مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نقش خانواده در قانون‌پذیری موتورسواران

گاه نگاه مضطرب مادر، همسر و حتی فرزندان و یادآوری به استفاده از کلاه ایمنی یا رانندگی درست در زمان خروج موتورسوار ازمنزل بیش از هر کتاب قانون یا تصمیم پلیس در نحوه رانندگی او موثر واقع می شود و از آمار تلفات می‌کاهد؛ پایگاه فرهنگی که می‌تواند از دغدغه مسوولان هم بکاهد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، وقوع حوادث و تصادفات جاده ای یکی از عوامل مرگ و میر بالا در کشور است که سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در وقوع آن نقش برجسته ای ایفا می کنند و بنا به گزارش پلیس، عامل انسانی به دلیل نداشتن مهارت لازم در رانندگی، بی توجهی به مقررات، خستگی و خواب آلودگی از دیگر موارد پررنگ تر جلوه می کند.

حال آنکه ۳۷ میلیون وسیله نقلیه به صورت سبک و سنگین در کشور فعال هستند که ۱۲ میلیون از این تعداد را موتور سیکلت ها تشکیل می دهند. مساله زمانی بغرنج تر می شود که بخش قابل توجهی از تلفات حوادث رانندگی در هر سال، مربوط به موتورسیکلت‌سواران است به نحوی که مطابق آمارهای موجود موتورسیکلت سواران ۲۴ درصد از فوتی های تصادفات را تشکیل می دهند.

افرادی که نه تنها حدود و شرایط رانندگی را رعایت نمی کنند بلکه در مواردی جهت تسریع در کار، با سرعت های غیرمجاز و جولان در پیاده روها، حقوق شهروندان را پایمال کرده و وارد حریم غیرمجاز می شوند که همین امر باعث ایجاد تصادف منجر به جرح یا فوت می شود.

موضوعی که سردار هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا بارها به آن اشاره و تاکید کرد: ۳۷ میلیون وسیله نقلیه به صورت سبک و سنگین در کشور فعال هستند که تقریبا ۳۲ درصد از کل این وسایل نقلیه در کشور یعنی یک سوم آنها فرسوده هستند.

وی افزود: نزدیک به ۸۰ درصد موتورسیکلت ها هم فرسوده هستند، یعنی نزدیک به ۱۰ میلیون موتورسیکلت در سن فرسودگی قرار دارند و مشکلاتی به وجود می آورند.

در همین راستا، سرهنگ “علی همه خانی” معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ هم درباره این وضعیت با تاکید بر اینکه این وسیله  با توجه به حجم وسیع استفاده در شهرهای پر جمعیت و پرترافیک، در حوادث مختلف در معرض هرگونه تلفات است، خاطرنشان کرد: به دلیل قدرت مانور بالای موتورسیکلت در ترددهای شهری به خصوص در ساعات پیک ترافیک خطرات بسیار زیادی را متوجه راکبانی می کند که معمولا این حس را دارند که قوانین راهنمایی و رانندگی در قاموس آنها جایی ندارد و بارها دیده ایم و آمار و ارقام ما نشان می دهد که برخی  از موتورسواران در رعایت قانون حتی به شرط سلامت خود و گاهی همراهانشان مبادرتی ندارند و در بسیاری از مواقع عابران پیاده نیز از نحوه رانندگی برخی موتورسواران در امان نیستند.

وی ادامه داد: آمار تصادفات موتورسیکلت که در رده اول تلفات شهرهای بزرگ به خصوص پایتخت قرار دارد و نحوه تردد راکبان موتورسیکلت، پلیس را بر آن داشته تا مدام با تغییرات تاکتیک های مختلف در جهت کاهش تلفات موتورسواران و تشویق آنان به رعایت قوانین و مقررات در تردد مبادرت ورزد چنانچه در کنار طرح های ترافیکی، پلیس به سمت اقدامات فرهنگی و آموزشی از جمله طرح «موتوریار» هم رفته است که در این مسیر نمی توان از نتایج مثبت آن به سادگی عبور کرد.

 معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، با تاکید بر اینکه بدیهی است در این مسیر تنها اعمال قانون، توقیف وسیله نقلیه و … چاره ساز نیست، خاطرنشان کرد: مقوله خانواده راهکاری بر حل معضل تخلفات و تصادفات موتورسواران به شمار می رود به گونه ای که با هر متر و معیاری می تواند به مراتب موثرتر از هرگونه برخورد سلبی و ایجابی از سوی پلیس، اعمال قانون، توقیف و … باشد.

همه خانی یادآور می شود: تجربه نشان داده است کانون خانواده می تواند تاثیرگذارترین فضا بر روی افراد مختلف باشد که در بحث سلامت فرد هر رفتاری که این مساله را از اولویت خارج کند با واکنش جدی اعضا خانواده روبه رو می شود.  اگرچه بخش عمده ای از موتورسواران از قشر متوسط و گاهی پایین تر از متوسط جامعه هستند و از این وسیله نقلیه برای ارتزاق و تردد آسان و سریع سود می برند اما این دلیلی نیست بر آنکه خانواده این مجوز را برای فرد صادر کند که او می تواند با هدف درآمدزایی و روشن نگاه داشتن چراغ خانه، سلامت خود را به خطر انداخته و خدایی نکرده جان خود را در این مسیر با هدف تامین معاش خانواده از دست بدهد.

وی تاکید کرد: با این وصف می توان  گفت شاید آخرین تذکر و جمله ای که همسر، مادر و حتی فرزندان در زمان خروج موتورسوار از منزل به او می گویند بیش از هر کتاب قانون یا تصمیم پلیس در نحوه رانندگی موتورسوار موثر واقع شود. درخواست هریک از اعضای خانواده در استفاده موتورسوار از کلاه ایمنی به مراتب بیش از دستور پلیس یا پیام فرهنگی هر رسانه و حتی تصاویر دردآوری باشد که موتورسواران در تصادفات همنوعان خود در سطح شهر می بینند.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه گفت و گوهای دورهمی اعضای خانواده در ساعات مختلف روز بیش از هر رسانه و آمار و ارقام دردآور تلفات موتورسوارانی که به دلیل عدم رعایت قانون، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه و … جان خود را از دست داده اند می تواند در روح و روان موتورسوار موثر واقع شود، تصریح کرد: چرا که در این شرایط است که خانواده می تواند جای خالی پدر یا فرزند موتورسوار را در خانه به او یادآور شود و آینده ای که در انتظار اعضای خانواده بعد از یک حادثه بغرنج تصادف برای پدر خانواده  است را به او گوشزد کند.

بدیهی است که آمار تلفات موتورسیکلت هم به نحوی است که اعضای خانواده می توانند کلاه ایمنی را مدام به موتور سواری که قصد خروج از منزل دارد مانند استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی گوشزد کند چرا که تصادفات منجر به فوت موتورسواران مانند از دست دادن عزیزان در روزهای اوج کرونا، در کمین موتورسواران متخلف است که می تواند خانواده ها را مغموم خود سازد.

 به جرات می توان گفت این خانواده است که می تواند بر ذهن و تفکر موتورسوار پیش از خروج از منزل و حتی در طول روز تاثیر بگذارد و عامل موثری باشد بر کاهش آمار نگران کننده تصادفات و تلفات موتورسواران که بی شک امروز بیش از پیش دغدغه مسوولان مربوطه است.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا