مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی منابع متحرک با آغاز سال جدید تشدید خواهد شد

سازمان حفاظت محیط زیست از تشدید نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه تولیدی و تجهیزات پس‌پالایش آلایندگی در سال ۱۴۰۱ خبرداد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، مطابق آیین نامه فنی ماده (۲) قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا موظف به پایش آلایندگی منابع متحرک است. براین اساس دستورالعمل‌های مربوطه در حوزه خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت تهیه و ابلاغ شده است. 

وسایل نقلیه موتوری در تأیید نوع یا TA (مرحله بررسی نمونه اولیه) و سپس تطابق تولید یا  COP (مرحله بررسی تولید انبوه) با انجام آزمون‌های آلایندگی و بازرسی‌های مستمر فصلی بررسی می‌شوند. هم‌اکنون خودروهای بنزینی دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵، موتورسیکلت یورو ۴ و خودروهای دیزلی دارای استانداردهای یورو ۴ به ‌همراه فیلتر جاذب ذرات، یورو ۵ به‌همراه فیلتر جاذب ذرات، EEV ( استاندارد مورد تایید اتحادیه اروپا) و یورو ۶ است.

مهدی کیهانپور – کارشناس بررسی صدور مجوز شماره گذاری خودرو مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست – با اعلام این که از ابتدای سال آینده، خودروهای دیزلی در مرحله تأیید نوع همچنین به‌صورت تصادفی در مرحله تطابق تولید باید حدود مجاز معاینه فنی برتر را احراز کنند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در نظردارد به‌ منظور تشدید نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی، نمونه‌برداری در مرحله تطابق تولید را به‌صورت کاملاً سرزده و تصادفی از انبارها، کارخانه و نمایندگی‌های رسمی فروش انجام دهد علاوه بر آن در سال آینده، باتوجه به نهایی‌سازی و اجرای استاندارد ملی تجهیزات پس‌پالایش، تمامی تولیدکنندگان وسایل نقلیه ملزم به تهیه، نصب و تجهیز خودرو با استفاده از تجهیزات مرتبط با آلایندگی براساس استاندارد ملی هستند. 


وی در پایان اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۱، آلایندگی خودروهای غیرجاده‌ای را نیز در دستور کار قرار داده است و با توجه به ابلاغ قبلی، تمامی تولیدکننده‌های خودروهای مربوطه ملزم به رعایت حدود مجاز اجباری هستند. این سازمان، ضمن پایش دقیق محصولات مبنی بر انطباق با استانداردهای اجباری، تولیدکنندگان تجهیزات پس پالایش آلایندگی خودرو را نیز ملزم به ارتقاء فناوری در زمینه‌های مختلف از جمله موتورهای احتراق داخلی می‌کند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا