم برسد. همچنین برای تحقق هدف کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با توسعه استفاده از خودروهای برقی، باید همزمان با ترویج استفاده از خودروهای برقی، نیروگاه های تجدیدپذیر نیز در سطح کشور گسترش یابد.

کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با توسعه استفاده از خودروهای برقی

آمارهای سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران از سهم 75 تا 80 درصدی منابع متحرک یعنی موتورسیکلت ها، خودروها، اتوبوس ها و کامیون ها در آلودگی هوای پایتخت حکایت دارد و این مساله نشان می دهد که برای کاهش آلودگی هوا در تهران و البته دیگر کلانشهرهای کشور باید بیش از همه به فکر کم کردن استفاده از منابع آلاینده متحرک بود.


بیشتر بخوانید:


در چنین شرایطی با توجه به حرکت جهان برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی و مقابله با تغییرات اقلیمی، بسیاری از کارشناسان محیط زیست تاکید دارند که گام برداشتن به سمت ترویج خودروها و موتورسیکلت های برقی و البته استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به جای سوزاندن مازوت یا دیگر سوخت های آلاینده جهت تولید برق، می تواند راهکاری مناسب برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهایی از جمله تهران باشد.

این نکته ای است که داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: منابع متحرک یعنی وسایل حمل و نقل سهم زیادی در آلودگی هوای کلانشهرهایی از جمله تهران دارند، زیرا تقریبا همه منابع متحرک موجود در کلانشهرها با مصرف سوخت های فسیلی و تولید آلاینده کار می کنند.

وی افزود: در این شرایط یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، علاوه بر ارتقای کیفیت خودروها و سوخت مصرفی آنها جهت انتشار آلایندگی کمتر، توسعه هرچه بیشتر استفاده از خودروها، موتورسیکلت ها و وسایل حمل و نقل عمومی برقی است تا به این ترتیب میزان انتشار آلاینده های هوا از منابع متحرک در کلانشهرهایی از جمله تهران کاهش یابد.

لزوم توسعه ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در ایران

گل علیزاده با تاکید بر کمبود زیرساخت های کشور برای توسعه استفاده از وسایل حمل و نقل برقی گفت: متاسفانه با وجود نقش مهمی که توسعه استفاده از خودروها و موتورسیکلت های برقی می تواند در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها ایفا کند، ایران به شدت با کمبود محل شارژ این وسایل حمل و نقل و دیگر زیرساخت های لازم جهت توسعه استفاده از خودروها و موتورسیکلت های برقی مواجه است.

سرپرست مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست ادامه داد: وقتی ما تاکید داریم که توسعه استفاده از وسایل حمل و نقل برقی می تواند به کاهش آلودگی هوای کلانشهرها کمک کند، باید هم زمان با تلاش برای تولید خودرو و موتورسیکلت برقی، محل های شارژ این وسایل حمل و نقل را نیز در واحدهای مسکونی، تجاری و سطح شهرها افزایش دهیم و دولت و بخش خصوصی حتما باید سرمایه گذاری مناسبی را در این زمینه انجام دهند.

لزوم گسترش نیروگاه های تجدیدپذیر هم زمان با ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل برقی

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که در حال حاضر به دلیل کمبود گاز طبیعی مورد نیاز برای تولید برق در نیروگاه های کشور، حدود 10 درصد برق تولیدی ایران با استفاده از سوخت بسیار آلاینده مازوت تولید می شود. در این شرایط نیز توسعه استفاده از خودروها و موتورسیکلت های برقی می تواند به مصرف هرچه بیشتر برق در ایران دامن بزند و در نتیجه نیروگاه ها ناچار باشند که مازوت بیشتری را بسوزانند.

این در حالی است که مازوت سوزی در نیروگاه های کشور به عنوان یکی از مهمترین علل آلودگی هوای برخی کلانشهرها شناخته می شود و طبیعی است در چنین شرایطی اگر توسعه استفاده از وسایل حمل و نقل برقی با گسترش نیروگاه های خورشیدی و بادی همراه نباشد، توسعه استفاده از خودروها و موتورسیکلت های برقی نمی تواند هدف کاهش آلودگی هوای کلانشهرها را محقق کند.


بیشتر بخوانید:


گل علیزاده ضمن اشاره به این نکته گفت: وقتی ما به دنبال توسعه استفاده از وسایل حمل و نقل برقی هستیم، طبیعتا برای این که افزایش مصرف سوخت های فسیلی در نیروگاه ها برای تولید بیشتر برق به تشدید آلودگی هوای کلانشهرها دامن نزند، باید با سرعتی مناسب، نیروگاه های تجدیدپذیر در کشورمان را گسترش دهیم.

وی در همین راستا تاکید کرد: توسعه استفاده از وسایل حمل و نقل برقی باید هم‌زمان با گسترش نیروگاه های خورشیدی و بادی در کشورمان انجام شود و اگر هم‌گام با این دو اتفاق زیرساخت های لازم برای گسترش استفاده از خودروها و موتورسیکلت های برقی در کلانشهرهای کشورمان فراهم شود، قطعا شاهد کاهش محسوس آلودگی هوا در تمام کلانشهرهای کشور از جمله تهران خواهیم بود.

ترویج خودروهای برقی؛ تنها راهکار کاهش آلودگی هوای کلانشهرها

گل علیزاده با بیان این که برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، چاره ای جز توسعه استفاده از وسایل حمل و نقل برقی وجود ندارد، اظهار داشت: در برخی کلانشهرهای کشورمان از جمله تهران با توجه به این که میزان انتشار آلاینده های هوا توسط منابع متحرک مصرف کننده سوخت های فسیلی بیش از ظرفیت اکولوژیکی این شهرهاست، ما نمی توانیم صرفا با استانداردسازی خودروها و بهبود کیفیت سوخت آنها به کاهش آلودگی هوا بپردازیم، زیرا هوای این شهرها قدرت تهویه حجم بالایی از آلاینده های ناشی از مصرف سوخت های فسیلی توسط منابع متحرک را ندارد.

سرپرست مرکز ملی هوای سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در چنین شرایطی ما برای کاهش آلودگی هوا در شهرهایی از جمله تهران که منابع متحرک بیشترین سهم را در آلودگی هوای آنها دارند، چاره ای نداریم جز این که استفاده از وسایل حمل و نقل برقی را گسترش دهیم. البته این کار تنها زمانی امکان پذیر است که خودروها و موتورسیکلت های برقی با قیمتی مناسب به دست مردم برسد.

لزوم ارائه بسته های مشوق برای ترغیب مردم به خرید خودروهای برقی

گل علیزاده با تاکید بر این که قیمت خودروها و موتورسیکلت های برقی باید به سطحی برسد که عموم مردم بتوانند آنها را تهیه کنند، عنوان کرد: دولت باید برای کاهش هزینه خرید وسایل حمل و نقل برقی، یارانه ویژه ای را برای این وسایل در نظر بگیرد. البته اگر تولید داخلی خودروها و موتورسیکلت های برقی در کشورمان توسعه یابد، قطعا از قیمت این وسایل در بازار کاسته خواهد شد و شرایط به نحوی پیش خواهد رفت که عموم مردم می توانند وسایل حمل و نقل برقی را تهیه کنند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: براساس ماده 29 قانون مالیات بر ارزش افزوده، خودروهایی که در شهرهای دارای آلودگی هوا تردد می کنند، باید عوارض ویژه ای را تحت عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند. در چنین شرایطی، معاف شدن خودروهای برقی از پرداخت عوارض آلایندگی و فراهم شدن امکان تردد رایگان آنها در محدوده کاهش آلودگی هوا و طرح ترافیک تهران می تواند یک عامل مشوق برای توسعه استفاده از این خودروها توسط عموم مردم محسوب شود.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به خسارت های شدیدی که از ناحیه تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها بر کشورمان وارد می شود، دولت باید هرچه سریع تر در قالب ارائه تسهیلات، در نظر گرفتن یارانه و سایر بسته های مشوق، مردم را به استفاده هرچه بیشتر از خودروها و موتورسیکلت های برقی در جهت کاهش آلودگی هوای کلانشهرها ترغیب کند.


بیشتر بخوانید:

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
رکنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا