مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس شماره‌گذاری آمار پلاک‌های نوشماره 11 ماهه موتورسیکلت را اعلام کرد/ افزایش ساعت کاری مراکز تعویض پلاک+جزئیات

در حوزه موتورسیکلت تعداد نو شماره ها ۲۲۶ هزار دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است در حوزه نقل و انتقال موتور سیکلت نیز با حدود ۲۲۴ هزار و هشتصد خودرو نسبت به سال گذشته با کاهش ۶ درصدی مواجه بوده‌ایم.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، نزدیک به دو هفته تا آمدن نوروز ۱۴۰۱ باقی‌مانده و مردم برای آمدن سال جدید در تکاپو هستند. جدای از شلوغی بازارهای خرید مایحتاج و لباس و خورد و خوراک در حوزه خرید و فروش خودرو با افزایش معاملات مواجه هستیم تا جایی که افزایش تعداد متقاضیان برای رزرو نوبت و مراجعه به مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور ناجا به چشم می خورد  تا آنجا که طبق روال هر ساله پلیس راهور انتظامی‌ کشور در راستای تسهیل و ارائه هر چه بهتر خدمات به متقاضیان، تمهیدات ویژه‌ای در حوزه شماره گذاری و تعویض پلاک اندیشیده است.


بیشتر بخوانید:

آمار شماره‌گذاری موتورسیکلت در ایران طی شش ماهه اول 1400 به تفکیک ماه + نمودار


 آگاهی از آخرین تمهیدات پلیس راهور در حوزه شماره‌گذاری اعم از ساعت کاری و فعالیت مراکز تعویض پلاک در روزهای پایانی اسفند ماه ، آخرین آمار نقل و انتقال و وسایل نقلیه نوشماره، چگونگی دریافت گواهی احراز سکونت خودروهای خریداری شده از کارخانه ها و همچنین چگونگی خرید و فروش و شماره گذاری خودروهای گذر موقت ما را بر آن داشت تا با «سرهنگ علی محمدی» رئیس مرکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور انتظامی کشور به گفت‌وگو بنشینیم.

*افزایش ساعت کاری مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور/ فقط  پنج‌شنبه‌ها ۷ تا ۱۲ 

**جناب سرهنگ؛ در روزهای پایانی اسفند ماه در راستای تسهیل در خدمات رسانی به شهروندان چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

با توجه به اینکه در روزهای پایانی اسفند و نزدیک شدن به ایام نوروز با افزایش تعداد مراجعان و متقاضیان مواجه هستیم برای تسهیل در خدمات‌رسانی به هموطنان، ساعات کار مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور انتظامی در سراسر کشور افزایش یافته است.

برپایه این گزارش ساعات کاری در هفته جاری از روز شنبه ۱۴ اسفند تا چهارشنبه ۱۸ اسفند از ساعت ۷ تا ۱۶ و در هفته دوم از ۲۱ تا بیست و هشتم اسفند به جز روز پنجشنبه از ساعت ۷ تا ۱۷ خواهد بود ؛ البته منظور این است که تا این ساعت پذیرش خودرو انجام می‌شود اما اگر کار مراجعه کنندگان طول بکشد منعی نداشته و خدمات ارائه خواهد شد.

در روزهای پنج شنبه نیز برنامه کاری مراکز ثابت بوده و پذیرش متقاضیان از ساعت ۷ تا ۱۲ صبح است.

*مراجعه به سامانه نوبت دهی و رزرو نوبت؛ اولین اقدام برای تعویض پلاک و شماره گذاری وسیله نقلیه

**جناب سرهنگ؛ برای تعویض پلاک و شماره گذاری چه اقداماتی را باید انجام داد؟

متقاضیان تعویض پلاک در اولین گام به سایت پلیس راهور 120 مراجعه کند؛ بعد از ورود به سایت به آیکون « سامانه نوبت‌دهی» وارد شده و با درج مشخصات خواسته شده، بازه زمانی و مرکز تعویض پلاک مدنظرخود را برای مراجعه حضوری انتخاب می‌کند.

توجه داشته باشید که در سامانه نوبت‌دهی، آیتم‌های مختلفی اعم از نقل و انتقال خودرو، خدمات پس از شماره‌گذاری مثل احراز سکونت و موارد دیگر درج شده است.

متقاضی باید صرفا همان نوع خدمت مورد نیاز خود را رزرو کند نه مورد دیگر را؛ برخی متقاضیان فکر می‌کنند که با رزرو مورد دیگر می توانند وارد مرکز تعویض پلاک شده و در ادامه خدمت مورد نظر را دریافت کنند در حالی که برای هر خدمت، باجه مستقلی تعبیه شده که فقط بر اساس نوبت‌های رزرو شده خدمت ارائه می شود و خدمات صرفا به افرادی تعلق می‌گیرد که قبلاً آن نوع خدمت را رزرو کرده باشند.

 شهروندان دقت داشته باشند که در نوبت رزرو کرده به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند نه زودتر و نه دیرتر؛ اگر زودتر مراجعه کنند باید بیرون از مرکز معطل بمانند چرا که بر اساس رعایت شیوه نامه های بهداشتی و جلوگیری از ازدحام، افراد با توجه به نوبت اخذ شده به داخل مرکز هدایت می‌شوند.

 اگر هم افراد دیرتر از زمان رزرو شده به مرکز مراجعه کنند نوبتشان باطل می شود پس حتما شهروندان در بازه زمانی رزرو شده با رعایت پروتکل های بهداشتی و داشتن ماسک و مدارک لازم به مرکز رزرو شده، مراجعه کنند.

متأسفانه شاهدیم که متقاضیان افراد اضافه‌ای همراه خود می‌آورند در صورتی که غیر از خریدار و فروشنده نیازی به حضور اعضای خانواده نیست؛ حتی در مواردی کودکان و اطفال را همراه خود برای تعویض پلاک می‌آورند که با توجه ‌به‌‌ شرایط‌‌ کرونایی‌ ‌می‌تواند‌‌ خطرناک ‌باشد؛ بنابراین ‌ از متقاضیان خواهشمندیم که غیر از خریدار و فروشنده فرد دیگری را همراه خود به مراکز تعویض پلاک نیاورند.

* مدارک لازم برای تعویض پلاک+جزئیات

 **برای تعویض پلاک خریدار و فروشنده چه مدارکی باید به همراه داشته باشند؟

مراجعان باید کارت و سند خودرو به همراه داشته باشند؛ همچنین حتماً باید خودرو معاینه فنی و بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر داشته باشد.

خریدار و فروشنده هم باید شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه داشته باشند.

 برای احراز سکونت نیز سند مالکیت یا اجاره نامه و دفترچه بیمه الزامی است.

*نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست/ سند پلیس رسمی است

** جناب سرهنگ با توجه به مصوبات اخیر آیا نیازی به مراجعه شهروندان به دفاتر اسناد رسمی وجود دارد یا نه؟

بر اساس مستندات قانونی، سند صادره از  پلیس راهور به منزله سند رسمی خودرو محسوب می شود بنابراین ضرورتی برای مراجعه افراد به دفاتر ثبت اسناد رسمی وجود ندارد.

 باید توجه داشت خودروهای نو شماره باسند پلیس خرید و فروش می شود و سند صادره پلیس به عنوان سند رسمی برای خرید و فروش معتبر و شناخته شده است.

*فعال بودن مراکز تعویض پلاک اینترنتی در سه استان در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماشین را شماره گذاری کنید

**از فعالیت مراکز اینترنتی تعویض پلاک چه خبر؛ این مراکز در چند استان فعال هستند؟

خدمات مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری اینترنتی در تهران در دو مرکز میثم و خاوران و در مراکز شهرستان‌ها نیز در دو استان اصفهان و خراسان رضوی انجام می شود.

مزایای شماره‌گذاری اینترنتی این است که متعاملین می‌توانند در منزل و با گوشی تلفن همراه شخصی موارد، مدارک و اطلاعات لازم را بارگذاری کرده و بدین صورت 80 تا 85 درصد کارها را در منزل انجام می‌دهند و در نهایت 10 تا 15 درصد کار باقیمانده اعم از بازدید اصالت خودرو، فک و نصب پلاک و چاپ سند جدید به نام خریدار در کمتر از 10 دقیقه در مراجعه به مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود؛ به صورتی که هیچ کدام از متعاملین حتی از ماشین هم پیاده نمی‌شوند.

از جمله دیگر مزایای شماره‌گذاری اینترنتی مشاهده سوابق تصادفات خودرو، سوابق بیمه و معاینه فنی خودرو مورد معامله است.

البته در برنامه توسعه نیز درصدد هستیم در سال آینده توسعه و شتاب بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

*برای احراز سکونت نو شماره ها نیازی به مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیست

** از احراز سکونت نو شماره ها چه خبر؛ آیا باز هم خودروهای نوشماره باید از سامانه نوبت گرفته و به مراکز تعویض پلاک برای احراز سکونت مراجعه کنند؟ 

خیر در خصوص احراز سکونت خودروهای نو شماره از خودروسازان قبلا این‌گونه بود که برای احراز سکونت باید افراد از سامانه نوبت دهی، نوبت رزرو و به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و گواهی احراز سکونت را دریافت می‌کردند اما در حال حاضر افرادی که خودرو از خودروسازان نظیر سایپا و ایران خودرو و غیره خریداری می کنند می توانند از طریق سامانه سخا درخواست احراز سکونت کنند و به صورت سیستمی درخواستشان ثبت شده و خودروی شان نیز به صورت سامانه‌ای شماره گذاری می شود.

*پلاک‌های متعلق به اشخاص فقط یک سال نگهداری می شود

**وضعیت پلاک‌های موجود و متعلق به افراد در مراکز تعویض پلاک چگونه است؟

همانطور که قبلاً گفته شد پلاک های موجود در انبار مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری تا یک سال نگهداری شده و بعد از یکسال از ید مالکیت شخصی خارج و با حفظ سوابق به گردونه پلاک ها وارد شده و به متقاضی جدید ارائه می شود.

باید گفت این اقدام هم به صورت سیستمی است و واگذاری پلاک ها با کدپلاک‌های قدیمی اعم از ۱۱،۲۲،۳۳ و امثالهم بدون دخالت شخص انجام می شود.

*پلاک رند نداریم!

**جناب سرهنگ آیا هنوز پلاک رند وجود دارد؟ 

چند سالی می شود که پلاک رند از گردونه شماره گذاری خارج شده است، بدین صورت که از واگذاری پلاک‌هایی  که غیر از کدپلاک، ۵ رقم دیگر آن تکرار شده از سال ۹۵ به بعد جلوگیری کردیم تا حدی که حتی ۴ رقم تکرار را به سیستم وارد کردیم که به پلاک‌ها اختصاص ندهد تا شائبه‌‌های قبلی مبنی بر اختصاص پلاک رند به برخی افراد و حرف و حدیث ها پیش نیاید اگرچه در آن زمان هم این پلاک‌ها به تمام خودروها اعم از ایرانی یا خارجی یا مدل بالا و پایین تعلق می گرفت.

در حال حاضر پلاک با ۴  یا ۵ رقم تکراری غیر از کدپلاک واگذار نمی‌شود. 

*مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری پلیس راهور در روزهای غیر تعطیل نوروز باز است/ساعت کاری از ۷ تا ۱۴

**جناب سرهنگ، در ایام نوروز آیا مراکز تعویض پلاک باز بوده و فعال هستند؟ 

 در تعطیلات رسمی نوروز مراکز تعویض پلاک بسته است اما در روزهای غیر تعطیل از ساعت ۷ تا ۱۴ در روزهای شنبه تا چهارشنبه و پنجشنبه ها نیز ۷ تا ۱۲ مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور باز بوده و فعالیت می کنند.

*نقل و انتقال چهار میلیون و دویست هزار خودرو در یازده ماه

**از آمار شماره گذاری خودرو بگویید؛ در ۱۱ ماهه امسال چه تعداد نقل و انتقال صورت گرفته است؟

از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه یعنی در مدت ۱۱ ماه برای تعداد ۴ میلیون و دویست هزار خودرو نقل و انتقال صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.

 در همین بازه زمانی یازده ماهه، یک میلیون دستگاه خودرو نو شماره شده‌اند که باز هم نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.

*افزایش ۳۵ درصدی شماره گذاری موتورهای نو شماره در سال جاری

**در حوزه موتورسیکلت چه تعداد پلاک و شماره گذاری شده اند؟

در حوزه موتورسیکلت تعداد نو شماره ها ۲۲۶ هزار دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است در حوزه نقل و انتقال موتور سیکلت نیز با حدود ۲۲۴ هزار و هشتصد خودرو نسبت به سال گذشته با کاهش ۶ درصدی مواجه بوده‌ایم.

*خودروهای گذر موقت شماره گذاری نمی شوند

**جناب سرهنگ در خصوص خودروهای گذرموقت صحبت بفرمایید آیا این دسته از خودروها قابلیت شماره‌گذاری و تبدیل شدن به پلاک ملی را دارند؟ 

ابتدا باید بگویم که افراد دقت داشته باشند که خودروهایی که به صورت گذر موقت و یا عبور موقت هستند قابلیت شماره‌گذاری و تبدیل به پلاک ملی را ندارد.

شهروندان دقت کنند خودرو های گذر موقت خودروهایی هستند که با پلاکی شبیه پلاک ملی و با کد حرفی« گ» مشخص شده‌اند.

این دسته از خودروها چند نوع هستند؛ یک سری در مناطق آزاد بوده و در سال یکبار حداکثر به مدت یک ماه می‌توانند وارد سرزمین اصلی بشود؛ یک سری از این ماشین‌ها متعلق به ایرانی‌های مقیم خارج از کشور است که می‌توانند با دریافت پلاک گذر موقت وارد کشور شوند و سری سوم نیز متعلق به سرمایه گذاران و اتباع خارجی و جهانگردان است که اینها نیز پلاک گذر موقت می‌گیرند.

نکته مهم این است که کمترین زمان تردد یک ماه و بیشترین زمین زمان تردد متعلق به سرمایه‌گذاران خارجی است که در حدود یکسال است.

*رانندگی خودروهای گذرموقت فقط با مالک خودرو و راننده معرفی شده مجاز است

نکته مهم در خصوص رانندگی با خودروهای دارای پلاک گذر موقت این است که فقط مالک خودرو و فردی که در کارت خودرو به عنوان راننده معرفی شده است می‌تواند پشت فرمان نشسته و رانندگی کند در غیر این صورت پلیس در مواجهه با چنین افرادی خودرو را متوقف و توقیف می کند.

*خرید و فروش و اجاره خودروهای گذر موقت ممنوع است

**جناب سرهنگ آیا می توان خودروهای دارای گذر موقت را خرید و فروش کرد؟

 خرید و فروش و اجاره خودرو های گذر موقت کاملا غیرقانونی است و این خودروها باید در زمان مشخص شده در کارت از کشور خارج شوند در غیر این صورت کالای قاچاق شناخته شده و برخورد قانونی می شود.

 همانطور که گفتم خرید و فروش و آگهی این دسته از خودروها خلاف قانون است و اگر نمایشگاه داران چنین خودروهایی را برای اجاره و فروش گذاشته کار غیرقانونی انجام می‌دهند بنابراین افراد دقت داشته باشند که اگر معامله ای در این خصوص داشته باشند این خودروها قابل انتقال و شماره گذاری نبوده و متضرر می شوند چرا که باید در فرصت مشخص شده از کشور خارج شوند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
فارس
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا