عبداله متولی: آمادگی «سامانه سیمفا» برای معاینه فنی موتورسیکلتها

مدیراجرایی معاینه فنی خودروهای کشور با اشاره به اینکه موتورسیکلتها یکی از چالشهای مقابله با آلودگی هوا بهویژه در کلانشهرها هستند بر آمادگی حداکثری مراکز و سامانه سیمفا برای انجام معاینه فنی موتورسیکلتها تاکید کرد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، عبداله متولی در تشریح روند معاینه فنی برای موتورسیکلتها گفت: در حال حاضر سرمایهگذاری گستردهای در حوزه ایجاد و بهرهبرداری از خطوط معاینه فنی موتورسیکلت و همچنین آموزش نیروی انسانی متخصص در کشور انجام شده است. در حقیقت زیرساختهای لازم جهت انجام آزمونهای معاینه فنی و شناسایی موتورسیکلتهای آلاینده و غیرایمن فراهم شده است.
به گفته وی، باتوجه به عدم ارسال اطلاعات هویتی (vin) موتورسیکلتها بهصورت برخط به سامانه سیمفا از طرف برخی دستگاههای متولی اجرای قانون و همچنین بهواسطه عدم وجود ضمانت اجرایی لازم در خصوص برخورد قانونی با موتورسیکلتهای فاقد گواهی معاینه فنی، این امر تا کنون محقق نشده است در حالی که آمادگی حداکثری سامانه سیمفا و مراکز معاینه فنی برای این امر در قالب سختافزاری و نرمافزاری پیشرفته و یکپارچه و قابل نظارت، آنلاین وجود دارد.
متولی در تشریح هزینههای راهاندازی خطوط آزمونهای معاینه فنی موتورسیکلتها در مراکز نیز گفت: برای راهاندازی هر خط معاینه فنی موتورسیکلت بدون احتساب زمان و هزینههای چند میلیارد تومانی آموزش و استخدام پرسنل متخصص و تملک محل راهاندازی خط، به بیش از سه میلیارد ریال سرمایه نیاز است با این حال بیش از ۷۴ خط فعال معاینه فنی موتورسیکلت در سطح مراکز معاینه فنی کشور و در بستر سامانه سیمفا آماده بررسی وضعیت موتورسیکلتها و انجام آزمون معاینه فنی آنها هستند و در شهر تهران نیز ۱۱خط فعال آزمون معاینه فنی موتورسیکلت آماده خدمات رسانی به شهروندان است.
مدیراجرایی معاینه فنی خودروهای کشور با تاکید بر اینکه از حدود ۱۳ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور در سال گذشته کمتر از دویست دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه داشتهاند، افزود: این تعداد مراجعه به روشنی گویای این است که موتورسیکلتسواران به جهت عدم الزام قانونی خود را ملزم به بررسی و اصلاح آلایندگی و ایمنی وسیلهنقلیه خود و انجام آزمون معاینه فنی موتورسیکلت نمیدانند و بدون هیچ محدودیتی در سطح شهر تردد میکنند این درحالی است که هر موتورسیکلت بهطور متوسط بیش از ۶ برابر بیشتر از یک خودرو ایجاد آلودگی میکند.
به گفته وی، جدیت در برخورد با موتورسیکلتهای متخلف و فاقد معاینه فنی و فراهم نمودن بستر اخذ گواهی معاینه فنی از جانب راکبان موتورسیکلتها جهت وسیلهنقلیه خود یک ضرورت است که امیدواریم دستگاههای مجری قانون با جدیت بیشتری در این خصوص عمل کنند.
متولی تاکید کرد: متاسفانه در حالی که بیش از ۲۶ سال از تصویب نخستین قانونی که بر اخذ گواهی معاینه فنی جهت تردد موتورسیکلتها میگذرد تا کنون اجرای این قانون عملیاتی نشده است. نخستین مصوبه قانونی که بر ضرورت اخذ گواهی معاینه فنی جهت تردد موتورسیکلتها تاکید میکند مربوط به سوم اردیبهشت سال ۱۳۷۴ است که متعاقب آن در سوم تیرماه سال ۱۳۹۵ نیز بنا به تصمیم کارگروه هماهنگی و نظارت بر آلودگی هوای کلانشهرها بهدلیل اهمیت موضوع آلایندگی موتورسیکلتها قانونی دیگری به تصویب رسید که بر اساس آن بر ساماندهی موتورسیکلتسواران و هدایت آنها جهت اخذ گواهی معاینه فنی و اسقاط موتورسیکلتهای سن مرز فرسودگی تاکید شده است.
متولی ادامه داد: در قانون هوای پاک نیز به صراحت بر انجام آزمون معاینه فنی موتورسیکلتها تاکید شده اما علیرغم گذشت بیش از دو دهه تاکید مصوبات قانونی در این زمینه و با توجه به فراهم بودن زیرساختهای فنی و انسانی انجام آزمونهای معاینه فنی در کشور و آمادگی حداکثری مراکز معاینه فنی جهت انجام آزمون با دستگاههای پیشرفته و به روز دنیا در بستر سامانه سیمفا و تعیین حدود مجاز آلایندگی موتورسیکلتها توسط سازمان حفاظت از محیط زیست و حدود ایمنی توسط سازمان ملی استاندارد؛ تاکنون بستری جهت الزام موتورسیکلتها به اخذ گواهی معاینه فنی صورت نگرفته است و از ظرفیت بزرگ مراکز معاینه فنی کشور به نحو شایستهای در جهت تحقق قانون هوای پاک بهره گرفته نشده است، تا جایی که امروزه موتورسیکلتها یکی از چالشهای پیش روی مقابله با آلودگی هوا به شمار میآیند.
انتهای پیام/