مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آیا با وضعیت و روند فعلی معاینه فنی، مشکلات اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودروها حل خواهد شد؟

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران ضمن اشاره به نصب وسایل و قطعات اجاره‌ای و یا حتی غیراستاندارد روی خودروها به منظور دریافت معاینه فنی، گفت: این معضل از چندین سال گذشته وجود داشته است و مراکز معاینه فنی مرجع تشخیص این مساله نیستند. حتی در صورت تشخیص نصب قطعات اجاره‌ای روی خودرو، نیروهای مراکز معاینه فنی اجازه ندارند که به مالک اعلام کنند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از همشهری، نزدیک به پنج سال است که نصب قطعات اجاره‌ای روی خودروها به منظور دریافت معاینه فنی رواج پیدا کرده است. حسین مقدم مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره نصب وسایل اجاره‌ای روی خودروها از سوی مردم برای دریافت معاینه فنی، گفت: این معضل از چندین سال گذشته وجود داشته است و مراکز معاینه فنی مرجع تشخیص این مساله نیستند. حتی در صورت تشخیص نصب قطعات اجاره‌ای روی خودرو، نیروهای مراکز معاینه فنی اجازه ندارند که به مالک اعلام کنند، چرا که قطعات اجاره‌ای را روی خودروی خود نصب کرده‌اند؛ مرکز معاینه فنی امکان ورود قانونی به این موضوع را ندارد.

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با تأکید بر اینکه مردم نباید به سودجویان اعتماد کنند، یادآور شد: تا زمانی که مالک یک خودرو به عنوان متقاضی علاقمند به استفاده از قطعات دست دوم باشد، نمی‌توان با چنین اقدامی برخورد کرد. اگر به جای اجاره قطعات به دنبال رفع نقص فنی خودرو باشیم، ایمنی و سلامت خودرو و همچنین خودمان تضمین می‌شود.

مقدم با بیان اینکه در گذشته تعدادی تعمیرگاه متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند، گفت: تعویض قطعات در تعمیرگاه‌های معتبر و مجاز  انجام نمی‌شود. شرط صدور گواهی معاینه فنی، نتایج آزمونی است که توسط تجهیزات تمام مکانیزه کنترل و ارزیابی می‌شود و کیفیت قطعه برای مراکز معاینه فنی قابل تشخیص نیست. برخی افراد نسبت به نصب وسایل و قطعات اجاره‌ای و یا حتی غیر استاندارد اقدام می‌کنند که علاوه بر ضرر مالی، سلامت خود و دیگر شهروندان را به مخاطره می‌اندازند.

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه تأکید کرد: مردم باید بدانند که خودروها با نصب وسایل و قطعات اجاره‌ای آسیب می‌بینند اما برخی افراد توجهی به این موضوع ندارند؛ همچنین به مردم توصیه می‌شود قطعات غیراستاندارد خریداری نکنند تا در معاینه فنی رد نشوند.

به سودجویان هزینه اضافی ندهید

او با بیان اینکه برخی به دلیل ناآگاهی به سودجویان بابت تعویض قطعه پول پرداخت می‌کنند، یادآور شد: این در حالی است که شاید خودروی آن‌ها هیچ مشکلی نداشته باشد و در آزمون معاینه فنی نیز تأیید شود؛ بارها شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم.

فقط ۳۰۰ موتورسیکلت در سال به معاینه فنی می‌روند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، بعد از تبدیل سن فرسودگی به مرز سن فرسودگی و همچنین افزایش قیمت موتورسیکلت و قطعات آن، مالکان موتورسیکلت حتی برای معاینه فنی نیز اقدام نمی‌کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران نیز با تأکید بر اینکه موتورسیکلت‌ها در شهر تهران و برخی کلانشهرها به معضل اجتماعی تبدیل شده‌اند، گفت: مراکز معاینه فنی شهر تهران از بضاعت ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت برخوردار بوده اما از سه میلیون دستگاه موتور سیکلت در شهر، تنها صاحبان ۳۰۰ دستگاه در طول سال به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

او با بیان اینکه تردد موتورهای کاربراتوری در تهران ممنوع است، به خبرگزاری شهر گفت: این موتورها  نسبت به خودروی یورو ۲، آلایندگی بسیار بیشتری تولید می‌کنند.باید همتی وجود داشته باشد که با مالکان موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی برخورد شود. سالانه با هزاران موتورسیکلت به علت تخلفات مختلف برخورد می‌شود. با وجود این برخوردها و الزام قانونی موتورسیکلت‌ها برای اخذ معاینه فنی، متأسفانه آمار مراجعه موتورسیکلت‌ها بسیار پایین است.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
همشهری
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا