مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

هشدار کارشناسان درباره کمبود و افزایش قیمت لیتیوم/ انتظار می‌رود قیمت بین‌المللی باتری در سال جاری اندکی افزایش یابد

در حالی که توجه زیادی به نیکل، به ویژه پس از جنگ روسیه با اوکراین صورت گرفته است، یک فلز کلیدی دیگر (لیتیوم) منبع نگرانی برای تولیدکنندگانی است که با انواع چالش‌های زنجیره تامین سروکار دارند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از بلومبرگ، قیمت این فلز – که عمدتاً برای تولید باتری‌های لیتیوم یونی و برای مواد دارویی و روان‌کننده‌های صنعتی استفاده می‌شود به شدت افزایش یافته است.

بر اساس گزارش Benchmark Mineral Intelligence، شاخص قیمت‌های کلیدی در سه ماهه اول، پس از افزایش 280 درصدی در سال گذشته، بیش از دو برابر شد. ظاهرا این جهش باعث نگرانی مقامات دولتی در چین شده است. ایلان ماسک، که تا حد زیادی به‌عنوان پیشرو در تولید خودروهای الکتریکی در مقیاس بزرگ شناخته می‌شود، در این هفته چندین بار کمبود لیتیوم را اعلام کرد.

ماسک روز چهارشنبه گفت:

من مطمئناً کارآفرینانی را که به‌دنبال فرصت‌هایی برای ورود به تجارت لیتیوم هستند تشویق می‌کنم. ما فکر می‌کنیم که باید در این زمینه به صنعت کمک کنیم.

یکی از افرادی که مدتی است نسبت به کمبود لیتیوم هشدار می دهد، جو لوری است. در محافل معدنی معروف به مستر لیتیوم، ساکن کارولینای شمالی برای دهه‌ها در این تجارت بوده است. لوری از زمانی که در سال 2012 به تنهایی کار خود را آغاز کرد، مشاور شرکت‌های معدنی و سرمایه‌گذار بوده است. او مالک سهام شرکت‌هایی از جمله تسلا و لیتیوم آمریکا است.

در این خصوص خبرنگار بلومبرگ (گابریل کاپولا) با لوری یک مصاحبه کرده است که در ادامه می‌خوانید:

شما در پایان سال 2019 مقاله‌ای نوشتید مبنی بر این‌که تقاضا برای لیتیوم از عرضه پیشی خواهد گرفت. به‌نظر می‌رسد که قیمت لیتیوم شروع به منعکس کننده آن کرده است. چه می‌بینید؟

در دو سال آینده، اگرچه رشد قابل توجهی در عرضه وجود خواهد داشت، اما کمتر از تقاضا خواهد بود، بنابراین شکاف به رشد خود ادامه خواهد داد. ریاضی ساده است مثل این است که اتوبوس جلوی من 50 مایل در ساعت می‌رود، من 45 مایل در ساعت می‌روم. اما، می گویم در سال 2025 به آن خواهم رسید. من معتقدم در آینده روزی وجود خواهد داشت که لیتیوم مازاد عرضه شود، اما در این دهه چنین نخواهد بود.

چرا اینقدر طول خواهد کشید؟

شما می‌توانید یک کارخانه باتری‌سازی را در دو سال بسازید، اما تا یک دهه طول می‌کشد تا یک پروژه لیتیومی اجرا شود. این یک کالا نیست؛ این یک ماده شیمیایی خاص است. لیتیوم اغلب با سنگ آهن یا سایر کالاهای اصلی مقایسه می‌شود و هیچ رفتاری مانند آن ندارد. صنعت خودرو بالاخره در حال کشف این موضوع است. وضعیت لیتیوم برای یک شرکت خودروسازی می‌تواند بیش از یک سال طول بکشد.

چرا؟

باید تست چرخه را طی کند. اگر می‌خواهید چیزی را در ماشین قرار دهید که در صورت اشتباه بودن مواد شیمیایی ممکن است مشتعل شود، پس به نوعی می‌خواهید بدانید.

آیا صنعت خودرو برای آن زمان طولانی آماده است؟

من باور ندارم که تقاضا از بین برود. در نهایت، من معتقدم که فقط به تعویق افتاده است. تولید اضافی امسال کمتر از 150 هزار تن خواهد بود. بنابراین، این چه کسی است که مواد را دریافت می‌کند؟ مدل‌های برقی چه کسانی ساخته نمی‌شوند؟ در سناریوی 2050، برای هر چیزی که باید اتفاق بیفتد، زمان وجود دارد. اما در سال 2030، این اتفاق نمی‌افتد.

پیش‌بینی‌های لوری با ارزیابی‌های دیگران همخوانی دارد. BloombergNEF پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌های کربنات و هیدروکسید لیتیوم – مواد شیمیایی لیتیوم اصلی مورد استفاده در تولید باتری – همچنان تا سال 2030 به‌دلیل کسری عرضه پیش‌بینی‌شده بالاتر خواهد بود.

کمبود عرضه فلزات چالشی فوری برای خودروسازان ایجاد می‌کند. انتظار می‌رود قیمت باتری در سال جاری اندکی افزایش یابد.

به گفته BNEF، این نقطه‌ای که در آن خودروهای برقی به برابری قیمت خودروهای موتور احتراقی دست می‌یابند، احتمالاً تا سال 2026 به تعویق می‌افتد.


پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
Bloombergquint
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا