مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سمیه رفیعی: مصوبه تمدید مهلت ارتقای استاندارد زیست محیطی خودروها و موتورسیکلت‌ها مغایر «قانون هوای پاک» است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس مصوبه تمدید مهلت ارتقای استاندارد زیست محیطی خودروها و موتورسیکلت‌ها را مغایر قانون هوای پاک دانست و گفت: مافیای خودرو ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها را هم به تعویق انداخت در این رابطه مجلس از اختیارات قانونی خود برای ابطال این مصوبه و اجرای قانون هوای پاک استفاده خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد سلامت و جان مردم فدای بی‌ملاحظه‌گی دستگاه‌های نظارتی و فشار و سود مافیای خودروسازی در کشور شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از پایگاه خبری «نماینده» سمیه رفیعی، با انتقاد از اینکه سیاست‌های غلط سال‌های گذشته موجب شده به جای فشار به خودروسازان برای تولید خودروهای کم‌مصرف، بنزین را سهمیه‌بندی کرده و به مردم فشار آورده‌اند، با اشاره به وجود مافیای خودرو در کشور گفت: همین مافیا هر سال ارتقای استانداردهای زیست محیطی خودروها را در روزهای آخر پنهانی به دولت برده و مهلت چند باره می‌گیرند.

وی با اشاره به این که وسایل نقلیه یکی از مهمترین عوامل آلودگی هواست که هر سال جمع زیادی از شهروندان را به کام مرگ می‌کشاند تاکید کرد: بر اساس مصوبات و قوانین سنوات گذشته مقرر شده بود که از ابتدای سال 94 استاندارد آلایندگی خودروهای بنزینی تولید داخل به یورو5 ارتقا یابد. این در حالیست که از آن سال تا به حال به بهانه‌های همیشگی مانند کیفیت سوخت و تحریم و … ارتقای استاندارد آلایندگی هر سال به تعویق افتاده و پس از 5 سال از ابتدای سال 1399 استاندارد آلایندگی یورو5 خودروهای بنزینی اجرا شد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: خودروهای دیزلی تولید داخل نیز که از سال 1396 با استاندارد یورو4 به همراه فیلتر ذرات و یا یورو5 با EEV تولید می‌شوند هیچ ارتقایی نیافته‌اند در حالی که خودروهای دیزلی به خصوص اتوبوس‌ها به دلیل حجم ترددهای برون و درونشهری در افزایش ذرات معلق هوای نقش بسزایی ایفا می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

اعتراض «محمدعلی نژادیان» به‌نظر اعلام شده توسط «سازمان حفاظت محیط‌ زیست» درباره آیین‌نامه فنی (ماده 2 قانون هوای پاک)

محمدعلی نژادیان: در شرایط فعلی اجرای استاندارد یورو 5 برای موتورسیکلت‌ها متضاد با هدف اصلی قانون هوای پاک است


رفیعی با بیان این که موتورسیکلت‌ها هم سهم قابل توجهی در آلودگی هوای کشور دارند افزود: موتورسیکلت‌های تولید داخل نیز قرار بود از ابتدای سال 1400 به استاندارد آلایندگی یورو5 ارتقاء یابند که به دلیل درخواست مجدد تولیدکنندگان این موضوع باز هم ۳ سال دیگر به تعویق افتاد! این در حالیست که چندین بار این گونه مهلت‌ها در ادوار مختلف به موتورسیکلت‌سازان داده شده است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی برای موافقت با تعویق اجرای استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه در کشور و همراهی با وزارت صنایع به عنوان دستگاه تولیدکننده در این بخش تصریح کرد: بر اساس تبصره ماده 4 قانون هوای پاک حدود مجاز آلایندگی انواع وسایل نقلیه تولید داخلی و وارداتی باید تا پایان برنامه پنجساله ششم (پایان سال 1400) به استاندارد روز دنیا ارتقا می‌یافت که بدین ترتیب تمامی خودروها اعم از سبک و سنگین باید به استاندارد یورو6 و موتورسیکلت‌ها به یورو5 می‌رسیدند.

به گفته وی مصوبه اخیر دولت در تعویق اجرای استانداردهای زیست‌محیطی وسایل نقلیه در تضاد آشکار با متن صریح قانون هوای پاک است.

رفیعی از ورود فراکسیون محیط زیست مجلس و معاونت نظارت مجلس به این موضوع خبر داد و گفت: مجلس از اختیارات قانونی خود برای ابطال این مصوبه و اجرای قانون هوای پاک استفاده خواهد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس تصریح کرد: مجلس اجازه نمی‌دهد سلامت و جان مردم فدای بی‌ملاحظه‌گی دستگاه‌های نظارتی و فشار و سود مافیای خودروسازی در کشور شود.


بیشتر بخوانید:

«قانون هوای پاک» توسط مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و پیشنهاداتی ارائه شد/ برای اجرای قانون نیاز به اعتبارات لازم است + فایل pdf

دیوان محاسبات کشور گزارشی از اجرای قانون هوای پاک ارائه کرد

نظر دیرهنگام عیسی کلانتری: اگر بخواهیم «قانون هوای پاک» را انجام دهیم باید بیش از ۷۰ درصد صنایع را تعطیل کنیم

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
نماینده
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا